Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Истинският провал в образованието е налице: Колко още ще чакаме?

Ключови думи: провал, образование, система, учебна година

След по-малко от месец започва новата учебна година, а няколко седмици след нея предстоят и поредните парламентарни избори – всичко това неизменно ще повдигне отново въпросите за качеството на образователната ни система и какво тя предоставя на децата, и на обществото. За съжаление фактите към момента не говорят добре за системата, а действия за реална промяна не се забелязват.

Последните данни за средния успех на матурите по БЕЛ в отделните училища сочат, че за част от тях държавните зрелостни изпити се оказват непреодолимо препятствие:

от 950 училища в България, в които ученици са се явили на задължителния ДЗИ по български език и литература в края на учебната 2021/2022 година, в 307 (близо една трета) средният успех на учениците е под „Среден“ 3.00;
в тях са се обучавали 6455 деца или около 15% от всички завършващи средно образование в България;
189 от тези 307 училища са професионални гимназии, 102 – средни училища, 14 – спортни училища и 2 – духовни училища;
в 27 училища средният успех на матурата е точно „Слаб“ 2.00 – това означава, че нито един ученик в тях не е издържал успешно зрелостния изпит и няма да получи диплома за завършено средно образование;
разпределението на тези 27 училища по видове показва, че 13 от тях са средни училища, 13 – професионални гимназии, а 1 е спортно училище – на практика няма значение видът на училището;
разпределението по области на училищата е представено на графиката по-долу, като в области Бургас, Пловдив и Плевен има по три, в Кюстендил, Пазарджик и Стара Загора – по две.

Това, разбира се, не са единствените училища с ученици с оценка „Слаб“ на матурата, в останалите училища също има такива ученици, но в тези 27 няма нито един успешно издържал матурата по родния си език и това вече е системен проблем. Тези училища, както и цялата система всъщност, символизират провалът на държавата да осигури каквото и да било качество на образованието за тези деца и ако ще се предприемат мерки, е добре да се започне точно от тях, особено ако този провал не е еднократно явление, а се повтаря във времето. предава economic.bg.

Какво може да се направи?

Концепцията за качеството на образованието дотолкова се е изтъркала от прекомерна употреба в обществото, че почти никой не може да даде смислена идея как точно тази концепция да се реализира на практика. Може би трябва да се започне с:

1) Поставяне на ясни, точни и измерими цели какво искаме да постигнем – например да няма нито едно училище като горните 27; да постигнем определен среден успех за всички ученици в страната, да свалим до минимум общия дял на слабите оценки, да постигаме определени точки на международните оценки на образователните резултати; да намалим до минимум отпадането на деца от системата? Целите могат да са различни и за тях трябва да се постигне обществен консенсус.

2) Измерване на резултатите съгласно поставените цели – възможно е матурите да не са достатъчно добър измерител на качеството, може би има нужда от по-често или по-различно проследяване? Измерването обаче е крайно необходимо, за да се констатира проблемът, а заравянето на главата в пясъка определено не помага.

3) Необходимо е и ясна идея за действията при сигнали за ниско качество – какво ще правим с училищата със слаби резултати и кога, можем ли да си позволим да чакаме още и колко. Механизмите за подкрепа биха работили при възможно най-рано установяване на проблем и те могат да са най-разнообразни – подкрепа с учители или друг ресурс, специфично финансиране, програми за обучения на ръководството, персонала и учениците, ако е необходимо – индивидуално обучение и много други. Има достатъчно образователни експерти в страната, които да могат да реализират на практика подобни програми.

4) Финансиране за резултати – това имплицитно допуска, че ще финансираме за „добри“ резултати, но политиците досега удобно пропускат важният факт какво ще се прави, ако изобщо няма такива? Често се случва, и това е нормално, значителен ресурс да трябва да се отдели за корекция и в ситуацията, например на горните 27 училища, може да се окаже, че ще инвестираме повече в училища с ниско качество. Това са тежки въпроси с неясен засега отговор, които е добре да се обсъждат и да се решават, за да не бъдат провалени още няколко поколения, обещавайки им качествено образование само на думи.

6
Коментара по темата
6.
SOS
23.08.2022 15:18:54
В много гимназии се записват неграмотни ученици за бройки за да не се закрият. Със сигурност гимназиите са повече отколкото е необходимо. В много градове като Елхово липсват училища до 10 клас. Защото директори и пенсионирани учители ще загубят местата си при закриване на излишни училища.
5.
_nib_
22.08.2022 08:34:21
Резултатът е в следствие на въведената след 1990-та година евролиберастка булонска система на образование.Единственото решение е връщане на старата.
4.
ВЕДНЪЖ
22.08.2022 05:39:15
ученика попитал Учителя.....
-Учителю,още дълго ли ще чакаме промяната към по-добро...?
-Ако чакате,ще е дълго.....бил отговора
3.
!!!
21.08.2022 20:00:20
Само високи заплати не правят качествено образование.Щом стигнахмедо там ,че тройкаджиите да стават учители и университетите да ги приема само да имат студенти какво друго да се очаква.
2.
Haha
21.08.2022 19:32:42
Ма кво чакате даже. Преди малко четох статия във вашия сайт в която освен повторенията имаше 2-3 граматически грешки. Ма то да кажеш, че са само сега, а те са на ежедневна база.Та говорете ми колко още да чакате.
1.
Хмммм
21.08.2022 19:18:59
предложените "мерки" в статията ще влошат ситуацията! В момента, вкойто с еконцентрирате и поставите във фокус оценяването нещата ще станат драматични. Освен това "мерките" са ви общи приказки. Решението е да се изпратят истински мотивирани хора за една учебна година в страни като Норвегия, Великобритания, Нидерландия и германия за да се изследват техните системи! След това тези хора да разпишат всичко видяно. След което да се имплеметират тези системи в Блгария! Но най-напред трябва да се изринат "калините" от МОН! Има и много други неща, които могат да се направят! Има и хора, които работим в тази посока, въпреки калинките от МОН!
  Добави Коментар
Нов инцидент с папа Франциск - препъна се, бастунът му се счупи Светият отец не успя да падне, сътрудници му се притекоха на помощ Ще има ли мир скоро между Москва и Киев? Тагарев с коментар
Най-малко 30 души загинаха при ожесточено сражение Фаталният екшън стана в Пакистан Напусна ни Румяна Карадимчева Тя беше обичан радиоводещ
Мъж застеля украински военен Атаките срещу службите за набиране на войници са редки, но се случват в Украйна Българският консул в Швеция посети екипажа на задържания кораб "Вежен" Швеция и Латвия започнаха разследване в неделя за предполагаем саботаж на кабел, свързващ двете страни
Борисов с много остра позиция! Какво се случва в България? Ето какво написа Десислава Иванчева пак опитва да излезе от затвора, за да се лекува Бившата кметица страда от астма
Почина известен бизнесмен Той помагаше на "Пирин" Как се отрази по-високото ДДС на ресторанти и заплати Цените вече са нагоре
Четирима загинали при атака на руска ракета по жилищна сграда в Полтава Бараж от ракети беше изстрелян срещу различни части на Украйна Горските пожари в Лос Анджелис са напълно овладени, след като горяха три седмици В началото на януари в района на Лос Анджелис избухнаха множество горски пожари, подхранвани от силните ветрове и изключително сухото време