Вашият сигнал Връзка с Флагман

Тодор Димитров от Карнобат – виртуозен музикант, изпод чиито ръце се раждат уникални гайди и кавали

Тодор Димитров от Карнобат – виртуозен музикант, изпод чиито ръце се раждат уникални гайди и кавали Ко­ле­ги­те му ка­з­ват, че по­з­на­ва ду­ша­та на гай­да­та, за­то­ва изпод не­го­ви­те пръ­с­ти тя мо­же да стра­да, да се ра­д­ва, да раз­ка­з­ва ис­то­рии
Ключови думи: тодор димитров, легендарен гайдар, карнобат, музикант

Ба­ща му пръв за­бе­ля­з­ва вле­че­ни­е­то му към на­ро­д­на­та му­зи­ка. Че­с­то го чу­ва да си при­пя­ва пе­сен­та „Раз­бо­ля­ла се Елен­ка“ и ре­ша­ва да го про­во­ки­ра. Из­кар­ва от  гар­де­ро­ба гай­да­та, ку­пе­на го­ди­ни пре­ди то­ва за не­го­вия брат, на­ду­ва я и за­по­ч­ва да се учи. Та­ка ув­ли­ча и мал­кия То­дор, на кой­то ня­как си гай­да­та при­ви­ра в ръ­це­те, все ед­но цял жи­вот я е дър­жал. И тя, ве­че по­ве­че от 40 го­ди­ни му е ве­рен спъ­т­ник и ис­тин­с­ки дру­гар, не­из­мен­на част от жи­во­та му. Лю­бо­в­та към фол­к­ло­ра го от­ве­ж­да в Ко­тел, в му­зи­кал­но­то учи­ли­ще, спе­ци­ал­ност „Гай­да“. Ис­тин­с­ка­та шко­ла за не­го, ка­то за все­ки му­зи­кант, са сва­т­би­те, къ­де­то зву­кът на гай­да­та раз­п­ла­к­ва не­ве­с­та­та и раз­ту­п­тя­ва сър­ца­та на сва­т­ба­ри­те. Сле­д­ват го­ди­ни на про­фе­си­о­нал­но раз­ви­тие в съ­с­та­ви, ор­ке­с­т­ри. И та­ка до днес. Про­фе­си­о­нал­ни­те му ан­га­жи­мен­ти са свър­за­ни с ор­ке­с­тър „Пъ­с­т­ри­ча“, с кар­но­ба­т­с­ко­то чи­та­ли­ще, къ­де­то е ко­ре­пе­ти­тор на  Ан­сам­бъл „Кар­но­та“.

То­дор Ди­ми­т­ров е от му­зи­кан­ти­те, ко­и­то не оби­чат да го­во­рят за се­бе си. Име­то му в му­зи­кал­ни­те сре­ди се свър­з­ва, ос­вен с вир­ту­о­з­ни­те му уме­ния на гай­да­та, но и с не­го­вия май­с­тор­лък. От де­се­ти­на го­ди­ни той е сред най-до­б­ри­те май­с­то­ри на гай­ди и ка­ва­ли. Ко­ле­ги­те му ка­з­ват, че по­з­на­ва ду­ша­та на гай­да­та, за­то­ва изпод не­го­ви­те пръ­с­ти тя мо­же да стра­да, да се ра­д­ва, да раз­ка­з­ва ис­то­рии. Не­го­ви­те из­пъл­не­ния са омай­ни, на сце­на­та гай­да­та и чо­ве­кът ста­ват ед­но ця­ло, ка­рат те да на­с­т­ръ­х­неш, да по­чу­в­с­т­ваш си­ла­та на Бал­ка­на, сла­в­но­то ми­на­ло и да се на­ре­чеш с гор­дост бъл­га­рин.

- От­къ­де та­зи лю­бов към на­ро­д­на­та му­зи­ка­та?

- От ма­лък, ми­с­ля, че бях във вто­ри клас. В ос­но­в­но­то учи­ли­ще в с. Цо­не­во пре­по­да­ва­те­лят ни по му­зи­ка Ди­мо -пе­ве­ца, с ед­но акор­де­он­че ид­ва­ше и ни пе­е­ше, и то все на­ро­д­ни пе­с­ни. В не­го­ви­те ча­со­ве за пръв път за­бе­ля­зах, че ми ха­ре­с­ва на­ро­д­на­та му­зи­ка. От не­го чух пе­сен­та „Раз­бо­ля­ла се Елен­ка“, ко­я­то си при­пя­вах не­пре­къ­с­на­то. По­с­ле лю­бо­в­та се за­си­ли с го­ди­ни­те в Ко­тел, ра­бо­та­та в ан­сам­б­ли­те, ор­ке­с­т­ри­те… Уро­ци по гай­да за­по­ч­нах в се­д­ми клас.

- А го­ди­ни­те в Ко­тел?

- Те са не­за­б­ра­ви­ми, най-ху­ба­ви­те го­ди­ни от жи­во­та ми. Оти­ваш де­те, ня­ма май­ка, та­т­ко, съ­у­че­ни­ци­те сме ка­то ед­но се­мей­с­т­во, ра­ж­дат се при­я­тел­с­т­ва за цял жи­вот. От су­т­рин до ве­чер там се сви­ре­ше и пе­е­ше. В оне­зи го­ди­ни в му­зи­кал­но­то учи­ли­ще се приемаше мно­го тру­д­но.  Бя­х­ме  17 кан­ди­да­ти, за шест ме­с­та. При­ем­ни­те из­пи­ти бя­ха мно­го се­ри­о­з­ни, в два ту­ра. Аз сви­рех с дя­с­на ръ­ка от­го­ре. То­ва ми съ­з­да­де до­пъл­ни­тел­ни гла­во­бо­лия в тре­ти курс, ко­га­то до­й­де  за­по­вед от Ми­ни­с­тер­с­т­во­то на кул­ту­ра­та, че кой­то сви­ри с дя­с­на ръ­ка, тря­б­ва да си обър­не ръ­це­те. На­ло­жи се да за­по­ч­на от А, Б.., за да сви­к­на да сви­ря с ля­ва ръ­ка от­го­ре. 

- Как се ста­ва до­бър гай­дар?

- Тря­б­ва да ти ид­ва отвъ­т­ре. Ле­с­но не се ста­ва гай­дар. Вси­ч­ко се по­с­ти­га с мно­го труд, раз­би­ра се, ну­жен е и та­лант. Аз де­ля хо­ра­та от на­шия бранш на му­зи­кан­ти и из­пъл­ни­те­ли. Пър­ви­те мо­гат да из­пъл­ня­ват са­мо за­у­че­ни не­ща, а дру­ги­те мо­гат да им­п­ро­ви­зи­рат. С мно­го труд един гай­дар мо­же да ста­не до­бър из­пъл­ни­тел, за да ста­не му­зи­кант са ну­ж­ни та­лант и усет. Гра­мо­т­ни­ят му­зи­кант пър­во мо­же да ин­тер­п­ре­ти­ра, по­с­ле им­п­ро­ви­зи­ра май­с­тор­с­ки, съ­з­да­ва му­зи­ка…

- Му­зи­кант къ­ща хра­ни ли?

- В оне­зи го­ди­ни хра­не­ше. За­по­ч­нах да сви­ря на сва­т­би още ка­то уче­ник, в че­т­вър­ти курс. То­га­ва ба­ща ми взе­ма­ше за ме­се­ца 240 лв., а аз съ­бо­та и не­де­ля ги взе­мах. И до ден-дне­шен по­м­ня пър­ва­та си сва­т­ба, при­те­с­не­ни­е­то, ста­ра­ни­е­то, ко­е­то по­ла­гаш, за да те ха­ре­сат, за­що­то хо­ра­та то­га­ва раз­би­ра­ха от на­ро­д­на му­зи­ка. Бе­ше 80-те го­ди­ни,  в с. Ро­за, Ям­бол­с­ко.

- След Ко­тел как про­дъл­жи пъ­тят ти?

- След ка­зар­ма­та за­по­ч­нах ра­бо­та в Об­ре­д­ния дом във Вар­на. Пър­ви­ят ор­ке­с­тър бе „Га­ла­тея“. След то­ва на­п­ра­ви­х­ме „Сре­бър­на ли­ра“. След не­го за­по­ч­нах ра­бо­та в съ­з­да­де­ния от Пен­чо Ку­ба­дин­с­ки ан­сам­бъл в гр. Ло­з­ни­ца, бе­ше на 1 ав­густ 1986г. По не­го вре­ме му­зи­кан­ти­те бя­х­ме вси­ч­ки про­фе­си­о­на­ли­с­ти, 12 чо­ве­ка ор­ке­с­тър. Зву­ча­х­ме не­ве­ро­я­т­но. Има­х­ме це­ло­го­ди­ш­но кон­цер­ти в стра­на­та, тур­не­та в Ита­лия и Фран­ция. Из-вестно  време се  за­ни­ма­вах с жи­во­т­но­въ­д­с­т­во, ку­пих  ов­це. Съ­бо­та и не­де­ля хо­дих по сва­т­би да сви­ря.

- За­х­вър­лял ли си ня­ко­га гай­да­та за дъл­го вре­ме?

- Да. От­ка­зах се, за­що­то в един мо­мент ня­мах чи­тав ин­с­т­ру­мент, с кой­то да сви­ря, ня­ма­ше от­къ­де да си ку­пя ве­рен ин­с­т­ру­мент. Еди-ния път за око­ло две го­ди­ни, другия път  из­дър­жах око­ло го­ди­на. Ре­ших, че тря­б­ва аз да си пра­вя гай­ди­те. За­по­ч­нах  2010 го­ди­на.

- От на­ча­ло­то до се­га мно­го гай­ди ли на­п­ра­ви?          

- До­с­та раз­ва­лих. Пра­виш ед­но – не ста­ва, ви­ж­даш, къ­де ти е гре­ш­ка­та, по­ч­ваш дру­го­то, до­ка­то се по­лу­чи бе­ше мно­го тру­д­но. По при­н­цип за из­ра­бо­т­ка­та в Бъл­га­рия се по­л­з­ват дрян и чем­шир, за­що­то са с най – го­ля­ма плъ­т­ност дър­ве­си­ни, а то­ва е ва­ж­но, за да е зву­чен ин­с­т­ру­мен­тът. Аз  сви­ря с аф­ри­кан­с­ки че­рен дъб. Уни­кал­на дър­ве­си­на. Ма­те­ри­а­лът тря­б­ва да съ­х­не най-мал­ко пет го­ди­ни, гле­дат се по­ри­те на дър­во­то, жи­ли­те, да не е мно­го усу­ка­но. На­ши­те гай­ди, ко­и­то пра­вим ту­ка се ка­з­ват „джу­ра гай­да“ – ви­со­ка, тън­ка гай­да. Пра­вил съм и ро­до­п­с­ки, три – че­ти­ри за Тур­ция, но ос­но­в­но се за­ни­ма­вам с джу­ра гай­да.

- А ко­жи­те за мя­хо­ве­те, от­къ­де си ги на­ба­вяш?

- За съ­жа­ле­ние жи­во­т­ни­те ве­че са кът по на­шия край. До­й­де оба­че мо­мен­тът, в кой­то тря­б­ва да гле­дам ко­зи, за да имам мя­хо­ве. Са­мо от яре­ш­ка ко­жа ста­ват. От мен ко­ле­ги­те взе­мат мя­хо­ве за ро­до­п­с­ки­те гай­ди, ко­и­то пра­вят. На­в­ся­къ­де жи­во­т­ни­те са кът.

- Ле­с­но ли се пра­вят гай­ди?

- За да пра­виш гай­ди, пър­во­то не­що е да мо­жеш да сви­риш, тря­б­ва да зна­еш, ка­к­во тър­сиш от то­зи ин­с­т­ру­мент. Не мо­жеш да на­лу­ч­к­ваш, на­лу­ч­к­ва се са­мо в то­то­то. В му­зи­ка­та вси­ч­ко е ма­те­ма­ти­ка, фи­зи­ка, аку­с­ти­ка. Все­ки де­тайл тря­б­ва да е на то­ч­но­то си мя­с­то, за да ти е ве­рен то­нът.

- По­с­ле­д­на­та си­ту­а­ция, в ко­я­то гай­да­та ти из­п­ра­ви ко­са­та…

- По вре­ме на по­се­ще­ни­е­то на пре­зи­ден­та Ра­дев в Кар­но­бат. Де­сет ми­ну­ти преди да из­ля­за на сце­на­та ми се пу­к­на мя­ха. Ху­ба­во, че бях пра­вил ед­на гай­да за Аме­ри­ка, ско­чих през про­зо­ре­ца на ста­я­та, ня­ма­ше как да из­ля­за през вхо­до­ве­те на чи­та­ли­ще­то, взех дру­гия мях. И се­га в чан­та­та ви­на­ги но­ся един ре­зер­вен.

- Ти си ав­тор на му­зи­ка­та на тан­ца „Ка­то Фе­никс от жа­ра­ва“. Как се ра­ж­да му­зи­ка­та?

- Има­ло е слу­чаи, къ­с­но ве­чер­та, не мо­га да спя, а в гла­ва­та ми се за­ра­ж­да му­зи­ка. Ста­вам, из­пя­вам го, за­пи­с­вам го. „Фе­никс от жа­ра­ва“ се ро­ди от един мо­тив от пе­сен на Дра­га­на. Ка­то съ­з­да­до­х­ме ор­ке­с­тър „Пъ­с­т­ри­ча“ ре­ши­х­ме да сви­рим са­мо  на­ша му­зи­ка. Пе­с­ни­те са на Сте­ф­ка, му­зи­ка­та я пра­вим за­е­д­но с из­ве­с­т­ния май­с­тор – ка­вал­джия Па­на­йот Ата­на­сов.

- Кое е ва­ж­но­ за до­б­рата му­зи­ка?

- След тол­ка­ва го­ди­ни в му­зи­кан­т­с­ки­те сре­ди сти­г­нах до за­к­лю­че­ни­е­то, че най-ва­ж­но­то е да  се ми­с­ли про­с­ти­ч­ка му­зи­ка, но съ­ще­в­ре­мен­но мно­го сла­д­ка и до­ко­с­ва­ща ду­ша­та, за да мо­гат хо­ра­та да я въз­при­е­мат ле­с­но. Ние по при­н­цип ка­то се­д­нем, все гле­да­ме да пра­вим му­зи­ка за му­зи­кан­ти. Да се до­ка­жеш, че то­ва, ко­е­то си го на­п­ра­вил е май­с­тор­с­ко. Хо­ра­та не ис­кат да чу­ят ка­к­во мо­же ин­с­т­ру­мен­тът, а ка­к­во из­пи­т­ва ду­ша­та. Тря­б­ва да уме­еш да му бръ­к­неш под лъ­жи­ч­ка­та, да му тре­п­не, да до­ко­с­неш не­го­во­то сър­це.

Ка­к­во се слу­ч­ва с „Пъ­с­т­ри­ча“?

- Хо­дим по сва­т­би, ко­га­то има. Про­дъл­жа­ва­ме да съ­з­да­ва­ме своя му­зи­ка, ко­я­то ми­с­лим да за­пи­шем. За­по­ч­ва­ме ре­пе­ти­ции, се­га се­п­тем­в­ри за Бал­кан­с­кия фе­с­ти­вал. Ор­ке­с­тъ­рът пре­жи­вя про­ме­ни. В мо­мен­та вклю­ч­ва шестима му­зи­кан­ти и две пе­ви­ци. Ще уча­с­т­ва­ме в сва­т­бар­с­ко­то на­д­с­вир­ва­не.

- Ще ус­пе­ем ли да за­па­зим бъл­гар­с­ка­та на­ро­д­на му­зи­ка?

- За жа­лост кул­ту­ра­та е ос­та­ве­на на из­жи­вя­ва­не. За ща­с­тие, на ме­с­та в стра­на­та има се­ри­о­зен ин­те­рес към изу­ча­ва­не­то на гай­да. Па­ра­докс е, но е факт, в Кар­но­бат, от­къ­де­то са най-до­б­ри­те гай­да­ри и клар­не­ти­с­ти в ми­на­ло­то, ня­ма же­ла­ние от стра­на на мла­ди­те към те­зи ин­с­т­ру­мен­ти. Та­ка е, за­що­то се ис­ка мно­го труд, кой­то да­ва ре­зул­та­ти, ед­ва след по­не пет го­ди­ни уро­ци. Ка­то ця­ло, за да по­д­дър­жа до­б­ра фор­ма един му­зи­кант,  тря­б­ва да сви­ри ми­ни­мум че­ти­ри ча­са на ден. Ако те са осем, още по-до­б­ре. Без сви­ре­не ни­що не ста­ва. Мо­зъ­кът ти спи­ра да ра­бо­ти.

На­ро­д­на­та му­зи­ка ед­но вре­ме се съ­з­да­ва­ше в се­ла­та. Се­ла­та за­ги­ват, а те бя­ха па­зи­те­ли на фол­к­ло­ра, има­ше жи­вот в те­зи се­ла, въ­п­ре­ки че не бе­ше ле­с­но. Да­но хо­ра­та, ко­и­то са на ръ­ко­во­д­ни длъ­ж­но­с­ти да за­ми­ле­ят за бъл­гар­с­ка­та на­ро­д­на му­зи­ка и да по­ло­жат уси­лия за съ­х­ра­ня­ва­не­то й. Тря­б­ва да въз­пи­та­ва­ме мла­ди­те  в лю­бов към фол­к­ло­ра, да се гор­де­ят с не­го, да оби­чат на­ро­д­на­та му­зи­ка.

- Ка­к­во е за теб му­зи­кан­т­с­ка­та про­фе­сия?

- Съ­д­ба, от ко­я­то не мо­жеш да из­бя­гаш. За ща­с­тие при­ро­да­та ми е да­ла уни­кал­на­та въз­мо­ж­ност да сви­ря, да пра­вя ин­с­т­ру­мен­ти и да съ­з­да­вам му­зи­ка.

То­ва е шанс, кой­то имат мал­ци­на. Бла­го­да­рен съм за то­зи си та­лант.

източник: karnobat-voice.com

Приеха нови правила във футбола Вратарят няма право да задържа в ръцете си топката повече от 8 секунди Весела Лечева: Звънях няколко пъти на Стефка за приемственост, не ми вдига Искам нормален процес по предаване на длъжността, заяви новият президент на БОК
Арестуваха турчин, пренасял бойни пистолети през МП "Лесово" Той е задържан за срок до 72 часа Европрокуратурата започна административно разследване срещу българския европейски прокурор
Европа се сблъсква с реалността, враждебността на Ванс е повече от просто шоу Ванс изигра водеща роля в изострянето на напрежението между Вашингтон и Европа Подробности за големия екшън в Ямбол Обществеността в България настръхна
Чужденец се шокира във Варна, причината е... Наличие на улични кучета Мощна гавра с Веско Маринов Доста хора отвърнаха на словесната стрела
Дрогиран шофира из квартал "Черно море" Полицията го сгащи Среща във Франция за мир в Украйна, ще присъства и Желязков Премиерът ни Росен Желязков е поканен във френската столица
66-годишна роди 10-ото си дете В Германия 17-годишен младеж от Каблешково се провини пред закона Юношата залита по наркотици