Експерти разкриха защо се е запалил автобусът на магистрала „Струма“, винят институциите
Катастрофата на магистрала „Струма“, при която загинаха 45 души, е настъпила заради дезориентация на шофьора, а тя е заради състоянието на инфраструктурата. Автобусът се е запалил и е имало толкова много жертви, защото никой не си е свършил работата и са допуснати нощни преходи с деца, както и да се превозват опасни материали. Това каза пред БНТ Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики.
По думите ѝ за толкова загинали хора причината не е в пътнотранспортното произшествие, а в това, че автобусът е избухнал в пламъци.
"Ние показахме, че маркировка липсва, но не смятаме, че това е основната причина за инцидента, няма и достатъчно добро осветление в района. Подозираме, че са се превозвали опасни материали в автобуса, дезинфектанти", допълни тя.
Колегата й Красимир Георгиев изтъкна, че състоянието на пътната маркировка е меко казано недобро.
"Това е важно, когато се пътува в тъмните части на деня. Най-вероятно произшествието е започнало със загуба на ориентация на водача. В багажното отделение е имало вещества, които не са разрешени за транспортиране с пътнически автобус", добави той.
„Отстранени са двама митнически служители в Северна Македония, а за България нещо такова да сте чули?“, попита експертът по пътна безопасност.
„Ние отричаме да имаме каквато и да било вина – пътят е перфектен, всички си вършат работата. Оттук никой не може да мине, но камионите от каменната кариера продължават да си вървят. В България за едни има закон, а за други – не“, коментира пък Русинова.
„Според закона шофьорът носи отговорност за товара и за пътниците. Може да се предположи, че в багажните отделения е имало вещества, които не са разрешени за транспортиране с пътнически автобуси“, заяви Георгиев.
„Очакваме вината отново да бъде хвърлена не там където трябва, или да се окаже, че от нашата републиканска пътна мрежа по-добра няма, но искам да задам един въпрос – този македонски автобус с толкова нередности дали ще бъде допуснат в Германия и дали там не би спрян още на втория километър, докато не се вкара в ред“, добави той.
„В момента, в който е станала трагедията, останалите три автобуса по най-бързия начин са се насочили към границата, за да напуснат България. Защо? Ако имахме държава, те щяха да бъдат задържани, а багажните им отделения – претърсени. Най-вероятно и четирите автобуса са пътували до Турция с една цел. Липсва държава, липсва контрол, а по контролни институции няма кой да ни бие в Европа“, коментира Красимир Георгиев.
„Предстои зима, ще падат мъгли и водачите няма по какво да се ориентират. Любезно молим държавата да направи нещо, за да се подобрят условията в този участък“, добави той.
„Мантинелата тип "рибена опашка" е отречена. В такива участъци се слагат така наречените буфери или терминали. Рибената опашка буквално като нож влиза в превозното средство. Отделно тази отбивка се намира в крива, защо не е добре сигнализирана. Настояваме да се търси причината защо толкова лесно се е възпламенил автобусът, нямал ли е противопожарна система, трябва да се вземат мерки в този участък“, каза още Русинова.
Експертът инж. Владимир Жиянски пък коментира в „Тази сутрин“ по бТВ, че ако имаше осветление на магистрала „Струма“, подобна трагедия нямаше да се случи.
По думите му отсечката е изпълнена съгласно нормативната база.
"Същият наклон го има на „Витиня“, същият го има и по магистралата в Гърция към Игуменица. Завоите са с голям радиус и това позволява висока скорост. Ако се спусне човек по инерция от върха надолу, в най-ниската част скоростта отива към 140 км", заяви инж. Жиянски.
Според него наклонът е допустим.
По думите на инж. Жиянски тук трябва да се намесят и икономическите съображения, когато е проектирана магистралата: „Представете си, че трябва да бъде нулев наклонът, какво трябва да правим – тунел ли? Ние, както сме бързи по строителството на тунели, ще го правим 30 години. Трасето трябва да следва пътя и там, където може се правят изкопи, насипи, търси се оптималният вариант”, коментира той.
„За съжаление, през нощта при условията, при които е пътувал автобусът - мокра настилка, недостатъчно почистена хоризонтална маркировка, тъмният асфалтобетон поема светлината, няма съответни знаци, тоест, имаме нарушаване на комфорта, който би трябвало да създаде магистралата дори през нощно време. И оттук отиваме към основната причина за произшествието – това е липса на информация. Ако е имало осветления, някакви си жалки 10 лампи, това никога при никакви обстоятелства не би се случило”, заяви експертът.
За шофьор, който минава за първи път през отсечката, проблем биха били насрещните светлини, допълни инж. Жиянски.
„Получава се заслепяване, там има отбивка, която не е сигнализирана нито с хоризонтална, нито с вертикална маркировка, получава се алтернативно трасе. Шофьорът се е заблудил, като се е усетил, реагира правилно, но за съжаление, там е направена и една еластична ограда, която виждате каква беля е направила”, каза още той.
https://youtu.be/fyvRsEWi_qc
Отбивката за почивка е на Goggle Maps+StreetView координати 42.491849, 23.132265 Преди тази отбивка на около 600м поставете StreetView човечето на 42.497659, 23.137171 и се вижда под мантинелата падналия липсващ знак за чешма/почивка отбивка.
Затова шофьорът се е заблудил, че движението става трилентово и е минал по първата дясна лента, която отива на отбивката с мантинела, а в последния момент е видял отбивката със знак за отбивка и завъртял волана наляво и се блъснал в мантинелата. Със сигурност тази мантинела отдясно за ограничаване на малка отбивка е чисто българско изобретение и не трябва да е там.
Пожарът е отделен проблем, имало е със сигурност запалителни материали като контрабандни туби бензин или взрив (собствениците са косовски албанци), заради което децата и хората са изгорели, нафтата не може да гори така.
ЕТО ТУКА Е ОТГОВОРА НА ВСИЧКО!!!
Комитова, плика в джоба ли ти е?
И може да му се оплачеш (на арменския поп).
Казано ти е мрънкач, мрънкач - ДЛЪЖЕН СИ ДА СЕ ДВИЖИШ СЪС СЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ.
Капани, мапани, дрън, дрън и бръм, бръм.
Добре, че се намери КУХА ЛЕЙКА като теб, че да ни обясни как стоят нещата по пътищата. В момента РЕАЛНОСТТА е такава и трябва да се СЪОБРАЗЯВАШ С НЕЯ. Ако не ти харесва - иди на Запад! Или ако щеш в Русия - там има хубави пътища без дупки, и ще може да ядеш лед и камъни.
Много ти здраве...
Иначе щеше да знаеш, че съществуват т.н. "капани" по пътищата, особено българските!
На хубав , равен и широк път , не е изключено едното ти колело да попадне в дупка така, че да скъса окачването, като дупката ВЪОБЩЕ не се вижда ...Или в пропадане, което изхвърля автомобила и което е абсолютно незабележимо.
Ако не си попадал в такава ситуация, погледни поста ми пак в началото !
А "довода", че 1000 други минали, но не катастрофирали , е нелеп- ами може 999 от тях да са минавали и друг път оттам?!
И от къде знаеш на колко от тях им се е наложило "да врътнат" малко по-рязко волана , за да избегнат внезапно изскачащата срещу тях мантинела ?!
Е, един не успял, значи той е виновен!
Скоростта и липсата на спирачен път е очеваден факт !
Шофьорите на автобуси освен да гледат пътя вършат и безброй други действия!!!
Може и вниманието да си е отвлякал един господ знае какво е правил?!?!
Жалко за безвреме и така гадно заминалите животи!!!
Ами защото е казано - "На калпавата ракета, космосът и е крив".
В закона е казано ясно и всеки шофьор го знае - ДЛЪЖЕН си да караш със СЪОБРАЗЕНА скорост. Щом (уж) не виждаш маркировката - ще намалиш скоростта. Светлината била малко - нали има фарове! Да беше извикал някой от "разбирачите" да му свети с фенерче. Това е несериозно.
Т.е. ВИНАТА е на шофьора, който НЕ СЕ Е СПРАВИЛ с обстановката.
А другите неща - дали е бил отпочинал, как е бил със зрението, пръскал ли е дъждец (моля ви се - и това се спрягаше от "разбирачите"), заспал ли е на волана и т.н. и т.н. - това са ВТОРОСТЕПЕННИ и ТРЕТОСТЕПЕННИ работи.
И накрая - докато все търсим вината в другите, до тогава ще сме се в лайната и от там ще се правим на големи "разбирачи" пред ракийката и салатката.
Това ли са експертите ?
Флегман само влажното