Има ли закон за зимните гуми в България
Има ли закон за зимни гуми в България? Това е първият от двата ключови въпроса, които изникват у шофьорите, щом есенното слънце отстъпи на мрачната сивота на дъжда. Вторият логично е свързан с първия - задължителни ли са зимните гуми в нашата страна между 15 ноември 2022 и 1 март 2023 г.?
Терзанията на българския шофьор са оправдани заради серията от разнородни публикации от най-различни медии. Ние обаче знаем отговорите и на двата въпроса и ще ви ги дадем сега. Те са кратки и еднозначни за всяко от питанията: “не”. В България няма закон за зимни гуми през 2022 г. и това не е задължително условие автомобилът да има право да е на пътя в студените месеци.
E-gumi разяснява объркванията в текста по-долу. Освен това ще ви даде и безценни съвети как да процедирате в студените месеци на годината. Прочетете и ще научите достатъчно, за да карате спокойно и безопасно автомобила си.
ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ЗИМНИ ГУМИ ЗАКОН – ПРОЕКТИ СРЕЩУ РЕАЛНОСТ
Закон за зимни гуми няма, има разпоредби в Закона за движение по пътищата. Този закон всъщност е най-променяният в новата историята на България - в него има над 96 поправки, откакто е приет през 1999 г. През април МВР предложи 97-ата промяна, после в края на 47-ото Народно събрание се заговори за изцяло нов закон, но не стигна времето за такъв. Иначе в края на 2016 година депутатите приеха изменение в ЗДП на второ четене в член 139. Според него от 15 ноември до 1 март шофьорите са длъжни да карат с „гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми, чиято дълбочина на протектора е не по-малка или равна на 4 мм”. Тоест спокойно може да карате с всесезонни, че дори и летни гуми, при условие, че имат протектор с дълбочина в нормата.
Затова го знайте: глоба без зимни гуми няма да ви се стовари на главата. Глобата за шофиране с износени или повредени гуми е 50 лева. Това обаче е общата сума, а не за всяка проблемна гума, както понякога сплашват патрулиращите служители на КАТ. Принудително-административната мярка „спиране от движение” не се прилага при протрит грайфер, тъй като това не е тежка техническа неизправност по смисъла на чл.101 от ЗДП. Автомобилът може да бъде изваден от движение само в случай на разкъсване на повърхността на гумата.
Опитите за вкарването в закона за задължителни зимни гуми от 2019 г.
Объркването сред българските шофьори вероятно произтича от публикуваните в началото на 2019 г. предложения за промяна на ЗДП. Всички си задаваха всякакви тревожни въпроси. Какъв е този закон за зимни гуми 2019? Приет ли е законът за зимните гуми? А зимни гуми откога са задължителни? Въобще задължителни ли са зимните гуми? Неслучайно тогава имаше доста шумно обществено обсъждане.
Едно от предложенията предвиждаше в периода от 15 ноември до 1 март в нашата страна да се използват само специализирани зимни гуми. Това значи такива с означения M+S, M&S, PMSF и т.н., но не мина сред окончателните изменения в закона, гласувани и влезли в сила през февруари и юли същата година. По този начин отпадна вариантът със задължителни зимни гуми в студените месеци.
Двете главни причини за зимни гуми закон в България да няма
Специалисти и обикновени шофьори могат да изтъкнат различни причини в полза на тезата за задължителни зимни гуми закон да няма. Компромисният вариант за минимална дълбочина на протектора дори при ползване на летни гуми бе избран под въздействието на няколко фактора. Два от тях са водещи и те са извадени в следващите редове.
Климатът като причина за зимни гуми закон да няма у нас
Първият фактор е климатът. България попада в умерения климатичен пояс, но в различни нейни части зимата е далеч по-мека в сравнение с останалите. Когато живеете в големи морски градове като Варна и Бургас, а не ви се налага често да пътувате на запад в територията, защо да сте заплашени от солена глоба за зимни гуми? Или пък ако сте в горещия югозапад, примерно в Петрич и района?
Липсата на достатъчно финанси като фактор да не мине Закон за зимни гуми 2019
Втората причина зимни гуми закон за няма са доходите. И без високата инфлация през 2022 г. България остава най-бедната страна в Европейския съюз и покупателната способност продължава да е относително ниска. Мнозинството от колите в страната са стари и шофьорите не разполагат с особено много пари, за да ги поддържат. Именно за да не предизвикат гнева на голяма част от населението, властимащите дадоха на заден ход при приемането на т.нар. Закон за зимни гуми 2019. В края на мандата си 44-ото Народно събрание прие промени в ЗДП, но те не касаят споменатите по-горе членове. В следващите два парламента, чийто живот беше в пъти по-кратък от живота на комплект зимни гуми, пък въобще не се стигна до тази тема. Затова и няма закон за зимни гуми 2022 у нас.
А и нека си признаем - българският шофьор постоянно се надява на неочаквано топла зима. Така може да „мине тънко“, да изчака „само още една годинка“ и да си спести немалкия разход. Но макар за зимни гуми закон да няма и населението да запазва някой лев в домакинството, цената може накрая да излезе дори по-солена. Често именно тези спестовни водачи на МПС се оказват причина за катастрофите и задръстванията по нашите пътища. А последвалите ремонти на колата вадят още повече пари от джобовете на потърпевшите.
ЗАЩО И ДА НЯМА ЗАКОН ЗА ЗИМНИ ГУМИ 2021 ПАК ДА СИ ГИ КУПИТЕ
Може и да няма закон за зимни гуми 2022, но това не означава, че не е полезно да се сдобиете с качествени зимни гуми. Причината е, че те ще увеличат сигурността ви на пътя. С летни гуми в студено време имате удължен спирачен път, защото те се втвърдяват и губят сцепление с настилката на пътя. Ако не вярвайте, попитайте всеки специалист от сервиз за гуми и ще се уверите. Без зимни гуми дълбочина на грайфер дори и от 4 мм нагоре трудно ще ви осигури безопасно спиране.
Също така може да ви полеят с леден душ и застрахователните компании. Някои от тях ползват като основание за неизплащане на застраховка при инцидент това, че сте шофирали с всесезонни или летни гуми. Ето защо, при все че за зимни гуми закон за задължителна употреба няма, е силно препоръчително гумите да се сменят според съответния сезон. И не, не става въпрос за вселенска конспирация на производителите, които да трупат пари на гърба на бедния българин. Такова е мнението и на търговци, и на водачи с дълъг стаж, и на пътни полицаи.
КЪДЕ ЗА ЗИМНИ ГУМИ ЗАКОН ИМА В ДЕЙСТВИЕ
Макар т.нар. Закон за зимни гуми да не мина в България, бърза справка ще ни покаже, че има страни от ЕС, където не е така. Това важи например за Естония, Латвия, Швеция, Финландия и Словения. Действащ закон за зимни гуми в Германия, Австрия, Румъния, Хърватия, Чехия, Словакия, Люксембург и Норвегия няма. Там обаче ползването им е със задължителен характер, ако го изискват съответните метеорологични условия – снеговалеж и поледица. При съседите положението е подобно - Сърбия и Турция имат задължителна употреба на зимни гуми при зимни условия по пътищата.
В южни страни като Италия, Испания и Франция зимни гуми задължителни има само при наличие на специален знак и в планинските райони. В останалите употребата е само от препоръчителен характер.
ЗА ФИНАЛ
За зимни гуми закон в България може и да няма, ала все пак най-добре ще направите да се снабдите с нов комплект от тях. Така ще си подарите сигурност и удобство на пътя, а и ще си спестите тревогите за глоби от КАТ, ако протекторът на старите ви гуми е износен. Закон за зимни гуми 2022 може и да няма, нито нормативи за употребата им, но задължително си купете зимни гуми, ако карате често и искате да сте спокойни и в безопасност в колата си. Сигурността на вас, вашите близки и останалите на пътя стои на първо място.
За да ви излезе още по-изгодно, разгледайте и специалните промоции на зимни гуми – всички вие заслужавате сигурност на пътя на максимално ниска цена. Възприели сме това като своя висша мисия от самото начало и не ще се отклоним от избрания път.
И в Австрия (за леките автомобили) не се изисква задължително ползване на зимни гуми, ако реалните метеорологичните условия не са зимни.
В резюме за автомобилите до 3.5 тона:
От 1.11 до 15.04, превозните средства трябва да се използват с монтирани зимни гуми, при зимни условия (сняг, киша или лед),
Всесезонните гуми са разрешени, при наличие на съответните маркировки.
Глобата от 5000 E е възможна, ако в тези условия застрашите останали участници в движението.
В същия период, за автобуси и камиони (с нюанси), зимните гуми са задължителни, независимо от наличието или не на зимни условия.
https://www.oesterreich.gv.at/en/themen/freizeit_und_strassenverkehr/kfz/10/2/Seite.063100.html
Ако незнаете има и специални закони уреждащи стандартите на тапицерията на автомобилния салон,на топката на скоростния лост, шарнирите,маншоните на каретата и на плафона.
Даже вчера от една стара публикация на Флагман разбрах,че имало и закон за акумулиращите печки.
2. Твърденията, относно отказа за изплащане на застрахователни суми заради неизползването на зимни гуми, са абсолютно неверни. Ако все пак имате взимане-даване с такива застрахователи - сменете ги по най-бързия начин. Изискванията на застрахователите може (и трябва) да са са свързани единствено със състоянието на гумите, но не и с техният вид.
Сериозните застрахователни компании в България, са част (локални клонове) на международни такива и спазваме стриктно законодателството на държавата в която оперират. Противното би довело до безсмислени съдебни дела и загуби.
В България зимните гуми не са задължителни (което е и правилният подход за климата тук).
Застрахователните обезщетения се определят на базата на задълбочени проучвания (включитено и статистически).
В автомобилното застраховане никой няма интерес от повече произшествия. Използането на зимни гуми в условия, които не налагат това (киша, сняг, лед и студено време) увеличават риска от ПТП поради удължения спирачен път и влошено поведение и на сух и на мокър асфалт.
3. Съвременните летни гуми губят еластичността на компаунда при температури около и под 7 градуса и тогава те стават неподходящи (според производителите вредно е и за самите гуми, от които могат да се откъснат по-големи елементи при триенето).
Всесезонните гуми напълно покриват изискванията за безопасност при шофиране в студено време и се представят добре при климатичните условия на зимата в България.
Те не са изгодни единствено за търговците на гуми, което е техният основен "недостатък" за по-голямата част от родината ни, в която рядко има тежки зимни условия със сняг и лед.
В големи части от България (като население и площ) летните гуми остават подходящи и през зимният сезон и законодателят правилно е отчел тази особеност.
Та:
Всички сме длъжни да спазваме закона и правилника - грайфер с дълбочина минимум 4 мм на гумата през зимата, От там нататък - всеки шофьор е длъжен да се съобрази с условията в които управлява автомобила.
Може би, за безопасността на пътя, е най-добре е да купуваме по комплект летни, всесезонни и зимни гуми всяка година. И да ги сменяме (ако се налага и всеки ден) според времето и прогнозата. Това би било и идеалното решение за финансите на търговците и центровете за смяна на гуми. И това се опитват да ни внушат всяка есен и пролет.
Но разумният компромис между екология, лични финанси и безопасност показва друго.
Маркови ли
А да за деня на земята като изключат тока магистрала Тракия ше свети ли
Там с кви Фарове тряват за мъгла ли или за дъжд