От години Бургас чака инвестиции. Сега му предлагат половин милиард, а той е напът да ги изтърве
Бургас е напът да прогони инвеститор, готов да вложи половин милиард лева в местната икономика. И да превърне града в пионер в производството на зелена енергия на Балканския полуостров. Реално! И да сложи край на мрънкането, че тук не идвали големи инвеститори. Ние обаче не го искаме. Защото мястото, което е избрал – летището в Равнец – можело да се превърне в карго терминал и безмитна зона, където да потекат капитали, а Бургас да станел нещо като Хонг Конг. Евентуално!
Гражданите на Бургас, улисани в това да открият кой е боядисал за пореден път паметника Альоша, даже не разбраха, че градът им може да изпусне шанса на живота си. Или поне такъв, какъвто не са имали през последните 40 години.
Каква е историята?
На 23 март т.г. „Бургас Хайдръджън“ ЕАД внася в Община Бургас инвестиционно предложение за изграждане на завод за зелен водород в индустриален парк Равнец. Производството ще става по метода на електролизата, чрез използване на енергия от възобновяеми енергийни източници. Инвеститорът е избрал Равнец заради близостта му до пристанищна и газова инфраструктура, които му дават възможност да реализира хибриден и иновационен проект, включващ PV, вятър, водород и батерии.
Посочва се, че партньори на проекта са консорциум от технологични фирми. Водещ инвеститор е една от най-големите датски енергийни групи – Eurowind Energy, лидер в производството и съхранението на зелена енергия и зелен водород. Дружеството се търгува на фондовата им борса и акции в него имат над 1 млн. датчани. Освен това Дания е една от водещите държави в процеса на декарбонизация и енергийна ефективност в света. Друг участник в консорциума е „Реналфа“ АД с мажоритарен собственик Иво Прокопиев.
Инвеститорите уверяват, че проектът ще създаде до Бургас въглеродно неутрална зона, която ще привлече нови международни консорциуми, за които наличието на евтина и зелена енергия е водещ параметър за тяхната конкурентоспособност. С производството на зелен водород община Бургас и региона ще се наредят сред водещите европейски градове и региони, производители на горивото на бъдещето в ЕС и в развитите държави в света.
Проектът е в синхрон и с новата индустриална стратегия за Европа за широкомащабно внедряване до 2030 г. на водородни технологии, тъй като водородът е основен приоритет за налагане на чиста и кръгова икономика - когато отпадъкът за едни е гориво за други. Става въпрос за високотехнологични компании, работещи в сферата на зелената енергия. Подобни фирми до този момент не са стъпвали на Балканите, а заводът за зелен водород в Бургас е единственият подобен проект на полуострова.
Предвижда се още в зона Равнец да се изгради довеждащата инфраструктура до терените и инсталацията за производство на водород, фотоволтаична електроцентрала, инсталацията за производство на зелен водород, административни сгради, център за мониторинг, управление и администриране.
Консорциумът иска да закупи 2000 дка. Планираната първоначална инвестиция е 130 млн. лева, а цялостната реализация – около 500 милиона лева. Планира се да бъдат разкрити над 65 високоплатени работни места в Бургас, непосредствено свързани с реализацията на проекта. След въвеждането му в експлоатация той косвено ще допринесе за разкриване на поне 150 работни места, но това е само малка част от ползите, които тази инвестиция ще донесе на града.
Инвеститор от такъв мащаб Бургас не помни в новата си история. Средният размер на инвестициите в региона през последните години е около 3,5 милиона лева. През 2018 г. градът изпадна във възторг, когато украинската компания „Сигматек“ ЕООД купи 20 дка в Индустриалния парк, за да изгради Научно-изследователски и производствен комплекс за рециклиране и ремонт на части за самолетни двигатели. Инвестицията беше за 30 милиона долара (десет пъти по-малка от сегашната) и трябваше да даде работа на 200 специалисти. Засега обаче нещата буксуват.
В края на март т.г. Комисията по икономика и инвестиционни политики от Общинския съвет в Бургас разгледа предложението на „Бургас Хайдръджън“ ЕАД и го прие със 7 гласа „за“. Това е последният шанс за Равнец, защото срокът му изтича, прецениха съветниците. И са прави, защото в края на година Бургас трябва да върне терена на държавата и да се прости с него, ако не намери сертифициран инвеститор.
След предложението на кмета Димитър Николов към Общински съвет в Бургас да обсъди и гласува „за“ инвестицията на „Бургас Хайдръджън“ ЕАД, срещу милионния проект се надига нечувана съпротива. Министъра на отбраната Драгомир Заков писа лично на председателя на ОБС Севдалина Труманова, че не е съгласен, тъй като пистите в Равнец трябвало да могат да бъдат ползвани по предназначение за военната или за гражданската авиация в случай на необходимост. Активира се и министърът на транспорта Николай Събев, който поиска от кмета Николов да прехвърли на министерството летището в Равнец. (ВИЖТЕ ТУК)
Очаквано против изграждането на завода за зелен водород се обяви и депутатът от „Продължаваме промяната“ Костантин Бачийски, който от години развива идеята, че летището в Равнец може да се превърне в карго терминал, свързващ трафика на товари от цял свят. Това бе един от основните акценти по време на кампанията му за кандидат-кмет на Бургас през 2019 г., тя вероятно ще заема основно място и при кандидатирането му за кмет през 2023 г.
„Не съм против инвестицията, а против избора на мястото й. Този соларен парк и инсталацията за производство на водород могат да бъдат върху много други терени, но летището в Равнец може да бъде само на едно място“, коментира Бачийски.
Той предложи заводът да се изгради върху бившия военен полигон до Банево, който е около 1500 дка, които пустеели от години. Още за възраженията на депутата – тук.
7 април 2022 г. беше „Денят Х“, когато на своя редовна сесия бургаските общински съветници трябваше да подкрепят или отхвърлят инвестиционното предложение.
„За пръв път, откакто съм кмет, на територията на Община Бургас идва на крака инвеститор от такъв мащаб“, каза на сесията Димитър Николов.
Главният юрисконсулт на Общината Златина Георгиева показа действащия договор между Областна администрация и Община Бургас, подписан през юли 2017 година. От експозето стана ясно, че договорът за летище "Равнец" изтича след няколко месеца и ако дотогава не бъде намерен инвеститор, то общината ще трябва да го върне обратно на държавата. А друг кандидат засега няма.
Кметът изнесе подробна информация за разговорите с различни компании през последните четири години. Администрацията му е предлагала терена на десетки международни консорциуми - "Киа моторс", "Фолксваген", турски и дори виетнамски фирми. Единственият реален сертифициран инвеститор обаче е „Бургас Хайдръджън“ ЕАД.
Ще се запазят ли пистите?
И инвеститорът, и общината подчертаха, че заводът и двете централи няма да попречат на летателните писти, за които остават над 400 дка. В зоната има още над 1000 дка, които могат да бъдат предоставени впоследствие на други инвеститори. По преписката има и примери с други летища в Европа, които са в непосредствена близост до вятърни и соларни паркове.
Друг е въпросът дали Равнец може да се превърне в карго летище.
Според договора за концесията на терминала в кв."Сарафово" с "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД до 2041 година разкриването на всяко летище в радиус от 150 км трябва да мине през санкция на концесионера, а такава едва ли ще се даде, защото компанията е инвестирала милиони, за да разшири пистите и изгради карго терминали. Капацитетът на летище Бургас за карго полети е огромен и незапълнен и няма никаква логика да се допусне конкурентен терминал на 30-ина км.
При гласуването в ОбС-Бургас докладната записка на кмета бе приета с 35 гласа "за", 1 "против" (Росен Топкаров от СЕК) и 1 "въздържал се" (Красимир Калудов, СЕК). Така пътят пред инвестицията на „Бургас Хайдръджън“ ЕАД беше открит.
Но решението на ОбС-Бургас светкавично бе обжалвано от Областния управител и сега казусът е в Бургаския административен съд. Решението му обаче ще изисква време, доста време.
„Ние не сме заплюли летището в Равнец, по-скоро зоната има нужда от подобна инвестиция, за да привлече индустрията на бъдещето. Работим по подобен модел в Дания. Там, където изграждаме нашите заводи, каним партньори да реализират своите инвестиции. Става въпрос за синергичен клъстер от компании, на които осигуряваме редица привилегии“, заяви в интервю пред Флагман.бг Елена Маркова, директор за България на датския инвеститор Eurowind Energy. Тя призна, че са останали неприятно изненадани от обжалваното решение наОбС, с което проектът им се спира за неопределено време.
„За нас Бургас бе фаворит, защото има добра инфраструктура и срещахме отлично отношение от общината, но това, което се случи, ни кара да започнем да оглеждаме и други терени, в други общини. Ние играем по правилата, те трябва да са ясни, а не да се променят в движение. Смятам, че това, което искаме да направим, ще е в интерес на Бургас, на държавата и обществеността“, допълни Елена Маркова.
Инвеститорът вече е изпратил писма до премиера Кирил Петков, министъра на транспорта Николай Събев и военния министър Драгомир Заков, за да попита дали държавата желае този проект да се реализира, или има други планове.
Ако инвестицията пропадне, преките загуби за общината ще няколко милиона лева от продажбата на терена, голяма част от които щяха да се инвестират в село Равнец, за да се подобри инфраструктурата. По-сериозни обаче ще са косвените загуби - милиони от местни данъци и такси, които ще се плащат през годините, неразкрити работни места и потенциалното спиране на инвеститори от висок клас, които биха стъпили в Бургас и биха променили града, ако заработи заводът за зелен водород.
„Птичето каца веднъж на рамото“, е казал мъдрият български народ. Сега то е на рамото на Бургас. И от нас зависи дали ще го хванем, или ще го изтървем.
Очаквайте интервю с представителя на инвеститора за чувството да се чувстваш нежелан в град, в който смяташ да инвестираш половин милиард лева, спънките от държавата и предимствата на завода за зелен водород
Ако се наложи ще се ползва от Русия
Така България инвестира и в ЕРП-тата !
И в "Мариците" ...
И сега дружно ни дерат кожите !
Летището не е само една бетонна писта, иска се основа, дренаж , укрепване срещу пропадане и ред други непонятни за повечето хора неща .
Това че летището в Равнец е изоставено, не означава , че трябва да го направим краварник, примерно !
Дори да се пусне като писта за дрифтове на адреналиновите дупета, пак ще е файда !
10 лв такса и да си троши главата !
Всичко останало е прах в очите!
Града е красив ,но беден ,защото хората в него са бедни и не искат да изплуват от блатото.
За такава инвестиция всеки град, всяка държава би направила всичко възможно да се осъществи ,а тук заради лични интереси или предубедености се спират .
Всички ,които са против такива златни инвестиции ,които имат бъдеще ,а тази е точно такава са жалки и продажни.
Той така или иначе беше проектиран да работи с руска стомана, която сега изобщо няма да я има !
Завод може да се построи почти навсякъде,но летище,не.
Бачийски,бъдещият кмет на Бургас.