Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Държавата ще убие строителния бранш, ако не индексира веднага цените по обществените поръчки

Пътностроителните фирми са пред фалит. Масово се замразяват и започнали големи проекти, което ще донесе на държавата и общините още по-големи загуби
Ключови думи: новини, флагман, пътно строителство, пътища, инфлация, строителни материали, флагман, новини

„Ако държавата не се намеси, голяма част от фирмите, спечелили обществени поръчки, ще преценят, че е по-добре да си платят неустойката и да прекратят договора, отколкото да завършат обектите при тези цени.“ За това алармира инж.Илиян Терзиев, председател на Камарата на строителите в България.(ВИЖТЕ ТУК)

Той заостри вниманието върху сериозен проблем – драстично поскъпналите строителни материали, които изправят пред реален фалит и компании, спечелили и работещи по публични процедури на държавата и общините.

Те са пред дилемата дали да продължат дейностите по обектите си с огромен риск или да оттеглят работниците и техниката от строителните площадки, като платят неустойката, която е между 5 и 10 % от стойността на договора, да отпишат още поне 10-15 % неприети разходи, оставяйки недостроени обекти – като детски градини, културни центрове, обществени сгради и най-вече ключови пътища.

Предстоящото, което изглежда и неизбежно, поражда и друг проблем – за възложителя. В случая най-засегнати ще са общините и държавата чрез Агенция „Пътна инфраструктура“. Те, от своя страна, ще трябва да изготвят нови СМР-та, да обявят нови обществени поръчки, при които дори и да няма обжалване, ще се отнеме поне половин година, а в този период е напълно вероятно строителните материали и трудът да са поскъпнали още повече. Така завършването на започнатите обекти ще излезе двойно по-скъпо, отколкото ако се индексират цените към този момент.

В последните 15 години държавата, общините и бизнесът работеха в спокойна обстановка, с минимална инфлация, която им позволяваше да правят дългосрочни прогнози.

От третото тримесечие на 2022 година пазарът e извън контрол. Драстично е поскъпнало желязото – с 300 %, тухлите – със 100 % и асфалтовата смес с близо 35 %.

Битумът, например, в момента струва 1350 лева на тон, а през последните 10-ина години, се търгуваше на цени от 650 до 750 лева. Само поскъпването на този елемент повишава цената на асфалта с 30 лева на тон.

Газта, с която работят асфалтовите бази, за да подгряват сместа, е скочила тройно, а от „Булгартрансгаз“ искат 60 % увеличение на и без това ужасно скъпото синьо гориво.

Драстично повишената цена на тока доведе до увеличаване и на разходите на кариерите за добив на инертни материали. В допълнение и взривните материали са се повишили със 100%. Тон фракция преди е струвала 12-13 лева, а сега е 20-22 лева, показва проверка на Флагман.бг.

Повишени са цените за превоз и полагане – заради поскъпналото гориво. Така, в най-добрият случай тон асфалт, към днешна дата струва 130-135 лева.

Индикативните стойности на фирмите, които са спечелели поръчки са между 95 и 110 лева на тон, а загубите заради поскъпналата суровина ще са колосални, изчисляват строителите.

Но това не е всичко, защото всеки елемент в строителството е повишен драстично. Новите цени на еластичните огради, например, са скочили от 50 лева до 120 лева на линеен метър.

Българското законодателство не допуска индексация на цените на вече сключени договори. Подобна хипотеза има в чл.116 от Закона за обществени поръчки (ЗОП), но тя в момента е неприложима, коментираха юристи, до които се допита Флагман.бг. Те уточниха, че трябва да се докаже форсмажорно обстоятелство – земетресение или война на територията на България.

Засега от МРРБ съобщават, че са сформирали работна група, за да обсъдят предложение в следващите договори за пътно строителство да заложат клауза за индексиране. Изобщо обаче не се говори за изпълняваните в момента проекти, които са за стотици милиони левове.

Рискът пред строителите е огромен, защото ако сега не им се помогне, ще се съсипе един сектор с хиляди наети работници.

От една страна, ако се откажат от поръчките си, фирмите ще освободят работниците си, а от друга – след като се обяви нова процедура ще се плати още по-висока цена за строителството, защото инфлацията очевидно не може да бъде укротена.

Общините също са изправени пред много тежка ситуация. Кметът на Бургас Димитър Николов преди седмица обяви, че ще замрази големите обекти от строителната програма за 6 месеца, за да не се предприемат излишни рискове. 

Заради инфлацията: Фирми се отказват от поръчки за милиони в Бургас

Румънското правителство реагира много по-гъвкаво и незабавно взе решение за предоговаряне на цените със строителите с до 30 %.

„Надяваме се да има политическа воля, за да се реши час по-скоро този проблем. Нужно е да се допусне индексация на изпълняваните обществени поръчки. Няма фирма, нито бранш, който може да издържи в тази обстановка. Вярваме, че в българската политика има разумни хора, които ще се вслушат в нашите проблеми“, каза представител на една от големите строителни фирми, с които Флагман.бг разговаря днес.

В същото време стана ясно, че Агенция „Пътна инфраструктура“ все още не е разплатила изработените над 1 млрд.лева на пътностроителните фирми. На парламентарния контрол преди седмица регионалният министър Гроздан Караджов съобщи, че в бюджета са предвидени 600 млн.лева за частичното разплащане с компаниите, но впоследствие стана ясно, че вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев има друго мнение по темата.

 

15
Коментара по темата
15.
Бугар предприемач
16.03.2022 21:35:48
Ебете си майките, ве, педали. Кво стройте бе боклуци. Пътищата ли са качествени, новите апортаменти ли ве боклуци. Че и продавате в евро, мишоци, айде ебавайте си майките. Достатъчно сте кеширали срещу ниско качество. В канала!!!
14.
ИБН ЕБН АЛ КАМИЛ
16.03.2022 20:57:53
Стига сте ревали... Сеа уса жъ надраскътъ нъ еднъ артия джелезу и жъ ни го пратът зъ ту милиардъ на тон презъ 2037 лету...... Жъ имъ матреалъ споку.... ПЪ аку неа, жъ слагътъ сламъ и кал, кату едно врее у комунизмъ.... Аре лекъ
13.
Не 100, 200 години
16.03.2022 19:02:33
Стандартът на живот се определя от инфлацията и поскъпването на всичко, не от ухилен, самодоволен кухар!
След това ще е виновен ГЕРБ, Бойко, Доган и Слънчевата активност!
После ще излезем от кризата с още и още заеми, както при Бай Тошо в Зрелия Социализъм!
Простолюдието взе властта след преврата на зеления чорап. Сега ще гледате пари от ЕС пре дупките на чорапа.
ПППП, Киро И лена знаят от Google и Grindr как да се справят!!!
Планът за милиардите от Европа още ще се изпипва и наглася съобразно желанията на Прокопиев,Божков,Василев и останалите мафиоти, финансирали Метежа на Промяната!
12.
Е на тва
16.03.2022 18:22:10
Поне 100 години напред за квот се сетите ще е виновен Бойко Борисов.
11.
Панчо
16.03.2022 16:59:08
Ами то по големи некадърници от тия няма на къде ще по добре за всички ако тия ги няма
10.
Freedom fighter
16.03.2022 15:26:19
Не стига, че строят на тройни цени ами и още искат. Да си ги търсят от Пеевски и Бойко.
9.
Ски намазани с мас
16.03.2022 15:23:44
Пътностроителните фирми са каширали за 10 години напред по времето на Герб. Ако нямат пари, винаги могат да отидат в Банкя и бащицата да им намаже по една филия с мас.
8.
123
16.03.2022 15:11:37
Никакви тикви и други такива не са виновни в този случай. Държавата е толкова глупава, че оня ден забрани внос на желязо и стомана от Русия. Е, смятайте сега каква чак ще му стане цената. Ще спре всякакви строителство. Държавата се държи по начин, все едно не е в услуга на български граждани, а на чужди. Държавата в момента защитава само интересите на Украйна. Плаща пари за техните граждани. Ще праща оръжие за тяхната война. Обедняване рязко за сметка на санкции касаещи тяхната война. Икономиката се срива пак заради техните настоявания. С какво ще ни компенсират САЩ, ЕС или Украйна. С нищо.
7.
*********
16.03.2022 15:07:07
Коментарът беше изтрит от модераторите, тъй като съдържаше обидни квалификации към Флагман.бг или членове на редакционния екип.
6.
Иван
16.03.2022 15:05:35
Да си плащат неустойките и да си ходят.
5.
Кйбкйбсъбкъбсъ
16.03.2022 14:58:38
ТИКВАТА РЕВЕ
4.
ALT
16.03.2022 14:58:12
Инж. Терзиев не е ли в конфликт на интереси като председател на КСБ и Управител на голяма строителна фирма ? Също и в пенсионна възраст 65+.
3.
Ааааааа
16.03.2022 14:55:08
Нали сте американци бе, нали сте на фашистка страна и санкционирате , каква стана тя ? Май сте посерковци, сами се фалирахте. Няма желязо, няма никел, няма алуминий, няма газ, и още какво ви чака ако знаете. Да е .. и посерковците ви НАТОвски
2.
RE-1
16.03.2022 14:52:00
Такъв спомен немам, уважаеми гражданино.
Затова си има схема на ценообразуване за доказване на действителните разходи.
1.
гражданин...,..
16.03.2022 14:46:33
Само за информация, ако цените паднат по-време на изпълнението дали ще върнат пари?
  Добави Коментар
Изтребват овцете в сливенско село заради огнище на шарка  Резултатите са лабораторно потвърдени и животните подлежат на евтаназия 4 причини за разпад на комуникацията в брака Дълготрайните връзки не могат да просъществуват щастливо и качествено без добро общуване между партньорите
Тези дрехи нямат място в пералнята - НЕ ги перете там Вижте какво не бива да слагате в барабана Видяла Ванга след смъртта й Не ме мислете за луда, някаква сила ме спаси в храма на пророчицата, разказва звездата Мими Иванова
Последен шанс за нещо голямо за 4 зодии Последни дни на ноември носят успех за някои представители на зодиака Рецепта за крем супа от печен чесън Много ароматна и вкусна супа за студените дни
Разкри истината за храната в Игри на волята Професионалният акробат Борисенко напусна шоуто и направи своите анализи и равносметки от представянето си в екстремното риалити Шпионския скандал във Великобритания: Двама от българите се признаха за виновни Това стана ясно по време на днешното заседание срещу групата в централния наказателен съд в Лондон
Настинката може да бъде предизвикана от над 200 вируса – ето как да я преборим При първи симптоми на остра респираторна инфекция специалист препоръча да се направи тест "Величие" прави своя телевизия Медията ще се казва "Свободен глас", фондация ще подготвя партийни кадри
България е на първо място в Европа по смъртност на пътя За сравнение - Швеция е сред страните с най-малък брой жертви на пътя за година - 21 Община Бургас благодари за безкрайната им помощ Доброволците на полумаратона в Бургас получиха грамоти