Тунис и Египет се завърнаха на пазара. Хотелиери, по-кротко!
- Сезонът се разви според очакванията. Още през януари и февруари имаше индикации за силен летен сезон. Но искам да подчертая, че събитията в Северна Африка не са определящ фактор. Бяха анулирани много полети за Тунис и Египет и част от туристите бяха пренасочени за нашето Черноморие. Но основният фактор за ръста този сезон е доброто съотношение, което постигнахме между качество и цени. Друг важен момент е че няма ръст на легловата база. До 2008 г. и даже до 2009 г. беше трудно да се догони ръста в строителството и откриването на нови хотели.
- Кои са новите пазари, които се налагат това лято в туризма?
- Може да ви се струва странно, но по морето вече има около 15 000 иранци. Те са платежоспособни туристи, които трябва да задържим на всяка цена и през следващите години. Продължават да се увеличават полските, румънските и руските туристи. Чехите и словаците също са повече спрямо предходни лета. Има огромен интерес от Люксембург. Те също са много богати туристи, с висок стандарт на живот. На тях не може да се предлагат 3- и 4-звездни хотели без екстри. Искат най-доброто – 5-звездна база, на брега, с високо качество на обслужването. Слава Богу, има какво да им предложим, както по Северното, така и по Южното Черноморие.
- Къде предпочитат нашенци да отмарят през ваканцията и запазваме ли ръста на румънските туристи от предходните лета?
- Все повече българи и румънци предпочитат да резервират хотели през немски сайтове. Така спестяват 10-15 % от цената, която им предлагат местните туроператори. Сумата никак не е малка, особено за 4-членно семейство, което иска да прекара 1 седмица на море у нас. Разбира се, това води до конфликт на интереси с местните туристически агенции, но пазарът е свободен. Печелят най-гъвкавите. А немските туроператори са факири в това отношение. В сайтовете си дават много опции на клиентите. Предлагат се не просто хотели, дава се възможност да се резервира полет през техни колеги, като правят отстъпки и за пакети. Немците имат и много дълги чартърни програми. А това играе съществена роля.
- Средата на юли е, известно е, че вече мислите за сезон 2012. Какви са прогнозите?
- Започваме преговори за следващия сезон. Очакванията са оптимистични. Но тук слагам голям удивителен знак: Не трябва да се замъглява трезвото мислене на хотелиерите! Практиката показва, че рядко се случва да има два-три последователни успешни сезона. Ако се увеличат рязко цените на пакетите за следващото лято, трябва да предвидим и евентуален срив на туризма. Знам, аргументи в посока поскъпване има. Увеличената ДДС-ставка, по-високи осигурителни прагове, поскъпването на храните, горивата, електричеството, като цяло.... все важни неща. Но не бива да забравяме, че пазарите в Северна Африка ще се завърнат с бясна сила през 2012 година и ще предложат много ниски цени, за да успеят да върнат загубените позиции.
- Сезонът у нас все повече и повече се свива . Продължава ли тази негативна тенденция?
- За съжаление да. Това е основният проблем на морския ни туризъм. Все по-трудно привличаме летовници през май и октомври. Други дестинации с по-благоприятни климатични условия ни бият в това отношение. При нас първите туристи са наказани. През май все още текат довършителни и строителни работи. Ето един абсурд: Държавата източваше басейни в Слънчев бряг през май, пред очите на чуждите гости. Това е идиотизъм! Няма как по-възпитано да се изразя. Туристите разбраха, че няма защо да си дават парите в България през май. Загубихме възрастните летовници през октомври. Повечето хотели затварят. И започва едно пренасочване на туристи от едни хотели в други. Това създава неприятно впечатление за неуредици. През октомври повечето заведения са затворени, бизнесът не желае да работи на загуба. И тук идва моментът, в който държавата трябва адекватно да се намеси. Примерно, да облекчи работодателите с освобождаване от осигуровки през тези мъртви месеци. В крайна сметка всички сезонни работници ще отидат на борсата, където именно държавата трябва да им плаща обезщетения.
- Какъв е ръстът в числа за този сезон, на отделните пазари?
- Основният за морския ни туризъм пазар – немският, бележи ръст от 10-15%. 6-7% от тези туристи обаче са българи и румънци, които са направили резервации през германски фирми. Няма как да дам точна статистика за руския. Най-достоверна информация можете да получите от концесионера на летищата във Варна и Бургас. Данните, които държавата дава не са точни, особено за румънски пазар. Един румънец преминава два пъти границата ни с Турция за да почива в южната ни съседка. Румънецът може да не остави и един лев у нас, но националната статистика го брои за двама туристи. Това е, защото един път е излязъл от страната ни и още един път влязъл. На словашки пазар бележим ръст 15-20%. Полските туристи също са повече това лято с 15-20%. На словенския пазар обаче забелязвам спад от 5-10%. Има увеличение, макар и малко, на английски и скандинавски туристи. За съжаление ирландският пазар тотално се срина у нас.
Добави Коментар