109 евро за „Добър ден” при лекар в Слънчев бряг
Скандал кой да лекува болни туристи в Слънчев бряг избухна между лекари от медицински център "Нептун бийч", които работят и с хотелите „Искър”, „Гларус” и „Европа”, и „Виваклник”, собственост на д-р Красимир Кенолов и д-р Станко Чобанов. „Свидетели сме на нерегламентирано извеждане на наши пациенти от трите хотела и насочването им за лечение към "Виваклиник”, негодува д-р Ивайло Серкеджиев, който по принцип работи в „Пирогов”, но за сезона има договор за здравно обслужване с трите хотела и с медицински център „Нептун бийч”, където препраща болни, ако се нуждаят от друг специалист. Самият той е анестезиолог.
Няма нищо нередно туроператорите да препоръчват на туристите си къде да се лекуват, казва д-р Чобанов от „Виваклиник” |
„Най-фрапантното е, че болните се пренасочват не от медицински лица, а от туристически представители и това често става с риск за здравето на пациентите”, твърди д-р Серкеджиев. Миналата година туристка от Скандинавия с луксация на колянна става била буквално изведена от линейката, за да бъде отведена във „Виваклиник”. „Представяте ли си - едно пиленце на 20 години, младо момиченце туропареторка, да спре линейката и да свали болен с луксация, за да го качи в частен автомобил”, недоумява лекарят. Според него механизмът на пренасочване е порочен. „Използват се нерегламентирани взаимоотношения, ако ме разбирате какво искам да ви кажа”, натъртва лекарят и допълва, че туроператорите, които водят туристи в Слънчев бряг - Томас Кук, Аполо, ТУИ - по принцип не трябва да поема такива ангажименти.
„Пренасочване на наш пациент към "Виваклиник" имаше тази сутрин, онзи ден, имаше и случай на починал човек в хотел от „Иберостар”, където „Нептун бийч” имат пряк договор. Туристически представител обаче се опита да разпорежда транспортиране на тялото от „Виваклиник”, разбирате ли докъде са стигнали. Защото тук се намесват плащания за репатриране, т.е. говорим за доста сериозни суми. Не знам кой подкрепя тази клиника, но дочувам, че има чадър от страна на бащата на д-р Чобанов – проф. Чобанов, който е президент на БСУ”, твърди д-р Серкеджиев.
Сутринта той говорил по телефона с д-р Чобанов и му казал, че ако тази порочна практика продължава, ще предприеме съответните действия. Тогава получил отговор, че ако е сигурен за себе си, може да предприеме каквото и да е. „Това е направо заплаха”, казва лекарят от Пирогов.
От своя страна д-р Чобанов каза, че няма нищо нередно туроператорите да препоръчват на туристите си къде да се лекуват. „Хотелиерът е взел една бала пари от този лекар, за да сключи договор, затова е нормално лекарят да иска всички болни да се лекуват при него. Това е за съжаление масова практика в Слънчев бряг. „Виваклиник” е единственото голямо лечебно заведение в курорта, всичко останало са кабинети по хотели. Тези кабинети искат ексклузивни права, сякаш това не са хора, а някакъв добитък във феодално владение, казва д-р Чобанов. Самият той обаче призна, че клиниката му няма договори със застрахователните компания, а работят с тях на устна договорка и стискане на ръцете. Според него голяма част от туристите са нелегални и застрахователите не ги разпознават. Той не можа да си спомни да са репатрирали тялото на починал турист.
„Ние сме препоръчани и от туроператора, и от застрахователя, който в крайна сметка плаща. Застрахователите ни се молят туристът да дойде при нас, защото работим в курорта от 2002 година, през 2009-а открихме клиниката, вършим си работата качествено, а цените ни са ниски и са договорени с европейските застрахователи”, твърди той и цитира статия в норвежки вестник, препратена му от застраховател, в която се говори за надписани сметки за лечение у нас. „В клиниката, с която работи колегата, прегледът е 109 евро, а при нас е 95 лева. Това не са тайни, ценоразписите всеки може да ги види. Единственият смисъл да се подписват договори с лекари е хотелиерите да печелят пари”, смята той.
Д-р Чобанов отрече да е заплашвал колегата си. „Имах пред вид дали всичко при него е наред. Разбрах, че може да го е разтълкувал иначе. Когато го питах къде работи, той отговори: „В Пирогов”. Но той не лекува пациентите от Слънчев бряг в "Пирогов". Той работи на реанимационен пункт на плажа. Ако той преглежда болен в хотела, в същото това време кой е реаниматор на плажа? Той трябва да обслужва туриста, ако му стане нещо на плажа – припадне, започне да се дави, не дай, Боже, опари се от медуза", казва д-р Чобанов. Той поясни, че болните се откарват от хотела до клиниката му с линейка. Така туристите се предпазвали и от скъпите таксита, които често им вземали по 50 лева за едната посока.
„Подписваме договор с лекари не да печелим, а защото българското законодателство задължава всеки един хотелиер да има подписан договор с медицинска практика”, каза управителят на „Искър”, „Гларус” и „Европа” Христо Чапкънов. Според него, когато един турист отседне в даден хотел, той е негов гост и хотелът носи отговорност за здравето му. И се предполага, че туристите трябва да ползват услугите на този лекар, с който хотелът има договор. Управителят отрече да идват организирано незастраховани туристи.
„Нормално е нашите гости да се лекуват при нашите лекари. Ако пациентът предпочете друг лекар, ние няма да го върнем, но ще откажем да носим отговорност за този човек. Така че нещата са някъде по средата”, смята Чапкънов.
как прохода бранят. Горските долини
трепетно повтарят на боя ревът."
Ако писането на кирилица е старомодно, дано да няма много "модерни" като тебе, защото иначе ще се затрие българския език...