Поздравявам министъра на транспорта за категоричната позиция за развитието на Пристанище-Бургас
- Инж. Кънев, с Вашата работа сте заслужили признанието и на свои, и на опоненти като един от най-добрите икономически експерти в България, в 44-ото Народно събрание бяхте председател на парламентарната икономическа комисия, от години ръководите българската делегация на Парламентарната асамблея на Черноморското икономическо сътрудничество (ПАЧИС) и сте вицепрезидент на организацията. Вчера присъствахте на срещата на министъра на транспорта в Бургас с представителите на морската индустрия, но не взехте думата. Важно е да знаем обаче какъв е Вашият анализ на чутото по време на дискусията?
- Това беше изключително полезна среща. Отдавна не бях виждал министър да събира толкова много хора от един бранш, затова трябва да бъде похвален Николай Събев. Лично аз съм с добри впечатления от работата си с него, защото сме имали вече няколко пъти общи служебни ангажименти.
По време на срещата Павел Маринов също подчерта, че от времето, когато Петър Мутафчиев беше министър на транспорта, не е събиран такъв състав от хора, свързани с морето в Бургас, за да се чуе тяхното мнение.
Това, което направи министърът, е правилно. Той беше и много категоричен за това как трябва да се развива пристанището и трябва да бъде похвален.
Самият факт, че и председателят на Комисията по транспорт в парламента Борислав Гуцанов и зам.-председателят Златомира Карагеоргиева – Мострова, която е бургаска депутатка и е много активна, бяха на място, е заявка, че ще има развитие на поставените въпроси.
Мен лично ме впечатли реакцията на министъра на въпроса ще има ли държавна структура, която да оперира пристанището, отговорът му беше категорично не.
Той твърдо заяви, че се търси решение за развиване на Зоната за обществен достъп, така че да бъдат запазени интересите на държавата.
Лично моето мнение е, че това е добра идея, пристанището най-вече трябва да се запази като пристанище за пътнически превози. Това беше идеята и на министъра, а и на ръководството на Бургас в лицето на кмета Димитър Николов. Всички се обединиха, че трябва да се запази като пристанище за пътнически превози – за посрещане на круизни кораби и най-вече за бърза комуникация с кораби до Истанбул и близките черноморски пристанища.
Бургаското пристанище няма да се върне 14 г. назад, ще развиваме туризъм, ИТ и просвета
- Да, факт е, че вчера повечето участници в залата, с малки изключения, се обединиха около това предложение. Как ще се развият нещата оттук нататък обаче?
- Трудно ми е да кажа, защото идеята е много стара, вие знаете, че „Супер Бургас” е идеята на Павел Маринов отпреди 10-ина години. Дай Боже вече да намери своето развитие.
Мисля, че на този етап повече от новия министър трудно може да се иска, защото дойде, изслуша внимателно и бранша, и ръководството на града, даде своето мнение. Сега ми е интересно как ще се развие нататък, защото сме свикнали през последните години, че всички министри поемат обещания и след това не ги изпълняват.
Имам чувството, че този министър е малко по-различен, по-друг е. Все пак идва човек, който е успял в бизнеса и живота, човек, успял много в икономическо отношение. Разбира какво трябва да прави и как да го прави. Разчитам на това, че ще има придвижване в концепцията на Община Бургас.
Доколкото разбирам, желанието и на бургазлии е за създаване на тази Зона за обществен достъп. Бургас заслужава да има достъп до морето.
Темата за отварянето на града към морето е изключително важна и стара мечта на много бургазлии. Сега според мен е моментът, защото министърът е добронамерен и счита, че това трябва да стане. Министър Събев в прав текст обяви, че държавен оператор няма да има на пристанището, а ще се търси публично-частно партньорство, за да се направи Зоната за обществен достъп и ще се работи за пасажерските превози.
- Какво е мнението Ви за идеята на Константин Бачийски – от 1 до 8 корабно място да бъде Зоната за обществен достъп, а останалите корабни места да се превърнат в РО-РО и РО-ЛО линии и да се върне товаро-разтоварната дейност тук?
- Кметът на Бургас го каза най-точно – да се вкарват по няколкостотин тира на ден в центъра на Бургас не е най-разумното решение. РО-РО линия означава запушване на центъра на Бургас с тирове. Нито Константин Бачийски, нито аз сме специалисти по транспортна логистика. Нека да оставим на специалистите от Министерството на транспорта и от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” да направят сериозен анализ и да решат. Тази работа не е нито за Бачийски, нито за Кънев.
- Какво трябва да има в Зоната за обществен достъп, за да привлича тя туристите?
- Не съм убеден какво трябва да има, но знам какво не трябва. И това е високо строителство, жилищно строителство и въобще каквото и да е строителство, освен преместваеми обекти за арт зони, концерти, тържества и чествания. Представям си я, както е в Осло, Барселона или Генуа, ако щете отидете и в Кавала, за да видите как са го направили. Това все пак е атракционна зона, която свързва центъра на града с морето и е централната артерия на града.
- Смятате ли, че e икономически изгодно за Бургас предложението за изграждане на железопътна линия до летището?
- За този проект трябва да се направят правилните изчисления. Ако тази железница ще работи само 3 месеца в годината, струва ли си да се прави? Вторият въпрос е – защо само до летището? За тази железница имахме интерес да стигне до Слънчев бряг.
При всички случаи трябва да се направят сериозни анализи – ще има ли достатъчно пътникопоток, за да се направи такава сериозна инвестиция, каквато една жп линия.
- Кои са другите важни пътно-транспортни проекти за Бургас, за които въпросът стои отворен?
- Това, което казах за анализа, важи и за други проекти, които вчера не се коментираха. Считам, че големият проект, за който трябва да се натиска непрекъснато, това е пътят Варна – Бургас – дали ще е магистрала, дали ще е четирилентов път. Това са два големи черноморски областни центъра, които с една добра инфраструктура са на 1 час път. Да стоят откъснати, е пълен абсурд.
Работи се по няколко проекта за четирилентови пътища. Единият е Бургас – Айтос – Карнобат, както и до Средец – за мен задължително трябва да ги има. Не съм оптимист за четирилентовия път до Малко Търново, защото не виждам Бургас какво ще спечели от всичко това, освен да напълним добре направения в момента път до Малко Търново с тирове, които да го разбият, за напълним Странджа с изгорели гуми и отпадъци от тежкотоварната дейност. Всеки проект, свързан с Бургас, винаги съм разглеждал преди всичко не от национално, а от местно значение – какво ще спечелим ние? Не мисля, че Бургас има голяма полза от това пътя Малко Търново – Бургас да бъде четирилентов и отворен за тирове. По-скоро трябва да се разшири пътят Малко Търново към ГКПП-то, за да има по-добра пропускателна възможност за коли към Къркларели и Текирдаг.
Час и половина ни вест, ни кост от транспортния министър на срещата му в Бургас