"Матрицата" се завръща тази седмица, без да се бои да поема рискове
Уашовски неведнъж са питани за какво се разказва в първия им филм "Матрицата", но един от най-саркастичните - а може би най-откровените - отговори е: "За роботи срещу кунгфу." Проектът, който се разраства до трилогия, превръща се в емблематичен за цяло едно поколение, създава си армия от фенове по цял свят (миналата година Илон Мъск написа в "Туитър" "Вземете червеното хапче!") и води до философски спорове за реалното и нереалното е и продукт на Холивуд, пише dnevnik.bg.
Лари и Анди междувременно станаха Лана и Лили и бяха се отказали да снимат след приключилият през 2018 г. сериал "Осмо чувство" (Sense8), но Лана се завърна зад камерата, за да заснеме четвърти филм "Матрицата: Възкресения", който излиза на големия екран тази седмица.
Нео (Киану Рийвс) и Тринити (Кери-Ан Мос) се завръщат, макар че в края на трилогията умряха. Лана (сестра ѝ Лили отказва да се включи, защото смята, че това би било за нея крачка назад) обяснява, че причината е прощаването с болните им родители.
"Грижихме се за тях в последните месеци от живота им и една нощ се събудих, премазана от мъка, че те си отиват, и исках да си представя някаква утешителна история. И така по някакъв начин съзнанието ми възкреси тези два образа, идеята, че Нео и Тринити отново са живи, ме разсъни, станах и веднага започнах да пиша. Обмислям нещата интелектуално, но водеща е емоцията - желанието да разкажа нещо от сърцето си на сърцата на другите хора."
Всъщност Лоурънс Матис - мениджърът на Уашовски, изучавал философия в колежа, разказва, че когато прочел през 1994 г. сценария за "Матрицата", възкликнал: "Това е страхотно! Сценарий за Декарт! Ама как да го продам в Холивуд?" Става дума за хипотезата на Рене Декарт, че всичко, което знаем за реалността, може би е илюзия и се случва само в съзнанието ни.
Разбира се, "Матрицата" е много повече от това и създателите ѝ твърдят, че са използвали вдъхновение и цитати от "Одисеята" на Омир, "2001" на Стенли Кубрик, "Алфавил" на Жан-Люк Годар, будизма, Шопенхауер, Жан Бодрияр... Феновете добавят още много имена - от Платон и Достоевски до Филип К. Дик и Сартр.
Появата на новата "Матрица" идва почти 20 години след последната "Матрицата: Революции" (2003) - в нов контекст, нова публика и ново поколение, и мнозина се питат ще има ли същия ефект. Първите реакции на гледалите го на закрити прожекции са противоречиви. Според едни той е "страхотна история за метавселената, от която ти се усуква мозъкът", според други "на моменти напомня на историите за Джейсън Борн и е долу-горе", според трети е "слаба работа".
Световната премиера бе на 16 декември в Торонто и критиците, колкото и разделени да са, се съгласяват с едно - създателите не са се страхували да поемат рискове.