Вдигат летвата за придобиване на научна степен доктор и доктор на науките
Вдигат летвата за придобиване на научна степен доктор и доктор на науките и заемане на академичните длъжности главен асистент, доцент и професор. Това ще се случи с предложените от образователния министър акад. Николай Денков промени в минимални национални изисквания за придобиване на научни степени и заемане на академични длъжности във висшите училища и научните организации, пише вестник Телеграф.
Показатели
Те предвиждат разделяне на показателите в три групи вместо досегашните шест. В първата влиза научната дейност на кандидата – публикациите, цитиранията, монографиите, като по-голяма тежест имат тези в WoS и/или Scopus, отколкото в специфичните за даденото направление бази данни. Досега тези показатели бяха разпределени основно между пет от шестте групи за заемане на академична длъжност.
В последния показател досега влизаха ръководството на успешно защитилите докторанти и проекти и привлечените средства по тях, публикуването на университетски пособия, наградите, патентите и други.
С промените те ще бъдат разпределени между втората и третата група - възпроизводството на научния състав и приложение на научните резултати. По този начин по-големият брой публикации и цитирания няма да бъдат достатъчни за длъжностите доцент и професор, а ръководството на докторанти или проекти ще бъде с по-голяма тежест.
Във втората група ще влизат показатели като изготвяне на учебни помагала за студенти, лекции извън учебния план и воденето на такива в чужбина, ръководството на успешно защитили докторанти, дипломанти, постдокторанти.
Приложението на научните знания се представя по специфични критерии за всяко направление. За третата група от значение са получените средства от научни и иновационни проекти или по програмата „Еразъм“, ръководството и участието в такива проекти, наличието на научнопопулярни публикации, изготвянето на стратегически документи и други.
Атестация
МОН разработи и обща методика за атестиране на преподавателите във всички държавни висши училища. Тя включва няколко показателя. Това са учебната натовареност, студентското мнение, резултат от научната дейност и нейното приложение, както и да покрива новите минимални изисквания за съответното професионално направление.
Добави Коментар