Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Бургас се учи от Амстердам за градския транспорт

В Холандия въвеждането на концепцията за интегриран градски транспорт е започнало преди 25 години
Ключови думи: Бургас, Амстердам, Утрехт, интегриран, градски, транспорт, концепция, леки, автомобили, модел, трасетата, Холандия, движение, велосипеди

Експерти на Община Бургас, водени от зам.-кмета Красимир Стойчев, се завърнаха от работно посещение в Амстердам и Утрехт. Там те се запознаха на място с модела на интегриран градски транспорт, въведен в най-развитите холандски градове. Натрупаните впечатления и всички приложими на бургаска територия практики ще бъдат използвани при изпълнението на проекта „Интегриран градски транспорт на Бургас”. Те ще залегнат в основата на заданието за проектиране на тукашното BRT- трасе.

Като водач и домакин на бургаската група се изяви Гуидо Брюгеман - представител на програмата „Джаспърс” и консултант при подготовката на одобрения от Европейската комисия бургаски проект. Самият той е родом от Амстердам.Най-общо казано, в основата на концепцията за интегриран градски транспорт стои приоритизирането на автобусния и велосипедния превоз, за сметка на леките автомобили. 

Основен компонент в холандския модел е въвеждането на така наречените „бързи автобусни линии” /BRT/. По тях е забранено придвижването на всякакви други транспортни средства, освен автобусите на градския транспорт. В повечето случаи те са съвсем отделни платна, до които леките автомобили въобще нямат достъп. За оптимизация на маршрутите им се строят подземни тунели и виадукти. Когато няма място за изграждане на отделни платна, BRT - трасетата се маркират върху улицата с общото движение.

В Холандия въвеждането на концепцията за интегриран градски транспорт е започнало преди 25 години. Дотогава централните части на големите им градове са били препълнени с автомобили, подобно на днешните Бургас, София, Варна, Пловдив. Никак не е било лесно да бъде убедена широката общественост в полезността и перспективата на този модел. В Амстердам например е имало граждански протести и оставки на ключови фигури от местната власт, но всяка следваща администрация е продължавала да работи в тази посока, без да политизира проблемите. Днес е истинско събитие да видиш автомобили в супер центровете на градове като Амстердам и Утрехт. Влизането им не е забранено, но движението е така организирано, че те се придвижват много по-бавно, в сравнение с автобусите и велосипедите. Синята им зона пък е толкова скъпа, че ако се застоиш, буквално започваш да „кървиш” във финансово отношение.

След автобусите, на най-голяма почит в Холандия са велосипедите. За тях е изградена перфектна мрежа от велоалеи, обхващаща както вътрешноградските, така и междуградските пространства. Честа практика е хората да ходят на работа с колело дори до съседен град, отдалечен на трийсетина километра разстояние. 33 % от всички дневни пътувания в Холандия се извършват с велосипед.  Месечният наем на велосипед е 5 евро. За нас звучи куриозно, но в Амстердам има проблем не с недостига на паркоместа за автомобили, а за колелета. Затова в момента там се строи паркинг за велосипеди с 60 000 места.Показателен е примерът с амстердамския квартал на богатите, който се нарича „Пет къщи”. В него не може да се влезе с автомобил - просто няма изграден такъв път. Дотам се стига с градски транспорт, а във вътрешността местните жители се движат пеша или с колелета по велоалеите.Иначе за автомобилите в Амстердам и Утрехт са изградени буферни открити паркинги в покрайнините на града, подземни и надземни в центъра. Ако искат да се движат из централната част, собствениците ги оставят там и за по-бързо и удобно пътуват с градски транспорт или колело. 

 За автобусите от градския транспорт светофарът винаги свети зелено! В Холандия всеки се съобразява с BRT - трасетата. Когато те се пресичат с друга пътна артерия, по която се движат леки автомобили, специални датчици /монтирани под пътното покритие/ „усещат” автобуса и подават сигнал до съответния светофар, който спира всички останали до неговото преминаване. На всяка спирка и във всеки автобус има електронни табла, които постоянно дават информация за движението на градския транспорт. Въведена е практичната система за електронно таксуване. Бързите автобусни линии вече са на такава почит в Амстердам, че при строителство на нови квартали и предградия най-напред се планира откъде ще минат те, и чак след това всичко останало. Изпълнението на проекта „Интегриран градски транспорт на Бургас” /на стойност 67 млн. евро/ започва и трябва да приключи през 2013 г. Той е пилотен за България и реализацията му няма да бъде лесна.

„Разчитам на бургазлии да подкрепят това наше начинание. Когато изпълним проекта, ще започне една нова епоха в развитието на модерен Бургас. Надявам се, че политическите ми противници също осъзнават важността и мащабите на проекта. За да го доведем до успешен край, трябва да оставим настрана дребните търкания и да обединим усилията си до степен на пълна мобилизация”, заяви кметът Димитър Николов.

 Любопитен факт: Около летища и натоварени автогари в Амстердам има дори отделно платно, наречено KISS AND RIDE /целувай и пътувай/. На него можеш да спреш за минута с личния автомобил, да пожелаеш хубав ден на партньора си преди да слезе, да го целунеш и да продължиш нататък : )

2
Коментара по темата
2.
До 1
07.06.2011 11:25:04
Изчакай да видиш поне какво ще стане и тогава си пускай злобните коментари.Аз поне виждам , че доста неща станаха много по-добри от преди и ти ги виждаш,но явно имаш поставена задача да оплюваш.
1.
Измама
07.06.2011 10:44:25
Интегриран градски транспорт НЕ означава просто харчене на пари за нови автобуси и получаване на комисионни за поръчката! Много за гламави ни взимате! Ама и ние сме ходели по европите и знаем за какво става въпрос!
Ало, Кмета, ако не спреш да ни мислиш за серсеми, расли по лехите в село, ще си спечелиш още повече противници, ама граждански, така че политическите ти ще ти се видям като подарък! Аман от лъжливи приказки и командировки по чужбина за НАША сметка на данъкоплатеца!
  Добави Коментар
Тъжна вест във футбола Почина национал на Габон Направи обръщение към българското общество Рамазанов иска да носи още спортна слава на България, той е един от тримата ни настоящи олимпийски шампиони
Сръбският парламент избра ново правителство Депутатите взеха решение да гласуват поименно Сподели, че никога няма да... Лилиън е порн* модел
Лекар е обвинен за смъртта на 15 пациенти В Берлин Нафтата подписа с... Диагонал от чужбина се присъединява към "Нефтохимик"
Пускат нападателя на Дебора под парична гаранция Пловдивският районен съд промени постоянната мярка за неотклонение на подсъдимия Невероятен скандал в България В борбата
86-годишен крие боен пистолет и граната Мъжът нахлу в офис и се закани на персонала с убийство "Бомба" в имението с розите Ергените хванаха бас, който не изглежда от най-джентълменските
Направи разтърсващо признание Бил е жертва на тормоз като дете Британският върховен съд най-после разумно: Трансджендър жените да не се третират като жени Петимата съдии по делото взеха единодушно решение