Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Не може Общинският съвет да взема решения за цените на частен бизнес, таксиметровият бранш трябва да се обедини

От 2010 г. беше взето решение местните парламенти да определят мининалните и максимални тарифи за превоз – това е в ущърб на легитимните таксиметрови превозвачи, категорична е Ева Михалева
Ключови думи: ева михалева, таксиметров превоз, минимални и максимални тарифи, общински съвет, таксиметров бранш, обединение, цени, интервю, бургас

Ева Михалева е председателят на Постоянната комисия по транспорт към Общинския съвет в Бургас. Разговаряме с нея във връзка с информация, че наскоро се е провела неформална среща между общинските съветници и таксиметровия бранш, на която се е обсъдило евентуалното бъдещо повишение на тарифите за превоз на километър. Такова предложение бе входирано на предходната сесия на местния парламент именно от Ева Михалева, но впоследствие оттеглено. Ето какво разказа председателят на Постоянната комисия по транспорт.

-Г-жо Михалева, какви са нагласите на таксиметровия бранш? Разбираме за неформална среща между общинските съветници и тях. Какво дискутирахте и стигнахте ли до решение?

-Срещата беше доста странна, ако мога така да се изразя. Таксиметровият бранш сякаш очакваше ние, общинските съветници, да решим проблемите и разногласията между тях. Не се разбират, нямат общо говорене и нямат консенсус по въпроса с повишаването на тарифите. Едните казват, че предпочитат да има по-голямо „ветрило“ между максималната и минималната цена на превоз за километър. Другите обаче са категорични, че това не ги устройва – искат да има по-висока минимална и по-ниска максимална. В хода на разговора стана ясно още нещо интересно – че на практика всички таксиметрови шофьори вече извършват превоз на максималната цена, която сме одобрили още през 2011 г. – 1.20 лв. на километър. Тя не е променяна от тогава. Трета година съм общински съветник и ви потвърждавам, че при мен за първи път е входирано такова искане за промяна на цената. А ние няма как да задействаме процедура за това без да има входирана от тях молба. Този ангажимент, с който ни е натоварило Министерството на транспорта – общините да определят минималните и максималните тарифи, е доста неприятен. Много е тежко да определяш цена на частен бизнес, който нито дотираш, нито финансираш, нито контролираш

-А на срещата беше ли категорично изразено мнението на бранша, че трябва да се увеличат тарифите? Виждаме растящата инфлация, скокът в цените на горивата. Самите таксиметрови шофьори обединени ли са поне върху идеята, че трябва да се повишат цените?

-За това са обединени, да. Искат дори много голямо поскъпване, с което ние няма да се съгласим. Искат минималната тарифа да бъде между 1.30 и 1.50 лв., а максималната да е между 1.80 и 2.00 лв. В сравнение с предните цени, на които сега работят, увеличението е почти двойно. 

-Защо оттеглихте миналия месец докладната си?

-Оттеглих я, за да защитя бранша. Ако не го бях направила и докладната беше отхвърлена от колегите общински съветници, както вероятно щеше да се случи, таксиметровите шофьори нямаше да могат да входират подобно предложение в следващите 6 месеца. Идеята ми беше тази – не исках това да се случва. Наистина е много трудно за таксиметровия бранш в сегашните условия и цените действително са ниски, и трудно се работи. Интересното беше, че дори след като оттеглих докладната не бях потърсена от таксиметровите водачи, за да седнем и да направим нова докладна. Срещата, за която питахте, също инициирах аз, а не те. От тяхна страна сякаш няма инициативност. Нещо, което повечето таксиметрови компании или централи, казват е, че са си тарифирали апаратите и имат договори, като в момента са направили цените съответно 1 лв. и 2 лв. – минимална и максимална. Това ги устройвало. В същото време самите таксиметрови шофоьри казват, че за тях това е много ниско – трябвало да работят по 16-18 часа на ден, за да излязат на поне малка печалба. С колегите ми общински съветници сме в буферната зона – аз лично се чувствам все едно съм на спаринг турнир през цялото време. Не мога да взема решение коя тези да защитя и съответно най-правилното на този етап изглежда идеята да се заеме средната земя – да са доволни както централите, така и самите шофьори. Обмисляме точно как това да се случи.

-Ще бъде ли входирана нова докладна на предстоящата сесия на Общинския съвет?

-Със сигурност ще бъде входирана. Още другата седмица предстои извънредна среща на Постоянната комисия по транспорт към ОбС-Бургас. Искам да използвам момента да благодаря много на колегите си от комисията, защото винаги откликват и са готови по всяко време да се събираме, само и само да решаваме казусите. Не сме решили точно каква ще е цената, която ще предложим, но вероятно минималната ще бъде в диапазона между 1.00 и 1.05 лв. Максималната пък да е до 2.00 лв. Оттам всяка фирма да преценя сама на какви тарифи да работи – това е пазарната икономика.

-Още миналия месец се чу едно предложение таксиметровият бранш да бъде оставен да решава сам. Това, което ви е вменено от държавата с определянето на тези тарифи да бъде заобиколено и браншът да се самоконтролира.

-Това трябва задължително да се случи. Не може Общинският съвет да взима решения за частен бизнес. Това е абсолютен прецедент. Имам доста познати общински съветници в чужбина и когато съм им разказвала за това, което се случва тук, те не могат да повярват. Казват, че община да определя минимални и максимални такси е недопустимо. Питат дали ги дотираме и като чуят отрицателният отговор остават смаяни. Как ще определяме ние цената, при положение, че става въпрос за частен бизнес?! Безумно е наистина, но е факт.

-Всъщност тази цялостна идея с въвеждането на ограничения на минималната и максимална тарифа за превоз на километър бе въведено преди около 10 години, за да ограничи т.нар. „копърки“.

-От 2010 г. важи това правило, но парадоксалното е, че въпреки това „копърките“, заради които беше въведено, продължават да работят. Реално с е оказа, че с въвеждането на тези минимални и максимални тарифи, които общините трябва по някаква причина да определят, страда повече легитимния таксиметров бранш, отколкото нелегитимния. Бях на летището край Сарафово преди няколко дни – видях такси, което беше с първоначална такса 5 лв. и 3.30 лв. на километър. Това е абсолютно незаконно, никой няма как да е тарифиран на такава цена със заверен апарат. Копърките продължават да съществуват, защото няма контрол. 

-Кой трябва да упражнява контрола?

-Категорично Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“. Вмениха на общините и това да издават лицензи за таксиметров превоз. Това си е функция само на ИААА. После спряха да ги контролират. Общините правят стоянки, но как изглежда колата, отговаря ли на определени изисквания и т.н. – кой да го следи това? Общината ли? Това е безумие и затова има таксита в такова ужасно състояние – просто тотално липсва контролът. 

-Има ли решение на проблема на този етап?

-Браншът трябва да се събере и да се обедини, за да излезе с общи искания. Всички вече знаем, че таксиметровите шофьори разполагат с „лостовата система“, с която ако са заедно, могат да постигнат всяко свое искане. Те са огромна организация в цялата страна. Ако те се обединят и заявят, че не искат повече Общините да им определят цените, това ще се случи. По отношение на самия контрол на колите, ИААА трябва да започне да следи. Има и друго, с което искам да подчертая, че не слагам никого под общ знаменател, но самите таксиметрови шофьори трябва да разберат, че извършват търговска дейност, с която първо продават колата и себе си. Така клиентът – дори цената да е по-висока, клиентът понякога си затваря очите, защото предлаганата услуга  е по-качествена. 

-Като страничен, но важен въпрос – има ли планове в Бургас буслентите да станат отворени и за таксиметров превоз, както е почти навсякъде в Европа и дори страната?

-На Комисията по безопасност в София, към която съм член, това се обсъждаше наскоро – че само във Варна и в Бургас е забранено таксиметров превоз да се осъществява в буслентите. Между другото тази дискусия също би трябвало да се инициира от самия бранш, а това все още не е направено. Истина е, че Бургас няма толкова силен трафик, но все пак – няма законова пречка таксиметровите шофьори да карат в буслентите. Защо ние ги ограничаваме? Нямам обяснение. 
 

9
Коментара по темата
9.
Селянин
06.06.2022 11:32:21
Бакшишите най големите Боклуци
8.
Е на тва
03.06.2022 23:49:29
Живеем в страна със свободен пазар. Всяка таксиметрова компания е свободна да си определя цена. Конкуренцията ще регулира пазара на таксиметрови услуги.
7.
До този дето му се повръща
03.06.2022 23:45:31
Ами повръщай си кой те спира.
6.
Българина
03.06.2022 17:26:45
Въе Варна тихомълком ги вдигнаха от 0.90км на 1.10км

По курортите(Албена, Дружба, Зл Пясъци) са на 2лв км.

На летището(Вн) трудно ще дойде копърка, там нещата са взети буквално в здрави ръце :)
5.
До 4. Az
03.06.2022 16:10:40
Виж датата на календара (2018). Да не стане грешка...
4.
Az
03.06.2022 14:28:13
Хубавелка. Друго си мисля като я гледам, не за транспорт
3.
Шофьор
03.06.2022 14:18:29
Госпожа , Естествено, че общината ще издава лицензи и ще контролира прегледите . Навсякъде по света е така . Градските власти знаят колко коли са нужни и Толкова броя лицензи се издават . Общински сервизи правят технически прегледи на всеки 6 месеца и то доста сериозни за да е сигирно , че колите са наистина изправни , съответно шофьорите си плащат на общината . Проучете малко нещата ! Това за бус лентите е друга тъпотия , нека си карат там нали са обществен транспорт . Не е нужно да откривате топлата вода вижте как е в Холандия , Англия , Германия и т.н.
За цената е ясно , всеки да си я определя . Клиентите само ще си решат отърва ли им и коя компания да ползват .
2.
Повръща ми се
03.06.2022 13:15:10
Съпругата ( ГЕРБ )на организатора на протести на превозвачите от ГЕРБ ( онзи палячо спиращ куриерския камион преди магазин Джъмбо )дава акъл какво да се прави. Или по-потно дава акъл как да се направи от транспортния бранш свободия и анархия. Тия от ГЕРБ само простотии и мерак за създаване на проблеми в обществото имат. Догодина есента ако е рекъл Господ ще се избавим от ГЕРБ.
1.
Gost
03.06.2022 12:45:14
Това такси което е видяла на летището с първоначална такса 5 лв. и 3.30 лв. на километър с разрешително за Община Бургас ли е или за някоя от съседните общини където такива цени са в рамките на закона ?
  Добави Коментар
Синоптик: Идва много сняг! Седмицата започва със слънчево време, очакват се валежи в края ѝ Всяка орхидея има нужда от този домашен еликсир! За да накарате цъфтящите орхидеи да цъфтят възможно най-дълго, опитайте тези методи
Трима са арестувани след бруталния побой в столичен мол Трима мургави плюели по клиентите и персонала, а след забележка се нахвърлили с боксове и ритници върху служител Отиваш на хотел, крадат ти парите 250 евро изчезнаха мистериозно от хотелска стая
Кървав екшън на футболен мач В края на мача е възникнал скандал между феновете и страничния съдия Сериозен недостиг на противогрипни ваксини в аптеките у нас
Зловеща статистика: На всеки 10 минути по света е убивана по една жена През изминалата 2023 г. най-малко 85 000 жени и момичета са били убити умишлено по света Роден бизнесмен си отиде едва на 57 години Росен Христов почина през нощта на събота срещу неделя
Жестока трагедия! Мъж уби баща си и нападна майка си Убиецът страда от психично заболяване Измама в „Пееш или лъжеш“? Прекръсти се, че не я познава, а са били на една сцена /видео/ Беатрис Халваджиян и Орлин Горанов пяха в Коледно матине 2023 година един след друг
Протести срещу насилието над жени Феминистки тръгват на шествие в София под надслов „Нито една повече“ Най-проблемните деца са от тези 5 зодии Ако имаше състезание за тежък характер, Овенът би заел първо място в него, смятат астролозите