Защо чадърите и шезлонгите са толкова скъпи и какво можеше да направи министърът на туризма
Защо чадърите и шезлонгите на българското Черноморие това лято са толкова скъпи? Това се питат хиляди туристи, които плащат средно между 25 и 30 лева, за да ползват сянка на плажовете.
Хейтът срещу BG туризма се засилва все повече и може би има основания, защото в предходните 2 години ценовият подход бе доста различна.
Миналата година, например, от 130 ивици по нашето Черноморие, на поне половината цените бяха символични – по 1 лев, а на 11 плажа чадърите и шезлонги бяха напълно безплатни.
Това се дължеше на гъвкавата политика от страна на тогавашния министър на туризма Стела Балтова, която формално използва ковид пандемията и предоговори с концесионерите и наемателите на плажовете сериозни отстъпки.
Философията бе следната: Ако стопанинът на плажа намали с 50 % от заложените си по договор цени за чадър и шезлонг, държавата ще му намали със съответния процент годишната концесионна или наемна такса. Ако ги редуцира със 100 % - такава ще бъде и отстъпката от държавата.
Настоящият министър на туризма Христо Проданов обаче сложи край на този добър механизъм.
Според него, цените били като предишните сезони.
На въпрос на Флагман.бг дали му се струва скъпа сянката на плажа, той отговори по следния начин: „Скъпо или евтино, не се определя от министъра. Няма значение на мен какво ми се струва, а какво се струва на гражданите“
ВИЖТЕ ПОВЕЧЕ ВЪВ ВИДЕОТО:
Защо като ресорен министър не покани на една маса всички, които работят в този сектор, за да обсъдят проблемите преди началото на сезона, остава загадка.
Негови предшественици дори правеха срещи по места, за да се срещнат с бранша курорт по курорт.
Проданов обаче имаше друг подход - ходеше на международни форуми и изложения, уж за да популяризира България.
Ако бе проявил далновидност, спокойно можеше да договори с концесионерите редуциране на цените на плажните принадлежности. Те със сигурност щяха да го направят. Защото и концесионерите имат своите вменени задължения, които трябва да изпълняват, а те не струват евтино, дори напротив – трябва да се осигурят спасители, медицинско обслужване, реаниматор, линейка и куп други изисквания. В предишните две години всички си говореха, обсъждаха и коментираха проблемите, и бяха доволни, а от това спечели българският туризъм в кризисен период.
Хотелиерите също се оплакаха, че са неглижирани от цялото правителство, а туризмът като сектор дори не присъствал в проектопрограмата за управление на евентуалното бъдещо правителство, посочиха от хотелиерската асоциация в гневно отворено писмо.
Туристическият бранш гневен: Всички министри ни игнорират, а ние осигуряваме 13 % от БВП
В същото време министър Христо Проданов изглежда доволен от себе си. На въпрос на Флагман.бг към министъра на туризма: Доволен ли е от това, което е свършил през последните 7 месеца, той отговори по следния начин: „Мисля, че има с какво да се похвалим – и с държавните помощи, и с политиките в сектора. Така, че не се срамувам от това, което съм направил“
Припомняме, че по отношение на държавните помощи, той вече забърка сериозна каша, която накара стотици да излязат на протест, след като повече от два месеца очакват Министерството на туризма да им плати 80 млн.лева за настаняването и изхранването на украинските бежанци за месец май. Оказа се, че от месеци министерството бави плащанията, измисляйки различни причини - първо че се извършва проверка, после - трябва да се плати на държавните бази, а последно - че се чака решение на МС. (ВИЖТЕ ТУК)
Точка
На който както му отърва
Що се отнася до "рекламирането" на България, много чужденци си правят труда и пишат детайлни ревюта относно "гостоприемството" на нашето Черноморие и държавата като цяло, подчертавайки че никога повече няма да им стъпи кракът тук, което е напълно разбираемо. Намират се и достатъчно български мнения, които също се превеждат. Например, преди няколко дни случайно ми се мярна някакъв чудесен на пръв поглед хотел и за секунди си помислих, че може пък да има нещо свястно и тук. Разбира се, ентусиазмът ми се изпари след прочитането само на няколко мнения за храната и обслужването, а вчера носът ми се запозна лично и с миризмата наоколо. Тя наистина поне не е по вина на хотела, но така или иначе го прави изключително неприятен. А за съотношението инфраструктура/качество на храна, напитки и обслужване/цени няма смисъл да се отваря дума, защото е под дъното!