Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

При военно положение или война балансът на властите в България не се променя

Няма конституционна опция да се разпуснат парламентът и правителството, и президентът да концентрира власт в себе си, казва проф. Пламен Киров
Ключови думи: Пламен Киров, конституционалисти, конституция

Пламен Киров е професор по конституционно право. Ръководител е на Катедрата по конституционноправни науки към Юридическия факултет на Софийския университет. Потърсихме го по повод започналата война на Русия в Украйна и нарасналата хипотетична възможност това да засегне и България.

- Проф. Киров, за съжаление международното положение повдига някои хипотетични въпроси като, например, при какви условия може да бъде обявено военно положение в България?

- Военно положение може да бъде обявено въз основа на Закона за отбраната и въоръжените сили (ЗОВС). Там изрично са посочени основанията за това. Става въпрос, най-общо казано, за непосредствена заплаха за националната сигурност, териториалната цялост и независимостта на Република България. Това става по предложение на Министерския съвет от Народното събрание. Единствено и само Народното събрание може да въведе състояние на война, военно или друго извънредно положение.

- Какво следва от това?

- В този случай последиците са, че Народното събрание продължава да си изпълнява функциите, но не може да бъде разпуснато на никакво основание до отпадане на въпросното военно положение. Всъщност в закона е описано какво следва да се направи с оглед да бъде защитена сигурността на страната, но това касае чисто оперативни мерки, свързани с ръководството на Въоръжените сили. В такъв случай може да бъде взето решение за частична или пълна мобилизация в зависимост от естеството на заплахата. Това са мерките, които могат да бъдат взети от парламента и, разбира се, от Министерския съвет. Частична или пълна мобилизация се случва с указ на президента на Републиката по предложение на Министерския съвет. Това са така наречените кризисни правомощия на президента. Разбира се, недай си Боже, ако държавата бъде нападната или трябва да изпълним свой ангажимент за обща защита с друга държава, с която имаме договорни отношения, и парламентът не заседава - тогава това състояние може да бъде въведено с указ на президента, но той е длъжен незабавно да свика Народното събрание на заседание и то може да преоцени действията на президента. Това е конституционно-правната страна на въпроса с военното положение.

- Казва се, че президентът е и върховен главнокомандващ на българската армия. При военно положение ли той придобива тази функция?

- Не, той притежава тези функции както в мирно, така и във военно време. В мирно време, знаете, че по предложение на правителството, т.е. на изпълнителната власт, президентът удостоява с висши военни звания – това са генералските звания. Освен това той назначава висшия команден състав на Въоръжените сили, като този висш команден състав се определя според ЗОВС.

- В нормална ситуация имаме парламентарно управление. При военно положение кой управлява държавата? Президентът става ли водеща фигура?

- Той запазва своето качество на върховен главнокомандващ, но това е по-скоро една политическа позиция. Нали не си представяте как президентът със сабя в ръка ще ръководи оперативни действия на българските въоръжени сили в страната или, недай си Боже, извън нея? Той не участва в оперативното ръководство на Въоръжените сили, но той е върховен главнокомандващ с позицията си на възглавяващ Консултативния съвет за национална сигурност, с правомощията си да участва в консултации за вземане на политически решения, свързани, разбира се, с военното положение. Той играе ролята на координиращ и ръководен фактор в страната. Разбира се, парламентът работи, Министерският съвет работи, работи и президентът, само че при малко по-различни условия. Но те запазват своите конституционни правомощия. Не се въвежда някакво извънредно ръководство на страната извън конституционните правомощия на основните институции (законодателна, изпълнителна и съдебна власт).

- С други думи, балансът между властите се запазва?

- Точно така, той се запазва.

- Президентът не придобива ли все пак по-голяма власт?

- Не, не придобива по-голяма власт, защото той не е в нито една от трите власти, но има правомощия по отношение на трите власти.

- Някакъв нов вид нормативни актове започва ли да действа при военно положение?

- Не, вижте, тогава парламентът може да приема всякакви актове, свързани с необходимостта да бъде законодателно подплатено съответното положение. Реагира се оперативно, т.е. тогава, когато възникне съответната нужда. Не бива да се смята, че всяко военно положение протича по един и същи начин и може да бъде контролирано по един и същи начин. Зависи от вида на заплахата.

- При военно положение трябва да се действа по-оперативно, по-бързо...

- Така е, но не трябва да бъркаме военното положение със състоянието на война.

- Има разлика, така ли?

- Да, има разлика. Когато стане война, тогава нещата са доста по-сложни. Недай си Боже, да изпаднем в такова състояние с въоръжени сили, които може да съберете на стадион „Българска армия“ и да останат свободни места. Тежко ни и горко, ако изпаднем в такова състояние на война!

- Все пак сме в НАТО и това също трябва да се има предвид...

- Зависи пак от конкретните условия и дали НАТО ще успее да се притече на помощ на България. Всичко зависи от оперативната обстановка.

- А може ли да обясните какво се случва при война?

- Започват да действат военновременно мерки. Те са описани в Закона за отбраната и въоръжените сили.

- При баланса на властите нещо променя ли се?

- Не, той се запазва. Нищо не е в състояние да промени баланса на властите. Това не означава, че разпускаме парламента, правителството и остава един президент да действа и да концентрира власт в себе си. Няма такава конституционна опция.

- Какво се случва с правата на гражданите?

- При война или военно положение има възможност да бъдат ограничавани някои права. Разбира се, не всички – има една категория права, които не могат да бъдат ограничавани при никакво извънредно положение. Защото и състоянието на война, и военното положение са само видове извънредно положение. Но при военно положение може да се въведат пределни цени, може да се въведе забрана за износ на определени стоки и т.н. Всичко зависи от конкретната ситуация.

- Предполагам, че е засегната и свободата на изразяване...

- Да, само когато това е свързано с отслабване на отбранителната способност на Въоръжените сили на Републиката. Но това ограничаване трябва да бъде пропорционално на заплахата. Не може просто да се въведе цензура, т.е. да се закрият медии, защото сами по себе си биха били заплаха. Това нашата конституция не го допуска.

- А как се засяга суверенитетът по отношение на Европейския съюз?

- Доколкото Европейският съюз не е военна организация, при състояние на война всеки решава сам за себе си, съобразно своите договорни задължения и, разбира се, права по договори за взаимна отбрана и защита.

- Предполага се, че свободата на движение може би няма да важи...

- Разбира се, ще се въведат такива ограничения - най-вероятно това би се случило. Но пак казвам – ако го изисква степента на заплахата или, недай си Боже, ако има някакви въоръжени конфликти и действия. Но обърнете внимание, че има конституционни ограничения за използване на българските въоръжени сили. Те не могат да бъдат използвани за участие в агресивна война. Техните функции са свързани със защитата на независимостта и териториалната цялост на Република България. Т.е. нашите въоръжени сили имат изключително отбранителни функции и действия по конституция. Затова и съответното министерство се нарича „на отбраната“, а не „военно министерство“. Такива са конституционните ограничения в дейността и функциите на въоръжените сили. Неслучайно в чл. 24, ал. 2 е казано, че основните цели на външната политика на Република България са националната сигурност и независимост на страната, благоденствието и основните права и свободи на българските граждани.

 

11
Коментара по темата
11.
иван
14.03.2022 21:41:41
стига стени занимавали с глупости в 4ужди воини които е готов да умира за украина да отива там,ние тука ве4е сме в воина икономи4еска,да гледат как да намалят цените на горивата и храните стига стесе управдавали с тази украина и русия,хората се избиваме за олио утре ще е за хляб....
10.
DASKAL
12.03.2022 12:39:27
ИМА СКРИВАЛИЩА ЗА 3000 БОГОИЗБРАНИ СКОТА ОБЩО. МАЗЕТАТА ПОД БЛОКОВЕТЕ СА МАСОВИ ГРОБОВЕ ЗА ГО ВЕДА :)
9.
До 4
12.03.2022 07:51:31
Червенко, до преди 33 години друга песеен пеехете. До Ахтопол не можеше да се иде. Толково бяхте паранояасали, че дори вътре в самия соц лагер не можеше свободно да се пътува. Един от друг се пазехте.
8.
Тъй тъй
11.03.2022 23:21:20
Насила хубост не става! Рано или късно народите ще се обединят, поради своите културни, религиозни и писмени сходства. Надявам се да не е чрез война. Иска ми се да не ни забърквате в подобни г..на . Ще се наложи да вършим отвратителни неща. Тръгнеш ли на война ,тръгваш срещу Бога. Ще се наложи да се убива и руши всичко не наше. Пази боже ,малко са готови на подобно нещо. Европейският съюз служи на монетарната политика ,а тя е обречена.
7.
777
11.03.2022 22:39:13
Какъв баланс бе цървул, ние сме васали на САЩ и ЕС.
6.
!!!
11.03.2022 21:52:05
"....дали НАТО ще успее да ни се притече на помощ" ..това ме довърши!
За къв чеп ни е тогава, ако не може да реагира своевременно ?
5.
Запознат
11.03.2022 21:47:35
Професора нещо не в ред. Я по добре да декларира на чия страна ще бъде при война в настоящите условия? Много от мобилизираните няма да искат да се бият за чужди каузи и особенно тези които са служили при социализма. Русия ще бъде наш партньор така както сме обучени още от 17г. Последния "Кръстоносен поход" ПРОФЕСПРЕ ще се се разиграва по неочакван сценарий от много хора.
4.
До 3
11.03.2022 21:46:31
Ти като си съпричастен на кравари и мазни масони, беж към америката!!!
Няма място за влечуги в Бг!
3.
до #2
11.03.2022 21:43:07
Защото не ни интересуват истериите на путинските клиенти на балканите. Особено когато те са традиционен смутител на мира и прогреса. Всеки, който се чувства съпричастен с тази извратена част от монетата е свободен да иде в Сърбия или Русия и да се чувства у дома си.
2.
!!!
11.03.2022 21:24:17
Защо не писахте за манифестация в Белград, Сърбия, в подкрепа към Русия?!
https://pravda.rs/2022/3/4/skup-podrske-rusiji-u-beogradu-video
1.
!!!
11.03.2022 20:07:17
Без война няма нужда от Нато
Кой печели от война в такъв случай? А кой губи ако няма война? Мда..все същите са!
  Добави Коментар
Зловещо: Момче задига номера от изгорялата кола на Гунди, ето какво се случва с него За съжаление Здравко Енчев също си отива млад от този свят Разкриха тайната й Никол Кидман използва интересен трик, за да омайва
Археологически музей ще бъде издигнат в Обзор В последните няколко години община Несебър направи значителни инвестиции в инфраструктурата на Обзор Спортна България скърби Отиде си млада баскетболна надежда
Обесилият се полицай оставил предсмъртно писмо? Жената, с която живее, го заварила същата нощ да пише на бял лист Дари 20 милиона Железния получи хонорар от 20 милиона долара за боя с Пол и дари сумата до цент
Ето кой ще печели „Биг брадър" Зрителите три пъти спасяват от изгонване фризьорът с трудно детство Марио "Путин е Хитлер на този век" Легендарен журналист скочи словесно на Владимир Путин
Закъса Предлагат се звездни дрехи "втора употреба" Напук на МНС Орбан кани Нетаняху в Унгария
Близо 12 000 контрабандни „маркови“ стоки задържаха на МП Лесово По случая е образувано досъдебно производство по описа на ТД Митница Бургас Майка на нападнато момиче в София: Банди ходят в мола за грабежи и изнасилвания Има групи, които се бият, носят оръжия – боксове, ножове, каза тя