Предават на прокуратурата материалите от проверката за цената на електроенергията, има нарушения
МВР предава на прокуратурата материалите от проверката за цената на електроенергията, тъй като са установени данни за престъпление по чл. 219 от Наказателния кодекс. Разследването започна през септември 2021 г. и бе инициирано след сигнал за необосновано висока цена на електроенергията, предлагана на платформата за търговия на Българската независима енергийна борса в сегмента „Ден напред“. Обект на проверката бе периодът между месеците юни и август 2021 година, когато цената е варирала в широк диапазон и в някои часове е достигала до 400 лв. за MWh.
От страна на ГД „Национална полиция“ бе изискана информация от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), от Електроенергийния системен оператор (ЕСО), „ТЕЦ Марица изток 2“ и Българската независима енергийна борса (БНЕБ). Бе създадена и работна група между експерти от ГДНП и КЕВР, която извърши проверка и направи анализ на предоставените документи.
Според данните до момента е изяснено, че съществува реална възможност БЕХ ЕАД, което е предприятие с преобладаващо държавно участие и господстващо положение на пазара на едро на електроенергия, чрез определено дъщерно дружество, да намалява или преустановява предоставянето на ликвидност за пазара „Ден напред". Установено е също така, че за периода от 15.07.2021 г. до 3.08.2021 г. са работили само две генериращи мощности на „ТЕЦ Марица изток 2", а след 4.08.2021 г. постепенно са включени и останалите генериращи мощности, при което двойно се е увеличила произведената и включена в електроенергийната система електроенергия и цената бележи рязък спад в края на периода – от 300 на 180 лв., при включени 5 генериращи блока на „ТЕЦ Марица изток 2". Анализът на тази информация води до заключение, че невключването на генериращи мощности в електроенергийната система на България е довело до необосновано високи цени (т.н. Задържане на капацитет, съгласно Регламент (ЕС) 1227/2011 г.). Може да се направи и обосновано предположение, че длъжностни лица от „ТЕЦ Марица изток 2" са осъществили състава на престъпление по смисъла на чл. 219 от НК и от това са последвали значителни щети за предприятието, които в конкретния случаи се изразяват в нереализирана печалба.
Работата по случая продължава.
А ето какво гласи чл. 219 от НК:
Чл. 219. (Изм. - ДВ, бр. 28 от 1982 г., в сила от 01.07.1982 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 62 от 1997 г., изм. - ДВ, бр. 26 от 2010 г.) Длъжностно лице, което не положи достатъчно грижи за ръководенето, управлението, стопанисването или запазването на повереното му имущество или за възложената му работа и от това последва значителна повреда, унищожение или разпиляване на имуществото или други значителни щети на предприятието или на стопанството, се наказва с лишаване от свобода до шест години и глоба до пет хиляди лева.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 95 от 1975 г., изм.- ДВ, бр. 28 от 1982 г., в сила от 01.07.1982 г., изм. - ДВ, бр. 62 от 1997 г., изм. - ДВ, бр. 26 от 2010 г.) Който въпреки задълженията си не е упражнил достатъчен контрол върху работата на лица, на които е възложено управлението, разпореждането или отчитането на обществено имущество, и от това са последвали значителни щети на предприятието или на стопанството, се наказва с лишаване от свобода до шест години и глоба до пет хиляди лева.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 75 от 2006 г., в сила от 13.10.2006 г., изм. - ДВ, бр. 26 от 2010 г.) Ако деянието по предходните алинеи е извършено умишлено и не съдържа признаците на по-тежко престъпление, наказанието е лишаване от свобода от две до осем години, като съдът може да постанови лишаване от право по чл. 37, ал. 1, точка 6.
(4) (Нова - ДВ, бр. 28 от 1982 г., в сила от 01.07.1982 г., изм. - ДВ, бр. 75 от 2006 г., в сила от 13.10.2006 г., изм. - ДВ, бр. 26 от 2010 г.) За престъпление по предходните алинеи в особено големи размери, представляващо особено тежък случай, наказанието е по ал. 1 и 2 - лишаване от свобода от три до десет години, а по ал. 3 - лишаване от свобода от три до дванадесет години, като в тези случаи съдът постановява и лишаване от права по чл. 37, ал. 1, точки 6 и 7.
Добави Коментар