Евтините салами са пълни с гума и вода
Богомил Николов е роден през 1971 г. Завършил е музикалното училище в Пловдив. Има магистърска степен по политология от Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Председател е на асоциация „Активни потребители” от 1999 г. Внимавайте да не задлъжнеете много, защото лихвите по кредитите няма да са вечно ниски, посъветва шефът на асоциация Активни потребители в интервю за колегите от вестник "Телеграф"
-Г-н Николов, навлизаме в сезона на туршиите, последният скандал беше с киселото зеле, когато търговци си признаха, че го поливат с вряла вода, за да втаса по-бързо. Какви са вашите очаквания за този сезон?
-Последният тест, който правихме от асоциацията, показа много добри резултати. Така че новината е позитивна. Така наречената сурова туршия, включително и киселото зеле, имаше много високо съдържание на полезни млечно-кисели бактерии. Също така нямаше замърсители. Може би това идва от обстоятелството, че средата е агресивна и киселото ги убива. За качеството нещата изглеждат по различен начин, някои проби бяха по-солени, други по-малко, но това е спецификата на различните производители. Факт е, че суровата туршия е по-малко рисков продукт от колбас, който може да се е развалил и да ви убие. От друга страна, много по-полезна е живата туршия, отколкото стерилизираната в буркан.
-Защо?
-Защото в нея полезните млечно-кисели бактерии са изчезнали от високите температури. Остава само хубавият й вкус, но не и типичните за суровата туршия здравословни ползи.
Последните ви разкрития бяха за етилен гликола, който ЕС е на път да забрани. В кои храни присъства най-много?
Хората могат да се ориентират за присъствието му, когато на етикета в съставките са посочени гуми. Най-масово се среща като гума за задържане на водата, гума ксантан например и др. Тези гуми се ползват в сладкарски изделия, сосове, колбаси и т.н. Това са техниките за задържане на водата. Тези гуми идват от Азия, защото в Китай нормите при храните не са така строги като в ЕС. Етилен оксидът е съставна част на множество дезинфектанти също.
-Излиза, че евтините салами, бухнали като гъба, са пълни с това вещество?
-Ще ви кажа за най-бързия тест и бабешки метод, чрез който да разберете дали в колбаса има етилен гликол. Като пуснете парченцата от него в тигана за пържене, ако от тях остане една трета от първоначалния обем, това е знак за добавена вода в колбаса.
-Агенцията по храните все още ли не следи храните по тези показатели?
-БАБХ трябва да проверява за съдържанието му, защото ЕС иска да го забрани. Добре е, че ние от асоциацията им го казваме сега, защото съвсем скоро от Европейската комисия ще ги питат защо всички страни от общността изпращат сигнали за наличието на това вещество в храните, а само България мълчи. От 700 сигнала в ЕС България не е изпратила нито един.
-Може би нямат апаратура, за да изследват?
-Нека да кажат какво нямат тогава. Апаратура ли е, обучение ли. Ако аз бях шеф на агенцията, щях да кажа - нямаме такъв апарат, дайте ни средства, за да го купим. Те години наред знаят само да мълчат.
-Етилен оксидът какво причинява на организма?
-От бавните убийци е, каквито са много във всекидневието, като нитратите, нитритите. Етилен оксидът малко по-малко се трупа в организма.
-Предстоят големите намаления, появиха се и реклами за „черен“ ноември. Кои са подводните камъни за потребители при покупките онлайн на дрехи, техника?
-Първо трябва да знаем от кого пазаруваме. Все още се появяват търговци еднодневки, които излизат с изгодни оферти и по-късно хората се оказват измамени. Покрай такава кампания има риск за нов търговец, който с активна спам кампания, както и в социалните мрежи, да зариби повече хора и да изчезне. Стават рядко, но тази година имаше вече няколко случая. Най--опасно е да се появи по време на кампания „Черен петък“ или Коледа.
-Как хората да разберат, че е измамник?
-Хората трябва да проверят от кого пазаруват. Има ли адрес, телефон за обратна връзка, има ли коментари за този търговец. Второто нещо е начинът на плащане. В България е популярно да се плаща в брой при доставката. Но недостатъците са свързани с рекламациите. Тоест, ако упражним отказа да върнем стоката, то в такъв случай обикновено връщането на сумата е по-затруднено.
-Тоест препоръчвате да не плащат в брой, така ли?
При плащане с банкова карта предимството е, че можем да оспорим самото плащане. Ако сте поръчали мобилен телефон, а пристигне кутия с пирони и сте платили с банкова карта, то вероятността да си възстановите парите е много бърза. Просто се обаждате на банката, съобщавате за измамата и съответно виза или мастеркарт изисква от търговеца да докаже, че сделката е редовна, иначе парите му се замразяват. Това е предимството при плащането с карта.
-Колко бързо трябва да се реагира?
-Два до три дни, ако сме получили поръчката, в наш интерес е веднага да го направим. Така е, защото от банката малко се забавят плащанията при търговците. В случай на сигнал банката ще върне парите, а после ще си гони търговеца.
-А подводните камъни при физическото пазаруване в търговската мрежа?
-Най-големият препъникамък е, че много хора все още не си знаят правата. Купувате си нещо и решавате да го върнете след десет дни, като мислите, че имате това право. В традиционните търговски обекти не е прието и после хората се сърдят на търговеца. Ако искаме да ползваме такова право, най-добре да си поръчаме стоката онлайн.
В другите страни в ЕС няма проблем да си върнеш покупката в интерес на истината.
В България законът дава такова право само при онлайн пазаруването, но ще ви кажа, че в САЩ също няма закон, но връщането се е превърнало в масова практика и търговците не оспорват това на клиентите си. В интерес на истината в България също има търговци, които предоставят такова право, но не се увеличават в последните години, както ние се надявахме. Но трябва да се признае, че доста от българските търговци приемат да заменят стоката, но по-малко са тези, които връщат пари.
-А какви са правата на потребителя при покупка на дефектна печка например, което установяваш едва след като я включиш в електрическата мрежа?
-Когато има недостатък на купения продукт, влизаме в правото на гаранционна рекламация и гаранция. Имаме право на ремонт, а ако е невъзможно, може да се развали договорът или да се иска намаление на цената.
-Как да се намали цената?
Ами можем да се уговорим с продавача, че ще задържим печката със счупената дръжка например, но искаме 20% отстъпка. Но точно тук възникват най-големите спорове. Много често спорът се основава на експертизата на сервиза, но той пък е зависим, защото получава доходи от търговеца. Естествено е, че потребителят не е доволен и може да изпрати търговеца на съд, което е много бавна процедура, освен това, за да се заведе дело, са необходими допълнителни разходи.
-Е как в западните страни няма такива проблеми?
-Западните търговци са надраснали дребнотемието и по-лесно решават такива случаи дори с цената на загуба на средства, но нашите търговци се вкопчват и се борят за всяка стотинка. Има и друга хипотеза.
-А ако при онлайн пазаруването уредът пристигне с дефект, какво правим?
-Ако при онлайн пазаруването техниката пристига с дефект, а вие се възползвате от правото на отказ в двуседмичен срок и връщате стоката, търговецът вижда, че е дефектна и казва, че вие сте я повредили. Тогава вместо да си получите вложените 1000 лв., ще ви върнат 200. Затова при такива случаи трябва да се посочат две основания за рекламация и право на връщане. Ето затова търговецът, от когото пазарувате, трябва да има телефони и имейли. Все още има такива, които не посочват телефон или имат само някаква форма за обратна връзка на сайта си.
-Възможно ли е спонсорираните кампании в социалните мрежи да се ползват за набиране на лични данни, при положение че искат точния ви физически адрес редовно?
-Възможно е, но е по-малкият проблем, защото такива лични данни се придобиват по много начини и на черния пазар се пазаруват относително лесно. В интерес на истината дали Комисията за защита на личните данни или полицията ще го намерят, това е друга тема.
-Напоследък банките станаха много изобретателни и започнаха да пускат много примамливи оферти за кредити. Какво мислите за това?
-Бих посъветвал хората много да внимават, защото ниските лихви няма да бъдат вечни. Рано или късно лихвите ще тръгнат обратно нагоре, а все повече хора задлъжняват дългосрочно, защото им се струва изгодно да теглят заеми. По-добре е да постъпват разумно и да си оставят буфер, защото, ако след две години човек е с много кредити и лихвите се качат, може да не успее да ги изплаща.