Това ли ще е новата касичка на АМ „Тракия“?
Нов участък от АМ „Тракия“ е напът да се превърне в новата касичка за държавата. Става въпрос за 32-километровото трасе между Стара Загора и Нова Загора, или Лот 2. Дясната лента и в двете платна е в окаяно състояние от месеци и се нуждае спешно от ремонт, алармират шофьори.
Лошата настилка напомня на познатия до болка на шофьорите проблемен участък между Стара Загора и Чирпан. В продължение на няколко години движението по трасето бе ограничено, като допустимата максимална скорост бе 90 км/ч. Редовно на отбивките обаче заставаха патрулни коли на МВР с камери и снимаха нарушителите. Така хиляди шофьори станаха жертва на ограничението и вкараха в хазната милиони от глоби. Ремонтът започна през октомври 2020 г. на етапи, а адът за водачите приключи през лятото на 2021 година, когато бе пуснато движението по целия участък.
Картината вече е идентична и на Лот 2. Дясната лента на практика е неизползваема. Шофьорите я използват само ако има изпреварващ зад тях.
„Ако се налага да се движиш по дясната лента – и в двете посоки, имаш чувството, че шофираш по четвъртокласен път, неремонтиран от години. Едва ли за близкото бъдеще е предвиден ремонт, вероятно е въпрос на време да се ограничи движението, както на участъка Стара Загора-Чирпан, и да стане новата касичка на магистралата. Хвалим се с пътищата в страната, но веднъж не сме виждали АМ „Тракия“ от до да е в добро състояние и без ремонт“, оплака се шофьор пред Флагман.бг.
Всъщност отсечката между Стара и Нова Загора може да се каже, че е сред най-новите на АМ „Тракия“. Изграждането му започна на 9 юни 2010 г. и струваше 138 млн лв. Откриването на Лот 2 се състоя в началото на юли 2012 година и бе едно от най-големите събития за страната, той свързва две области – Стара Загора и Сливен, където се намира и най-натовареният участък, известен като „участък на смъртта”. Продължението на АМ „Тракия“ целеше безопасното движение. На официалната церемония бяха тогавашният премиер Бойко Борисов, президентът Росен Плевнелиев (2012 г.-2017 г.), европейският комисар по регионална политика Йоханес Хаан и министрите Ивайло Московски, Лиляна Павлова и Мирослав Найденов.
Отсечката не изкара и 10 години в изряден вид.
Още преди откриването на пътя, през 2011 година, покойният депутат от БСП Димчо Михалевски, алармира за нередности при строежа му. Той показа на пресконференция буркан с пепел и обяви, че в основата на 32-километровия участък от Стара до Нова Загора не се полага качествен инертен материал, а отпадъчна пепел от въглищни мини.
„Този асфалт и тази подложка е смърт, този материал не става дори и за селски път. Ако върху тази подложка се сложи асфлат, след месец магистралата ще се напука и ще стане на вълни, такъв гръбнак на магистралата означава само смърт“, каза тогава Михалевски. Заради изказването му бе обвинен от управляващите в популизъм, а Росен Плевнелиев поиска от депутата да се извини.
Михалевски обаче отказа и представи петорна експертиза, поръчана от БСП, която показа ограничен материал, прах, въглища и много малко вода в пробите от Лот 2. Насипите се правят с материал, който съдържа много повече прах от допустимото, сигнализира през 2011 г. Михалевски.