Кризата доведе до значителен спад в търсенето на шоколад
Според нови данни и коментари на ръководители на най-големите компании за шоколад в света, потребителите намаляват консумацията на шоколад поради кризата с разходите за живот в Европа и САЩ.
Общият обем на продажбите на шоколад на дребно в САЩ е "намалял" с 2-3 % през последните няколко месеца, тъй като цените са се повишили с "висока едноцифрена и ниска двуцифрена стойност", заяви вицепрезидентът за връзки с инвеститорите на Hershey Co (HSY.N) Мелиса Пул в интервю за Ройтерс. Резултатите на Hershey са близки до тези на останалата част от шоколадовата категория.
"Очакваме, че с напредването на годината ще видим известно намаляване на обема", каза Пул. Hershey и преди е посочвала, че очаква намаляване на търсенето. До неотдавнашния спад "потребителите не бяха намалили много потреблението", каза тя.
Продажбите на шоколад, особено в Съединените щати, нараснаха заедно с покупките на много потребителски продукти в по-късните етапи на пандемията от коронавирус, като купувачите бяха подкрепени от правителствените стимули и се придържаха към навиците за "домашен начин на живот", като например да купуват в големи количества. Но компаниите, произвеждащи шоколадови изделия, вече наблюдават известна промяна в поведението на потребителите - например купувачите избират на касата отделни бонбони, а не многокомпонентни опаковки.
Според базираната в Чикаго компания за пазарни проучвания IRI обемът на продадените шоколадови изделия в САЩ е спаднал с 1,5 % в сравнение с предходната година през 13-те седмици, приключили на 12 юни, докато цените са се повишили с 8,2 %. "Ще станем свидетели на това как шоколадът става все по-чувствителен към цената.
Потребителите ще се поглезят, но това ще бъдат по-малки размери, малко лакомство. Ето защо се наблюдава спад в обема на продажбите", каза Даниел Садлър, директор в IRI Данните на IRI показват също, че обемът на продажбите на шоколад с търговска марка- малка част от общия пазар, която е по-евтина от шоколада на популярните производители - е нараснал с 8 % през последните шест месеца.
Във Великобритания консултантската компания McKinsey установи, че 40% от британците са преминали към по-евтини продукти както при закуските, така и при сладкарските изделия през четирите до шестте седмици до средата на май.
По-евтиният шоколад е с по-ниско съдържание на какао, което означава, че дори ако обемът на продажбите на производителите на шоколад остане същият в условията на спад, търсенето на какао ще намалее. Търговците и експертите твърдят, че руската инвазия в Украйна също е повлияла на търсенето, тъй като двете страни заедно представляват 5 % от обичайното световно търсене на какао.
Някои производители на шоколад, сред които най-големите Lindt (LISN.S) и Nestle (NESN.S), се оттеглиха или намалиха продажбите си в Русия тази година в знак на протест срещу инвазията. Но Lindt заяви, че въздействието на този ход върху финансите му ще бъде малко. През последните месеци Hershey използва новия си център за изпълнение на поръчките в Анвил, Пенсилвания, за да обслужва по-лесно и ефективно търговците на дребно, като например масовите дискаунтъри и доларовите магазини, чиито клиенти са много чувствителни към цените, каза Пул.
"За тези, които разполагат с пари и имат място за съхранение на по-големи пакети, стойността за тях е по-ниската цена на килограм", каза Пул. "За други стойността може да е нещо "достъпно за мен" на абсолютно по-ниска цена." В някои случаи Hershey намалява размера на опаковката и запазва цената подобна - известно като "свиване" - за да задържи клиентите, които казват, че имат само 3 долара за пакет шоколадови целувки, а не 5 или 6 долара, каза Пул. Компанията не е използвала този инструмент "толкова често, колкото бихте си помислили", поради необходимостта от време и планиране, каза тя, цитирана от БГНЕС. "Инфлацията е толкова значителна, че разчитаме повече на увеличенията на каталожните цени", каза Пул.
Около 20% от продуктите на Hershey's са на цена под 2 долара, което е по-малко от 25% през април. През последните 18 месеца обаче компанията е намалила тежестта на някои сезонни продукти, каза Пул. Свиването на цените, подобно на преминаването към по-евтин шоколад, оказва влияние върху търсенето на какао, дори ако обемът на продажбите на артикулите остава същият.
Първоначално производителите на шоколад очакваха търсенето на какао да нарасне с около 2,5 % през тази година, но сега виждат ръст от едва 1 %, а след това и никакъв ръст през следващата година, ако инфлацията се запази и войната между Русия и Украйна продължи, твърдят търговци и експерти.
Добави Коментар