Държавата ще убие строителния бранш, ако не индексира веднага цените по обществените поръчки
„Ако държавата не се намеси, голяма част от фирмите, спечелили обществени поръчки, ще преценят, че е по-добре да си платят неустойката и да прекратят договора, отколкото да завършат обектите при тези цени.“ За това алармира инж.Илиян Терзиев, председател на Камарата на строителите в България.(ВИЖТЕ ТУК)
Той заостри вниманието върху сериозен проблем – драстично поскъпналите строителни материали, които изправят пред реален фалит и компании, спечелили и работещи по публични процедури на държавата и общините.
Те са пред дилемата дали да продължат дейностите по обектите си с огромен риск или да оттеглят работниците и техниката от строителните площадки, като платят неустойката, която е между 5 и 10 % от стойността на договора, да отпишат още поне 10-15 % неприети разходи, оставяйки недостроени обекти – като детски градини, културни центрове, обществени сгради и най-вече ключови пътища.
Предстоящото, което изглежда и неизбежно, поражда и друг проблем – за възложителя. В случая най-засегнати ще са общините и държавата чрез Агенция „Пътна инфраструктура“. Те, от своя страна, ще трябва да изготвят нови СМР-та, да обявят нови обществени поръчки, при които дори и да няма обжалване, ще се отнеме поне половин година, а в този период е напълно вероятно строителните материали и трудът да са поскъпнали още повече. Така завършването на започнатите обекти ще излезе двойно по-скъпо, отколкото ако се индексират цените към този момент.
В последните 15 години държавата, общините и бизнесът работеха в спокойна обстановка, с минимална инфлация, която им позволяваше да правят дългосрочни прогнози.
От третото тримесечие на 2022 година пазарът e извън контрол. Драстично е поскъпнало желязото – с 300 %, тухлите – със 100 % и асфалтовата смес с близо 35 %.
Битумът, например, в момента струва 1350 лева на тон, а през последните 10-ина години, се търгуваше на цени от 650 до 750 лева. Само поскъпването на този елемент повишава цената на асфалта с 30 лева на тон.
Газта, с която работят асфалтовите бази, за да подгряват сместа, е скочила тройно, а от „Булгартрансгаз“ искат 60 % увеличение на и без това ужасно скъпото синьо гориво.
Драстично повишената цена на тока доведе до увеличаване и на разходите на кариерите за добив на инертни материали. В допълнение и взривните материали са се повишили със 100%. Тон фракция преди е струвала 12-13 лева, а сега е 20-22 лева, показва проверка на Флагман.бг.
Повишени са цените за превоз и полагане – заради поскъпналото гориво. Така, в най-добрият случай тон асфалт, към днешна дата струва 130-135 лева.
Индикативните стойности на фирмите, които са спечелели поръчки са между 95 и 110 лева на тон, а загубите заради поскъпналата суровина ще са колосални, изчисляват строителите.
Но това не е всичко, защото всеки елемент в строителството е повишен драстично. Новите цени на еластичните огради, например, са скочили от 50 лева до 120 лева на линеен метър.
Българското законодателство не допуска индексация на цените на вече сключени договори. Подобна хипотеза има в чл.116 от Закона за обществени поръчки (ЗОП), но тя в момента е неприложима, коментираха юристи, до които се допита Флагман.бг. Те уточниха, че трябва да се докаже форсмажорно обстоятелство – земетресение или война на територията на България.
Засега от МРРБ съобщават, че са сформирали работна група, за да обсъдят предложение в следващите договори за пътно строителство да заложат клауза за индексиране. Изобщо обаче не се говори за изпълняваните в момента проекти, които са за стотици милиони левове.
Рискът пред строителите е огромен, защото ако сега не им се помогне, ще се съсипе един сектор с хиляди наети работници.
От една страна, ако се откажат от поръчките си, фирмите ще освободят работниците си, а от друга – след като се обяви нова процедура ще се плати още по-висока цена за строителството, защото инфлацията очевидно не може да бъде укротена.
Общините също са изправени пред много тежка ситуация. Кметът на Бургас Димитър Николов преди седмица обяви, че ще замрази големите обекти от строителната програма за 6 месеца, за да не се предприемат излишни рискове.
Заради инфлацията: Фирми се отказват от поръчки за милиони в Бургас
Румънското правителство реагира много по-гъвкаво и незабавно взе решение за предоговаряне на цените със строителите с до 30 %.
„Надяваме се да има политическа воля, за да се реши час по-скоро този проблем. Нужно е да се допусне индексация на изпълняваните обществени поръчки. Няма фирма, нито бранш, който може да издържи в тази обстановка. Вярваме, че в българската политика има разумни хора, които ще се вслушат в нашите проблеми“, каза представител на една от големите строителни фирми, с които Флагман.бг разговаря днес.
В същото време стана ясно, че Агенция „Пътна инфраструктура“ все още не е разплатила изработените над 1 млрд.лева на пътностроителните фирми. На парламентарния контрол преди седмица регионалният министър Гроздан Караджов съобщи, че в бюджета са предвидени 600 млн.лева за частичното разплащане с компаниите, но впоследствие стана ясно, че вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев има друго мнение по темата.
След това ще е виновен ГЕРБ, Бойко, Доган и Слънчевата активност!
После ще излезем от кризата с още и още заеми, както при Бай Тошо в Зрелия Социализъм!
Простолюдието взе властта след преврата на зеления чорап. Сега ще гледате пари от ЕС пре дупките на чорапа.
ПППП, Киро И лена знаят от Google и Grindr как да се справят!!!
Планът за милиардите от Европа още ще се изпипва и наглася съобразно желанията на Прокопиев,Божков,Василев и останалите мафиоти, финансирали Метежа на Промяната!
Затова си има схема на ценообразуване за доказване на действителните разходи.