Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Истинският провал в образованието е налице: Колко още ще чакаме?

Ключови думи: провал, образование, система, учебна година

След по-малко от месец започва новата учебна година, а няколко седмици след нея предстоят и поредните парламентарни избори – всичко това неизменно ще повдигне отново въпросите за качеството на образователната ни система и какво тя предоставя на децата, и на обществото. За съжаление фактите към момента не говорят добре за системата, а действия за реална промяна не се забелязват.

Последните данни за средния успех на матурите по БЕЛ в отделните училища сочат, че за част от тях държавните зрелостни изпити се оказват непреодолимо препятствие:

от 950 училища в България, в които ученици са се явили на задължителния ДЗИ по български език и литература в края на учебната 2021/2022 година, в 307 (близо една трета) средният успех на учениците е под „Среден“ 3.00;
в тях са се обучавали 6455 деца или около 15% от всички завършващи средно образование в България;
189 от тези 307 училища са професионални гимназии, 102 – средни училища, 14 – спортни училища и 2 – духовни училища;
в 27 училища средният успех на матурата е точно „Слаб“ 2.00 – това означава, че нито един ученик в тях не е издържал успешно зрелостния изпит и няма да получи диплома за завършено средно образование;
разпределението на тези 27 училища по видове показва, че 13 от тях са средни училища, 13 – професионални гимназии, а 1 е спортно училище – на практика няма значение видът на училището;
разпределението по области на училищата е представено на графиката по-долу, като в области Бургас, Пловдив и Плевен има по три, в Кюстендил, Пазарджик и Стара Загора – по две.

Това, разбира се, не са единствените училища с ученици с оценка „Слаб“ на матурата, в останалите училища също има такива ученици, но в тези 27 няма нито един успешно издържал матурата по родния си език и това вече е системен проблем. Тези училища, както и цялата система всъщност, символизират провалът на държавата да осигури каквото и да било качество на образованието за тези деца и ако ще се предприемат мерки, е добре да се започне точно от тях, особено ако този провал не е еднократно явление, а се повтаря във времето. предава economic.bg.

Какво може да се направи?

Концепцията за качеството на образованието дотолкова се е изтъркала от прекомерна употреба в обществото, че почти никой не може да даде смислена идея как точно тази концепция да се реализира на практика. Може би трябва да се започне с:

1) Поставяне на ясни, точни и измерими цели какво искаме да постигнем – например да няма нито едно училище като горните 27; да постигнем определен среден успех за всички ученици в страната, да свалим до минимум общия дял на слабите оценки, да постигаме определени точки на международните оценки на образователните резултати; да намалим до минимум отпадането на деца от системата? Целите могат да са различни и за тях трябва да се постигне обществен консенсус.

2) Измерване на резултатите съгласно поставените цели – възможно е матурите да не са достатъчно добър измерител на качеството, може би има нужда от по-често или по-различно проследяване? Измерването обаче е крайно необходимо, за да се констатира проблемът, а заравянето на главата в пясъка определено не помага.

3) Необходимо е и ясна идея за действията при сигнали за ниско качество – какво ще правим с училищата със слаби резултати и кога, можем ли да си позволим да чакаме още и колко. Механизмите за подкрепа биха работили при възможно най-рано установяване на проблем и те могат да са най-разнообразни – подкрепа с учители или друг ресурс, специфично финансиране, програми за обучения на ръководството, персонала и учениците, ако е необходимо – индивидуално обучение и много други. Има достатъчно образователни експерти в страната, които да могат да реализират на практика подобни програми.

4) Финансиране за резултати – това имплицитно допуска, че ще финансираме за „добри“ резултати, но политиците досега удобно пропускат важният факт какво ще се прави, ако изобщо няма такива? Често се случва, и това е нормално, значителен ресурс да трябва да се отдели за корекция и в ситуацията, например на горните 27 училища, може да се окаже, че ще инвестираме повече в училища с ниско качество. Това са тежки въпроси с неясен засега отговор, които е добре да се обсъждат и да се решават, за да не бъдат провалени още няколко поколения, обещавайки им качествено образование само на думи.

6
Коментара по темата
6.
SOS
23.08.2022 15:18:54
В много гимназии се записват неграмотни ученици за бройки за да не се закрият. Със сигурност гимназиите са повече отколкото е необходимо. В много градове като Елхово липсват училища до 10 клас. Защото директори и пенсионирани учители ще загубят местата си при закриване на излишни училища.
5.
_nib_
22.08.2022 08:34:21
Резултатът е в следствие на въведената след 1990-та година евролиберастка булонска система на образование.Единственото решение е връщане на старата.
4.
ВЕДНЪЖ
22.08.2022 05:39:15
ученика попитал Учителя.....
-Учителю,още дълго ли ще чакаме промяната към по-добро...?
-Ако чакате,ще е дълго.....бил отговора
3.
!!!
21.08.2022 20:00:20
Само високи заплати не правят качествено образование.Щом стигнахмедо там ,че тройкаджиите да стават учители и университетите да ги приема само да имат студенти какво друго да се очаква.
2.
Haha
21.08.2022 19:32:42
Ма кво чакате даже. Преди малко четох статия във вашия сайт в която освен повторенията имаше 2-3 граматически грешки. Ма то да кажеш, че са само сега, а те са на ежедневна база.Та говорете ми колко още да чакате.
1.
Хмммм
21.08.2022 19:18:59
предложените "мерки" в статията ще влошат ситуацията! В момента, вкойто с еконцентрирате и поставите във фокус оценяването нещата ще станат драматични. Освен това "мерките" са ви общи приказки. Решението е да се изпратят истински мотивирани хора за една учебна година в страни като Норвегия, Великобритания, Нидерландия и германия за да се изследват техните системи! След това тези хора да разпишат всичко видяно. След което да се имплеметират тези системи в Блгария! Но най-напред трябва да се изринат "калините" от МОН! Има и много други неща, които могат да се направят! Има и хора, които работим в тази посока, въпреки калинките от МОН!
  Добави Коментар
Защо Роксана иска Рачков да е с нея в асансьора на "Капките" Певицата навремето заседнала за цели 32 минути, от тогава не се качва сама Тъжният финал на Пищова: От „цар на жените“ до самотен гроб Нито една миска не го изпрати 
Преодоля селския си диалект Макар че днес вече говори изчистено, певицата откровено признава, че преходът не е бил лесен Новите депутати полагат клетва, Илиян Илиев от МЕЧ се отказа Рокади в НС
Каза стряскащи думи Очаква ни разлика от 20° между събота и вторник, според Георги Рачев САЩ с удар по интересите на Русия... От финансово естество
Министър Мирослав Боршош обсъди развитието на туризма в Костенец с местната власт Ето какво се случи Бунт за заплати подпали БНТ Служителите са готови за протест, ако не им увеличат заплащането
Китай, Иран и Русия с много важни преговори Относно ядрената програма на Техеран Бившият ми каза, че съм проститутка, а аз не съм, твърди тя Той не е наркоман, но обича да си пийва, каза Светлана 
Роден шофьор получи 34 електронни фиша Дължи над 4 бона Джакпотът се изстреля в космоса, печалбата ще направи някого много богат За неделния тираж е 10,6 млн.лева