Знаем ли достатъчно за изравнителните сметки и какви са правата на клиентите
Броени дни остават до официалния край на отоплителния сезон 2021-2022 г. в Бургас. Веднага след наличието на три последователни дни с температури над 12 градуса и дългосрочна прогноза за трайно затопляне "Топлофикация Бургас" ще пристъпи към поетапното спиране на парното в града.
"Отоплението ще бъде преустановено първо за жилищните сгради и след това за учебните и здравни заведения. Всички потребители, желаещи по-рано да им бъде спряно парното, могат да подадат заявление до дружеството. Необходимо е да се приложи решение от свиканото общо събрание, при съгласие с 2/3 мнозинство. Директорите на училища, детски градини и болници също имат възможност да поискат предсрочно спиране на отоплението." коментираха от предприятието.
За това какво предстои след спирането на парното специалистите от "Топлофикация Бургас" внесоха разяснение за техните клиентите.
"След обявяване на официалния край на отоплителния сезон в Бургас традиционно започва кампанията за отчет на индивидуалните уреди в домовете на клиентите и настъпва моментът, в който ще бъдат фактурирани изравнителните сметки за периода май 2021 г. - април 2022 г. С отчета на уредите се измерва реалното потребление във всеки имот. По тази причина потребителите задължително трябва да осигурят достъп на топлинните счетоводители до топломерите и водомерите в жилището. Клиентите имат право на две дати, на които безплатно да им бъдат снети данните от устройствата." посочиха от дружеството. От "Топлофикация Бургас" уточниха, че отчет трябва да бъде извършен на всички уреди, дори и в случай, че някои клиенти не са ползвали отопление или нямат отоплителни тела, което трябва да бъде установено. В противен случай, съгласно закона, ще бъде начислена енергия съгласно методиката за разпределение според Наредбата за топлоснабдяване. Същото важи и за неотчетените водомери за топла вода." заявиха експертите и допълниха, че енергията за сградна инсталация е част от енергията за отопление и тя също се отчита и фактурира за всеки отделен имот в топлофицирана сграда.
От "Топлофикация Бургас" посочиха, че след като фирмите за дялово разпределение подадат информацията от отчета до дружеството, тя се фактурира и се предоставя на клиентите. След връчване на изравнителните сметки започват да текат два срока. Единият е за възражения по фактурите. Другият е за заявяване на допълнителен отчет в случай, че клиентите не са успели да се включат в двете редовни дати. При тази ситуация потребителите трябва да се свържат с обслужващата ги фирма за дялово разпределение, за да бъде изпратен представител, за да снеме показанията от индивидуалните топломери и водомери в имота.
Експертите разясниха каква е процедурата, ако клиентите не са съгласни с крайната сума, записана във фактурата.
"В този случай те имат възможност да направят рекламация. Възраженията се отправят към топлинния счетоводител. Крайният срок е до 31 август. При ясно обосновано несъгласие с отчета на уредите, се извършва проверка на уредите и се снемат отново данните. В случай, че се установи неправилно снемане на данните от уредите и в действителност потреблението е неправилно изчислено се прави корекция на фактурите за всички клиенти към съответната абонатна станция. Възражения по сметките се входират до дружествата за дялово разпределение" обясниха от централата, като уточниха, чрез през 2021 г. подадените молби за ново засичане на показанията са били под 1%.
На въпрос в кои случаи клиентите имат да получават пари и в кои да доплащат, от "Топлофикация Бургас" посочиха, че сума за възстановяване има само в случай, че потребителите са заплатили прогнозни сметки през сезона и техният размер е по-голям от реалното потребление. Ако не са плащали или платеното по прогнозното потребление е по-малко от реалното потребление, то във фактурата е описано задължението, което трябва да се доплати.
"Ако всички клиенти към една абонатна станция са поставили уреди с възможност за засичане на показанията от разстояние и са поискали ежемесечен отчет, не се изготвя изравнителна сметка, защото всеки месец те са получавали сметки, отразяващи тяхното реално потребление. С приетите промени в Закона за енергетиката, според които до 2027 година всички топломери и водомери за топла вода трябва да се отчитат дистанционно, клиентите ще плащат 100 % реалното си потребление. По този начин няма изненади за семейния бюджет. С модерните уреди всеки знае по всяко време колко енергия е консумирал и колко трябва да плати." заявиха от "Топлофикация Бургас".