Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Бургас се учи от Амстердам за градския транспорт

В Холандия въвеждането на концепцията за интегриран градски транспорт е започнало преди 25 години
Ключови думи: Бургас, Амстердам, Утрехт, интегриран, градски, транспорт, концепция, леки, автомобили, модел, трасетата, Холандия, движение, велосипеди

Експерти на Община Бургас, водени от зам.-кмета Красимир Стойчев, се завърнаха от работно посещение в Амстердам и Утрехт. Там те се запознаха на място с модела на интегриран градски транспорт, въведен в най-развитите холандски градове. Натрупаните впечатления и всички приложими на бургаска територия практики ще бъдат използвани при изпълнението на проекта „Интегриран градски транспорт на Бургас”. Те ще залегнат в основата на заданието за проектиране на тукашното BRT- трасе.

Като водач и домакин на бургаската група се изяви Гуидо Брюгеман - представител на програмата „Джаспърс” и консултант при подготовката на одобрения от Европейската комисия бургаски проект. Самият той е родом от Амстердам.Най-общо казано, в основата на концепцията за интегриран градски транспорт стои приоритизирането на автобусния и велосипедния превоз, за сметка на леките автомобили. 

Основен компонент в холандския модел е въвеждането на така наречените „бързи автобусни линии” /BRT/. По тях е забранено придвижването на всякакви други транспортни средства, освен автобусите на градския транспорт. В повечето случаи те са съвсем отделни платна, до които леките автомобили въобще нямат достъп. За оптимизация на маршрутите им се строят подземни тунели и виадукти. Когато няма място за изграждане на отделни платна, BRT - трасетата се маркират върху улицата с общото движение.

В Холандия въвеждането на концепцията за интегриран градски транспорт е започнало преди 25 години. Дотогава централните части на големите им градове са били препълнени с автомобили, подобно на днешните Бургас, София, Варна, Пловдив. Никак не е било лесно да бъде убедена широката общественост в полезността и перспективата на този модел. В Амстердам например е имало граждански протести и оставки на ключови фигури от местната власт, но всяка следваща администрация е продължавала да работи в тази посока, без да политизира проблемите. Днес е истинско събитие да видиш автомобили в супер центровете на градове като Амстердам и Утрехт. Влизането им не е забранено, но движението е така организирано, че те се придвижват много по-бавно, в сравнение с автобусите и велосипедите. Синята им зона пък е толкова скъпа, че ако се застоиш, буквално започваш да „кървиш” във финансово отношение.

След автобусите, на най-голяма почит в Холандия са велосипедите. За тях е изградена перфектна мрежа от велоалеи, обхващаща както вътрешноградските, така и междуградските пространства. Честа практика е хората да ходят на работа с колело дори до съседен град, отдалечен на трийсетина километра разстояние. 33 % от всички дневни пътувания в Холандия се извършват с велосипед.  Месечният наем на велосипед е 5 евро. За нас звучи куриозно, но в Амстердам има проблем не с недостига на паркоместа за автомобили, а за колелета. Затова в момента там се строи паркинг за велосипеди с 60 000 места.Показателен е примерът с амстердамския квартал на богатите, който се нарича „Пет къщи”. В него не може да се влезе с автомобил - просто няма изграден такъв път. Дотам се стига с градски транспорт, а във вътрешността местните жители се движат пеша или с колелета по велоалеите.Иначе за автомобилите в Амстердам и Утрехт са изградени буферни открити паркинги в покрайнините на града, подземни и надземни в центъра. Ако искат да се движат из централната част, собствениците ги оставят там и за по-бързо и удобно пътуват с градски транспорт или колело. 

 За автобусите от градския транспорт светофарът винаги свети зелено! В Холандия всеки се съобразява с BRT - трасетата. Когато те се пресичат с друга пътна артерия, по която се движат леки автомобили, специални датчици /монтирани под пътното покритие/ „усещат” автобуса и подават сигнал до съответния светофар, който спира всички останали до неговото преминаване. На всяка спирка и във всеки автобус има електронни табла, които постоянно дават информация за движението на градския транспорт. Въведена е практичната система за електронно таксуване. Бързите автобусни линии вече са на такава почит в Амстердам, че при строителство на нови квартали и предградия най-напред се планира откъде ще минат те, и чак след това всичко останало. Изпълнението на проекта „Интегриран градски транспорт на Бургас” /на стойност 67 млн. евро/ започва и трябва да приключи през 2013 г. Той е пилотен за България и реализацията му няма да бъде лесна.

„Разчитам на бургазлии да подкрепят това наше начинание. Когато изпълним проекта, ще започне една нова епоха в развитието на модерен Бургас. Надявам се, че политическите ми противници също осъзнават важността и мащабите на проекта. За да го доведем до успешен край, трябва да оставим настрана дребните търкания и да обединим усилията си до степен на пълна мобилизация”, заяви кметът Димитър Николов.

 Любопитен факт: Около летища и натоварени автогари в Амстердам има дори отделно платно, наречено KISS AND RIDE /целувай и пътувай/. На него можеш да спреш за минута с личния автомобил, да пожелаеш хубав ден на партньора си преди да слезе, да го целунеш и да продължиш нататък : )

2
Коментара по темата
2.
До 1
07.06.2011 11:25:04
Изчакай да видиш поне какво ще стане и тогава си пускай злобните коментари.Аз поне виждам , че доста неща станаха много по-добри от преди и ти ги виждаш,но явно имаш поставена задача да оплюваш.
1.
Измама
07.06.2011 10:44:25
Интегриран градски транспорт НЕ означава просто харчене на пари за нови автобуси и получаване на комисионни за поръчката! Много за гламави ни взимате! Ама и ние сме ходели по европите и знаем за какво става въпрос!
Ало, Кмета, ако не спреш да ни мислиш за серсеми, расли по лехите в село, ще си спечелиш още повече противници, ама граждански, така че политическите ти ще ти се видям като подарък! Аман от лъжливи приказки и командировки по чужбина за НАША сметка на данъкоплатеца!
  Добави Коментар
Откриха морска мина в Черно море Местните жители са видели подозрителен обект Раду от "Игри на волята" хвърли страшна бомба за жените в неговия живот  Със Силвия и Вики в Изолатора щеше да стане като с Чернобил, каза шеговито фенът на Челси пред „МачКаст“
Албания забранява "ТикТок" за една година заради убийството на тийнейджър Забраната, която е част от по-широк план за безопасност в училище, ще влезе в сила в началото на следващата година, каза албанският министър-председател Еди Рама Почина звезда от Умирай трудно Арт Евънс издъхна на 82 години 
Почина известна българка Проф. Божилова е една от най-известните европейски палинолози и палеоеколози Коледен рекорд: 174 заявки и над 2500 участници в празничната инициатива „Да украсим Бургас”2024 Инициативата „Да украсим Бургас“ отбеляза рекордна година с общо 174 подадени заявки, включващи над 2500 участници от целия град и околните квартали и села
Ученици от ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ коледуваха в Окръжна и Районна прокуратура- Бургас Окръжният и Районният прокурор на Бургас Георги Чинев и Мария Маркова от своя страна си пожелаха младите коледари да им гостуват и през идните години Умря една кино легенда Почина крокодилът от Дънди Крокодила
Побеля и остаря Вече 33 години той се радва на любов и хармония с половинката си Меги, с която имат трима сина Изгониха го от полицията, вече е само мъж на жена си Наскоро се появиха слухове, че двамата са разделени, но това се оказа лъжа
ДПС напуска АЛДЕ Между нас има ценностен разлом - ние работим за хората, а либералите - за собствен интерес, обяви Пеевски Майка на 9 деца ще ражда, докато се сдобие с рожби от всички зодии Решението си тя обяснява с факта, че не иска да "прахосва добрите гени на мъжа си"