Държавата си купува браншовите организации в туризма с 3 млн. лв. годишно
Държавата в лицето на Министерството на туризма финансира основните браншови организации в сектора с около 3 млн. лв. годишно под формата на подпомагане на техни събития и инициативи за реклама на България. Това показва справка на ведомството, която е изискана от специализирания сайт TravelNews.
Оказа се, че от началото на 2021 г. досега са отпуснати 3 638 315,18 лева на 28 неправителствени организации. В сумата влизат и средствата за подпомагане на екскурзоводите и планинските водачи, които обаче са за справяне с последствията от пандемията от COVID-19 и насърчаване на вътрешния туризъм по проект "Повишаване на капацитета на МСП в сектор туризъм чрез оказване на подкрепа за създаване и функциониране на Организациите за управление на туристическите райони", твърдят от Министерството на туризма.
Най-много пари е получавала Германо-Българска индустриално-търговска камара в партньорство с Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (BUBSPA) за реклама на здравния, балнео и СПА туризма ни в Германия – по 150 000 лв. В момента тече процедура за нов договор за същата сума с германската камара на пряко договаряне по Закона за обществените поръчки. Досега не са дошли германски туристи за здравен, балнео и СПА туризъм. Останалите браншови организации са получавали директно между 5 000 и 15 000 лв. на година. Те са отивали основно за организирането на конференции, семинари, фестивали, коктейли, общи събрания, годишнини и др.
“Плащането на подобни суми е скандално, защото всички министри на туризма по този начин са си осигурявали такса медийно спокойствие. Те са подпомагали основно събития с вътрешно-ведомствен характер”, коментира Мартин Захариев, зам.-председател на Националния борд по туризъм. Той обяви, че организацията е получила през тази година 5000 лв. от министерството за организирането на конференция за проблемите в бранша по време на изложението “Ваканция и СПА ЕКСПО”.
Захариев обясни, че винаги са били критични към всяка власт и са защитавали интересите на бизнеса. Докато други малки организации мълчат и се крият по време на кризи в сектора, заради страха от спирането на подпомагането им от министерството, подчерта той. За сметка на това ведомството отказва да финансира през миналата и тази година проекти за реклама на Алианс “Българско Черноморие”, в което влизат големите хотелиери и туроператори по крайбрежието, както и морските летища. “Не съм против държавата да работи съвместно с браншовите организации, но трябва да има критерии, правила, резултати и отчети”, каза още Захариев.
Същото мнение изрази още проф. Георги Рачев, председател на Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ) и зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА). Двете организации не са получавали средства от министерството. “Трябва да има ясни правила, отчетност и прозрачност при отпускането на средства за браншовите структури. Повечето винаги са били в угода на министрите, а не критични и да остояват интересите на своите членове и на бизнеса. Браншът не трябва да е в постоянна дружба с един министър, а да е готов да бъде на нож с него”, коментира проф. Рачев. Той допълни, че никога и никъде не е виждал какво са рекламирали неправителствените организации, които са получавали средства от държавата.
Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти “Обединение Бъдеще за туризма” (ОБТ), също не е виждала добри резултати от рекламата на България от други организации. ОБТ не е получавала средства от министерството. “Реално са раздавани пари, за да не се скача срещу властта”, смята Илиева. Затова тя предлага да се направи проверка кои организации са национално представителни и по колко члена имат, за да бъдат отсети и премахнати от регистъра по Закона за туризма. Илиева обяви, че Министерството на туризма вече втора година умишлено бави регистрирането на ОБТ като национално – представителна браншова организация при туроператорите въпреки, че има най-много членове в сравнение с останалите 4 сдружения. “Само ние скачаме срещу всяка власт, независимо от партиите, за да защитаваме бизнеса и заради това бавят вписването ни в регистъра”, подчерта Павлина Илиева.
“Министерство на туризма традиционно работи с представителите на туристическия сектор и експерти с професионален опит с цел взаимодействие и постигане на синергичен ефект при представянето на България като сигурна, безопасна и привлекателна целогодишна туристическа дестинация. Институцията подкрепя всяка една добра инициатива, която има за цел да представи устойчивите форми на туризъм, които могат да се практикуват през цялата година и биха допринесли за развитието, както на вътрешния, така и на входящия туризъм в страната ни, коментираха от екипа на министъра в оставка Христо Проданов. За изпълнение на тези цели, в периода 2021 – 2022 година, са сключени редица споразумения с неправителствени организации, сред които:
Асоциация на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), Сдружение "Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация" (БХРА), Български съюз по балнеология и СПА туризъм (BUBSPA), Българска асоциация на сомелиерите и виноценителите, Издателско сдружение “Международни отношения”, Национален борд по туризъм, Сдружение "Автомобилен спортен клуб Скорпион", Сдружение "Асоциация на екскурзоводите в България", Сдружение "Българска асоциация на винените професионалисти“, Сдружение "Българска асоциация на професионалните готвачи", Сдружение "Българска асоциация на сомелиерите и виноценителите", Сдружение "Българска голф асоциация", Сдружение "Варненска туристическа камара", Сдружение Германо-Българска индустриално-търговска камара, Сдружение "Духовно огледало", Сдружение "Награда за телевизионна журналистика Свети Влас", Сдружение "Национален научен експедиционен клуб ЮНЕСКО", Сдружение "Планини и Хора" - Асоциация на планинските водачи в България, Сдружение "Съвет по туризъм - Пловдив", Сдружение "Съюз на артистите в България", Сдружение "Съюз на екскурзоводите в България“, Сдружение "Съюз на хотелиерите", Сдружение "Трънско туристическо дружество“, Сдружение "Югоизточен съюз на екскурзоводите - Ваня Райкова“, СНЦ "Бургаска регионална туристическа асоциация", Фондация "Аполония“, Фондация "Българе" и Агенция за развитие и промоция в туризма (АРПТ – Руската Федерация), съобщиха от Министерството на туризма.
Цялото финансиране на НПО-та в туризма излиза непрозрачно от години, а се дават публични средства. В други министерства проблемът е решен с обявяването на процедури за кандидатстване с условия и проекти за финансиране. По този начин се знае от обществото къде и за какво отиват бюджетните пари. Освен това се дава отчетност и се обявяват постигнатите резултати. Така е в Министерството на културата, на икономиката, на младежта и спорта, на труда и социалната политика, на финансите и др.
Добави Коментар