Походът на корейската култура, дизайн и иновации очарова „Дивия запад“
Много преди култовия корейския сериал Squid Games да завладее малкия екран и да се превърне в най-печелившия сериал, излъчен в Netflix, Южна Корея трайно заяви присъствието си в артистичния свят с качествено кино, оригинален дизайн и фаворизирани от западната публика артисти.
Азиатската култура винаги е въздействала на публиката с магнетизма и екзотичността си, но към всичко това корейската силна вълна добави неочаквано добра комбинация от оригинални идеи и смели изпълнения. Последният печат, който затвори всякакви колебания в тази посока, бе появата на корейската телевизионна звезда Hoyeon Jung (перлата в страховитата сага Squid games) в новото видео на мегазвездата The Weeknd. Суперлативите си за таланта и красотата й не спести самата Ана Уинтур, която я нарече „най-изящният пратеник на корейската култура в западния свят“.
Ако има нещо, в което сме сигурни, че жената, вдъхновила книгата и екранизацията й „Дяволът носи Прада“ разбира най-много, то това е улавянето на тенденциите още преди да се превърнали в нещо обичайно. Ана Уинтур и екипът й доловиха още преди няколко години, че от Южна Корея се задава силна вълна от графичен, продуктов и моден дизайн, който обогати масовата представа за страната, която най-напред завладя света с новаторското си кино, а после и с вкусната си храна.
Подобно на всички азиатски държави, в Южна Корея също имат особено отношение към храната и в него се крие респект, специален подбор и философия на ежедневието. Наричат я „ки“ (в Китай пък кодовото име е „ци“ или енергия) и в сърцевината на обикновените житейски ритуали като закуска, обяд и вечеря са скрити много от непознатите за западния човек способности на всичко онова, което за нас е просто хранене. За подготовката на всяко меню се отделя необходимото време и внимание, така че храната да е нещо повече от битов ритуал, а да носи най-подходящата енергия и необходими хранителни вещества за организма. Вниманието към детайла е определящо за корейската култура и това си личи, както при храната за тялото, така и тази за душата. Там, търсенията и инвестицията на време и натрупвания е от особено значение. Може би затова, най-заклетите почитатели на корейската култура не бяха изненадани от успеха на Squid Games, защото до голяма степен всички очакваха именно оттам да се появи нещо интересно, новаторско и необикновено.
Има стара корейска поговорка, която казва „Едно десетилетие само може да промени планината и течението на реката“, и това подсказва динамичността и креативния потенциал на промените. Благодарение именно на тях, сега се заговори за силна южнокорейска вълна в модата, в продуктовия дизайн и в изкуството.
Вода, следвай ме
Най-голямата гордост на южнокорейската арт сцена е напусналия този свят миналата година, на 91-годишна възраст, артист Kim Tschang-Yeul известен като „артистът на водните капки“. Въпреки че прекарва последните 45 години от живота си във Франция, приживе настоява да го наричат „корейски артист“ и никога не крие, че всъшност е роден на територията на Северна Корея. „За мен, дори самата мисъл за прозрачната водна капка е възможност да изпъдя лошите мисли, вид медитация. Благодарение на това, съм изтрил и изключил от паметта си много ужасяващи спомени от детството ми. Мисля си, че благодарение на работата си като артист и най-вече тоталната ми отдаденост на тайната на водната капка, успях да се излекувам. Е, почти да се излекувам. Само глупаците си мисля, че всичко може да бъде крайно!“
Арт критиците често тълкуват корейската силна вълна в изкуството като философски визионери. Такъв е и Lee Ufan – артистът, който пише като поет и дълбае камъни и метал с лекота, така че извайвайки скулптури от тях, ги превръща в нещо символично на човешката душа – ранима и в същото време изключително устойчива. През 2014 г., в парка на двореца Версай, в покрайнините на Париж, се появи уникална каменна инсталация, сътворена от въображението и ръцете на Уфан, който за пореден път припомни, че изкуството може и трябва да бъде философия на духа.
„Оскар“ проговори корейски
През 2019 г., от сцената на най-престижната церемония по раздаването на американските филмови награди „Оскар“, южнокорейският режисьор Понг Джун Хо на „Паразит“ обра четири златни статуетки. Горд с постижението и екипа си, от сцената на „Кодак тиатър“ в Лос Анжелис, призова за повече внимание към азиатското кино. Съвсем заслужено, между другото, защото през последните няколко години от тази посока изненадващо, на челните места в прочути филмови класации, се настаняваха филми като „Ментови бонбони“, „Шофьор на такси“, „Слугинята“, „Изгаряне“ и „Двойно убийство“. Жанрово разнообразие, силна актьорска игра и неочаквани обрати – това е тайната на корейското кино, което има привилегията и шанса да стъпи и върху философията и културните натрупвания на поколенията култови режисьори от миналото.
Дизайнът на бъдещето
Списание Wallpaper периодично представя най-доброто от мощната корейска вълна в продуктовия и моден дизайн. Артистичното поколение побеждава с лекота конкуренцията и заема първи позиции в Hermes, Baccarat и Christofle. Екзотиката на корейските дизайнери, според специалистите, се крие в заобикалящата ги среда в локален контекст, и способността им да предизвикат въображението си да компенсира всичко останало. Неслучайно, един от най-добрите Hyungshin Hwang дава най-добро обяснение за запазения знак на корейския дизайн – „Почти всички от нас са израснали в онези големи жилищни комплекси, където всичко изглежда монохромно, почти еднакво и често се подлага на ремонти. Динамиката на структурата е заложена в ДНК-то ни, както и способността да интерпретираме тази монохромност смело и без задръжки!“
Корея на една ръка от нас
Дали, потапяйки се във вълнуващата вселена на корейската филмова индустрия, която е само на клик разстояние от нас, благодарение на стрийминг платформите, или пускайки музикален канал, по който шанса да попаднем на някоя от k-pop бандите е огромен, корейската култура е по-достъпна от всякога. Тя ни предлага различна гледна точка, тя ни вълнува, тя е алтернатива на познатото.
Корейското устройство за нагряване на тютюн lil SOLID 2.0 пък е алтернатива на горимите цигари. В края на есента на 2021-ва от Южна Корея на родния пазар дойде стилното, компактно и бюджетно устройство за нагряване на тютюн. lil SOLID 2.0 e еднокомпонентно устройство, което използва технология за индукционно нагряване на тютюн, посредством щифт, така че да се генерира аерозол без горене, дим и пепел. Отделената пара не се просмуква в дрехи и дамаски и не замърсява въздуха в затворени пространства.