Поморие ще възложи сметопочистването на общинско предприятие
Собствено предприетие за сметосъбирането и сметопочисването ще заработи в Поморие до края на следващата година, анонсира на днешната сесия кметът Иван Алексиев. Той припомни, че работещото общинско предприето, което обслужваше общината, бе закрито преди 20-ина години и оттогава Поморие нито техника, нито съдове за отпадъци.
В момента услугата се изпълнява от "Зауба" ЕАД, собственост на "Волф" АД.
"Вече направихме първата стъпка със закупуването на двете мотометачки, които всички виждахте цяло лято по улиците на Поморие. Средствата за сметопочистване са целеви и не могат да се разходват за нищо друго. Едва когато започне да функционира нашето предприятие, по примера на създаденото преди няколко години ОП БКСРД, ще можем да изчислим и актуализираме план-сметката за сметопочистване с предложение за намаляване на таксите за обслужване, които към момента се извършват от външна фирма", обясни Алексиев.
Повод за изказването му беше дебат по точка от дневния ред на днешното заседание с предложение за актуализиране на размера на таксата за обезпечаване на разходите по предоставяне на услугите по сметосъбиране.
„Съгласно предложената за 2022 г. план-сметка реализираните приходи от такса битови отпадъци в община Поморие са в размер по-малък от разходите, които реално се извършват за сметосъбиране, извозване и третиране на отпадъците и поддържане на чистота. Тази такса за община Поморие не е актуализирана от 2019 г. с цел облекчение на гражданите и бизнеса, предвид обявената епидемиологична обстановка. Същевременно разходите за Общината нарастват ежегодно. Постепенно нарастват цените на услугите за обработка в депа на ОП „Чистота Еко“-Бургас и в претоварна станция Равда, община Несебър. Един от примерите е, че докато за 2021 г. средногодишната цена за обработка на отпадъците в депо е била в размер на 16,20 лв./тон без вкл. ДДС, за 2022 г. се планира да е 26,00 лв./тон без ДДС, т.е. ще нарасне с около 60 %. Ако цените за услугата не бъдат актуализирани, ще се наложи Общината да дофинансира от средствата си за капиталови разходи", уточни заместник кметът по бюджет и финанси Янчо Илиев по време на заседанието.
Предложението за актуализиране на размера на таксата за обезпечаване на разходите по предоставяне на услугите по сметосъбиране бе прието с 12 гласа „за“ и 9 „против“.