Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Експерти разкриха защо се е запалил автобусът на магистрала „Струма“, винят институциите

Липсва контрол, а по контролни институции няма кой да ни бие в Европа, коментира Красимир Георгиев
Ключови думи: магистрала Струма, Диана Русинова, Красимир Георгиев, пожар автобус, жертви автобус

Катастрофата на магистрала „Струма“, при която загинаха 45 души, е настъпила заради дезориентация на шофьора, а тя е заради състоянието на инфраструктурата. Автобусът се е запалил и е имало толкова много жертви, защото никой не си е свършил работата и са допуснати нощни преходи с деца, както и да се превозват опасни материали. Това каза пред БНТ Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики.

По думите ѝ за толкова загинали хора причината не е в пътнотранспортното произшествие, а в това, че автобусът е избухнал в пламъци.

"Ние показахме, че маркировка липсва, но не смятаме, че това е основната причина за инцидента, няма и достатъчно добро осветление в района. Подозираме, че са се превозвали опасни материали в автобуса, дезинфектанти", допълни тя.

Колегата й Красимир Георгиев изтъкна, че състоянието на пътната маркировка е меко казано недобро.

"Това е важно, когато се пътува в тъмните части на деня. Най-вероятно произшествието е започнало със загуба на ориентация на водача. В багажното отделение е имало вещества, които не са разрешени за транспортиране с пътнически автобус", добави той.

„Отстранени са двама митнически служители в Северна Македония, а за България нещо такова да сте чули?“, попита експертът по пътна безопасност.

„Ние отричаме да имаме каквато и да било вина – пътят е перфектен, всички си вършат работата. Оттук никой не може да мине, но камионите от каменната кариера продължават да си вървят. В България за едни има закон, а за други – не“, коментира пък Русинова. 

„Според закона шофьорът носи отговорност за товара и за пътниците. Може да се предположи, че в багажните отделения е имало вещества, които не са разрешени за транспортиране с пътнически автобуси“, заяви Георгиев. 

„Очакваме вината отново да бъде хвърлена не там където трябва, или да се окаже, че от нашата републиканска пътна мрежа по-добра няма, но искам да задам един въпрос – този македонски автобус с толкова нередности дали ще бъде допуснат в Германия и дали там не би спрян още на втория километър, докато не се вкара в ред“, добави той.

„В момента, в който е станала трагедията, останалите три автобуса по най-бързия начин са се насочили към границата, за да напуснат България. Защо? Ако имахме държава, те щяха да бъдат задържани, а багажните им отделения – претърсени. Най-вероятно и четирите автобуса са пътували до Турция с една цел. Липсва държава, липсва контрол, а по контролни институции няма кой да ни бие в Европа“, коментира Красимир Георгиев.

„Предстои зима, ще падат мъгли и водачите няма по какво да се ориентират. Любезно молим държавата да направи нещо, за да се подобрят условията в този участък“, добави той.

„Мантинелата тип "рибена опашка" е отречена. В такива участъци се слагат така наречените буфери или терминали. Рибената опашка буквално като нож влиза в превозното средство. Отделно тази отбивка се намира в крива, защо не е добре сигнализирана. Настояваме да се търси причината защо толкова лесно се е възпламенил автобусът, нямал ли е противопожарна система, трябва да се вземат мерки в този участък“, каза още Русинова. 

Експертът инж. Владимир Жиянски пък коментира в „Тази сутрин“ по бТВ, че ако имаше осветление на магистрала „Струма“, подобна трагедия нямаше да се случи. 

По думите му отсечката е изпълнена съгласно нормативната база.

"Същият наклон го има на „Витиня“, същият го има и по магистралата в Гърция към Игуменица. Завоите са с голям радиус и това позволява висока скорост. Ако се спусне човек по инерция от върха надолу, в най-ниската част скоростта отива към 140 км", заяви инж. Жиянски. 

Според него наклонът е допустим. 

По думите на инж. Жиянски тук трябва да се намесят и икономическите съображения, когато е проектирана магистралата: „Представете си, че трябва да бъде нулев наклонът, какво трябва да правим – тунел ли? Ние, както сме бързи по строителството на тунели, ще го правим 30 години. Трасето трябва да следва пътя и там, където може се правят изкопи, насипи, търси се оптималният вариант”, коментира той.

„За съжаление, през нощта при условията, при които е пътувал автобусът - мокра настилка, недостатъчно почистена хоризонтална маркировка, тъмният асфалтобетон поема светлината, няма съответни знаци, тоест, имаме нарушаване на комфорта, който би трябвало да създаде магистралата дори през нощно време. И оттук отиваме към основната причина за произшествието – това е липса на информация. Ако е имало осветления, някакви си жалки 10 лампи, това никога при никакви обстоятелства не би се случило”, заяви експертът. 

За шофьор, който минава за първи път през отсечката, проблем биха били насрещните светлини, допълни инж. Жиянски.

„Получава се заслепяване, там има отбивка, която не е сигнализирана нито с хоризонтална, нито с вертикална маркировка, получава се алтернативно трасе. Шофьорът се е заблудил, като се е усетил, реагира правилно, но за съжаление, там е направена и една еластична ограда, която виждате каква беля е направила”, каза още той.

26
Коментара по темата
26.
Дедо
25.11.2021 22:30:28
що мозък от журналя, "ехперти:, генерали, професори и се,кви "мозък-отворковци" се изля, че хората вече не знаят какво и как се е случило .. определено тенденциозно... а нещата са прости ... автобусите са частт от "покровителстван" транзитен канал, зад който стоят интересите на служби и държави, които имат определена цел. Жертвте които са пътували са за прикритие и не са имали късмет ... (най-голямата глупост която чухме от генерал-профеор -катаджия -антитерорист e, че не терористичен акт, защото нямало разцепване на автобуса ... no coment .. значи ако не се гърми и разцепва, няма тероризъм ... Боже пази България и македонските българи от нихилисти, кариеристи и продажни мекерета
25.
нямал шанс да не се заблуди
25.11.2021 20:45:08
Шофьорът на автобуса-ковчег, почти е нямал шанс да не се заблуди в района на катастрофата. Това става ясно от видео анализа на автомобилния състезател Димитър Илиев. Той обяснява професионално заблуждението на шофьора да тръгне по дясната лента, поради липса на знак за отбивката за почивка 600м преди отбивката (от май месец, има само знак чешма/почивка на самата отбивка, веднага след завоя), и в последния момента след завоя надясно вижда знака преди отбивката чешма/почивка и завърта волана наляво за да се върне по пътя, при което се удря в мантинелата вдясно.... след това пукната дясна гума, за да не обърне автобуса, шофьорът е завъртял волана наляво и се е забил в ограничителната мантинела вляво...
https://youtu.be/fyvRsEWi_qc
Отбивката за почивка е на Goggle Maps+StreetView координати 42.491849, 23.132265 Преди тази отбивка на около 600м поставете StreetView човечето на 42.497659, 23.137171 и се вижда под мантинелата падналия липсващ знак за чешма/почивка отбивка.
Затова шофьорът се е заблудил, че движението става трилентово и е минал по първата дясна лента, която отива на отбивката с мантинела, а в последния момент е видял отбивката със знак за отбивка и завъртял волана наляво и се блъснал в мантинелата. Със сигурност тази мантинела отдясно за ограничаване на малка отбивка е чисто българско изобретение и не трябва да е там.
Пожарът е отделен проблем, имало е със сигурност запалителни материали като контрабандни туби бензин или взрив (собствениците са косовски албанци), заради което децата и хората са изгорели, нафтата не може да гори така.
24.
ГРАЖДАНИН
25.11.2021 16:02:22
Получава се заслепяване, там има отбивка, която не е сигнализирана нито с хоризонтална, нито с вертикална маркировка, получава се алтернативно трасе. Шофьорът се е заблудил, като се е усетил, реагира правилно, но за съжаление, там е направена и една еластична ограда, която виждате каква беля е направила”, каза още той.
ЕТО ТУКА Е ОТГОВОРА НА ВСИЧКО!!!
23.
Бург
25.11.2021 13:41:38
Изобщо няма да се учудя, ако подобна трагедия стане на кръговото на Трапезица на изхода му в посока Меден рудник. Пътното платно е тясно, радиуса на завоя е опасен, движещите се в лявата лента секат движещите се в дясната направо за към центъра, а мантинелата е бетонна. Въпрос на време е някой bда се забие там и да се запали или взриви, ако е с газово. Но институциите си правят пас и после пак ще се чудят каква е причината за трагедията.
22.
ДМС за Коледа
25.11.2021 13:05:00
Можеше тази сврака ,министърката, да купи 100 кутии пътна боя, вместо френско вино, сирене "Бри" и хамон за мързеланите в МРРБ. Е, сега навярно ви приседна! Тука щяха да валят оставки, както капят листата в Морската. Ама късмет, не е мафията на власт.
Комитова, плика в джоба ли ти е?
21.
Селянин
25.11.2021 11:45:10
Жалко за невинните жертви, но винаги нещата са в съвкупност от детайли. Вземете нещо елементарно, което ще спаси неимоверно много животи ако се прави както трябва. Една истинска проверка на светлините по време на техническите прегледи. Нещо което е уж задължително да се прави с апарат, нито един пункт не прави и половината автомобили са с нерегулирани или нерегламентирани светлини които вечер заслепяват сериозно насрещните.
20.
Haha
25.11.2021 11:23:01
Тез,екдперти говорят тъпотии.Седят на заплата да пишат глупости.На 90% е имало туби с бензин вътре и доп резервоари.От нагряването са се запалили блокурали са двигателя и вдичко е гръмнало.Нее нужно да си експерт че да разбереш.
19.
Тракийски
25.11.2021 11:17:31
Русинова a.k.a. "Ние сме перфектни" . Напукани пътища и дупки - Ние сме перфектни то така трябва да стане. Не скопосани ремонти - Ремонтът е перфектен, хората не знаят какво говорят. Объркана маркировка - Всичко е перфектно, хората не са виждали маркировка просто. Хлъзгави пътища - Ние сме перфектни, те - производителите на гуми, са виновни. Тази трябва да и сложат надзор Боби Михайлов и обратно. Да си пишат 6-ци на всичко и да спят спокойно в окопите.
18.
НЕЕКСПЕРТ
25.11.2021 11:06:37
А къде бяха тези ,,ИЗКЛЮЧИТЕЛНИ" експерти до сега? Къде прилагаха ,,изключителните си експертизи"? Защо СЕГА се надпреварват да изказват мнение със самочувствие на Нобелови експерти. ПОСТФАКТУМ! В такива случаи не е ли редно разследването да установи кой и защо е виновен. След време, като започнат претенциите за обезщетения, експертите ли ще ги плащат?
17.
Реалист
25.11.2021 10:55:21
Значи трите автобуса на същата фирма минали в същия участък минути опреди този не са имали проблем, само този е имал, защото са били допуснати деца в автобуса, тая е голяма патка, търси в какво да обвини българските институции за да може роднините на починалите да съдят България.
16.
до "разбирач" № 15
25.11.2021 10:54:37
Много ти здраве от АРМЕНСКИЯ ПОП.
И може да му се оплачеш (на арменския поп).
Казано ти е мрънкач, мрънкач - ДЛЪЖЕН СИ ДА СЕ ДВИЖИШ СЪС СЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ.
Капани, мапани, дрън, дрън и бръм, бръм.
Добре, че се намери КУХА ЛЕЙКА като теб, че да ни обясни как стоят нещата по пътищата. В момента РЕАЛНОСТТА е такава и трябва да се СЪОБРАЗЯВАШ С НЕЯ. Ако не ти харесва - иди на Запад! Или ако щеш в Русия - там има хубави пътища без дупки, и ще може да ядеш лед и камъни.
Много ти здраве...
15.
Аз
25.11.2021 10:42:44
Само да питам..... за един преател. госпожата Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики и така наречен център кой ги финансира и какъв експерт е по точно ???
14.
До 9
25.11.2021 10:22:58
Или много рядко караш или изобщо не заставаш зад волана ...
Иначе щеше да знаеш, че съществуват т.н. "капани" по пътищата, особено българските!
На хубав , равен и широк път , не е изключено едното ти колело да попадне в дупка така, че да скъса окачването, като дупката ВЪОБЩЕ не се вижда ...Или в пропадане, което изхвърля автомобила и което е абсолютно незабележимо.
Ако не си попадал в такава ситуация, погледни поста ми пак в началото !
А "довода", че 1000 други минали, но не катастрофирали , е нелеп- ами може 999 от тях да са минавали и друг път оттам?!
И от къде знаеш на колко от тях им се е наложило "да врътнат" малко по-рязко волана , за да избегнат внезапно изскачащата срещу тях мантинела ?!
Е, един не успял, значи той е виновен!
13.
Българина
25.11.2021 10:22:17
Когато жена започне да дава акъл за коли и пътища...
12.
мислещ
25.11.2021 10:12:09
Ще каже човек , че това е първото МПС минало по този път ! Как така стотиците хиляди минали преди него /и в много по-лоши условия/ не се изпонаблъскаха !? Ама нали трябва се пише нещо ...давай да си съчиняваме !
11.
Театровед
25.11.2021 10:02:10
Тази трагедия пак отприщи споровете кое е първичното, яйцето или кокошката? Обаче "съблечената" мантинела се явява като " пушката на Чехов от стената". В трето действие винаги изскача някой, който да стреля с нея!
10.
Ники
25.11.2021 10:00:39
Да питат другите шофьори на другите 3 автобуса ,защо са избягали и не са спрели да помогнат,каква контрабанда са прекарвали.От там ще стане ясно защо автобуса изгоря за 1 минута като факла.
9.
Проблема е
25.11.2021 09:59:14
Зад волана !!!
Скоростта и липсата на спирачен път е очеваден факт !
Шофьорите на автобуси освен да гледат пътя вършат и безброй други действия!!!
Може и вниманието да си е отвлякал един господ знае какво е правил?!?!
Жалко за безвреме и така гадно заминалите животи!!!
8.
жестоката истина
25.11.2021 09:49:57
Хайде сега, редовните разбирачи и храчкаджии започват пак да търсят под вола - теле. Мантинелата така, пътя онака, светлина нямало и т.н. И "разбирачите" обясняват, но не могат да обяснят, защо на същото (уж опасно) място, където през него ден са минали (да речем) поне 1 000 други автомобила по светло и по тъмно - защо с тях не се е случило това нещастие. Шофьорът бил дезориентиран (моля ви се)! Ами защо не е намалил скоростта, за да се ориентира по добре? Защо не е спрял? Защо са носили запалими вещества в багажа си? Защо са превозвали деца нощно време - ДЛЪЖНИ СА да спазват законите на страната, в която се намират. Защо? Защо? Защо?
Ами защото е казано - "На калпавата ракета, космосът и е крив".
В закона е казано ясно и всеки шофьор го знае - ДЛЪЖЕН си да караш със СЪОБРАЗЕНА скорост. Щом (уж) не виждаш маркировката - ще намалиш скоростта. Светлината била малко - нали има фарове! Да беше извикал някой от "разбирачите" да му свети с фенерче. Това е несериозно.
Т.е. ВИНАТА е на шофьора, който НЕ СЕ Е СПРАВИЛ с обстановката.
А другите неща - дали е бил отпочинал, как е бил със зрението, пръскал ли е дъждец (моля ви се - и това се спрягаше от "разбирачите"), заспал ли е на волана и т.н. и т.н. - това са ВТОРОСТЕПЕННИ и ТРЕТОСТЕПЕННИ работи.
И накрая - докато все търсим вината в другите, до тогава ще сме се в лайната и от там ще се правим на големи "разбирачи" пред ракийката и салатката.
7.
ALF
25.11.2021 09:48:05
Тия двамата са Топ експертите !
6.
hahah
25.11.2021 09:38:11
Какви са тия алкажи на снимката?
Това ли са експертите ?
Флегман само влажното
5.
Tctc
25.11.2021 09:35:59
Баба Ванга и Нусрадамус .
4.
Трол
25.11.2021 09:31:40
Ако не бяха напълнили багажника с бензин, тези хора щяха да са живи...
3.
Пешо кура
25.11.2021 09:30:51
Абсолютни всички участъци от "магистралите" са без маркировки поне от пет години
2.
Ганя експерта
25.11.2021 09:30:36
Държавата ще оправи, ако първо не умре оt ковид.
1.
Glarus
25.11.2021 09:18:07
Ние имаме за всичко експерти затова нашата. Даржава е на това състояние
  Добави Коментар
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е Ето я нейната рецепта Владимир Путин с извънредно обръщение Говори към руския народ, но и не само
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа Пластичен хирург съветва да си набавяме много вода, докато отслабваме Ще се шокирате какво се твърди за него Животът му е като от филм
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова Бездомникът Генчо ръгал 30 пъти с нож жената и я изнасилвал Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета МФ иска да принуди и по-малките фирми да се регистрират по ДДС
"Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но... Грандът "Анкара" продължава напред в Чалъндж къп Дъщеря й възражда най-големите й хитове 25 години след смъртта на певицата Румяна, песента „Kолко те обичам“ ще звучи с нов аранжимент
Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали Софи Маринова ще кара нов скъпарски Мерцедес Киномания завладява Културния дом в Бургас Три вълнуващи заглавия на 24-ти и 30-ти ноември в града
Приятелката на самоубилия се полицай: Димитър беше рядко съвестен човек Който не го познава, много е загубил, плаче Виктория България е по-зле от Гана и Танзания по ефективност на институции БСК представи анализ на Глобалния индекс за иновации