Фейсбук смени името си на „Мета“ – част от плана за създаване на дигитална вселена
Компанията „Фейсбук“ на Марк Зукърбърг смени името си на „Мета“, променяйки посоката си на развитие от просто социална мрежа към предлагането на услуги, свързани с изработването на дигитален свят, наречен „мета вселена“.
Корпоративната структура на компанията няма да се смени, но начинът, по който ще докладва финансовите отчети ще е нов.
„Започвайки през четвъртото тримесечие на 2021 г. планираме да оповестим два наши големи проекта – „Фамилия от приложения“ и „Реалностна лаборатория“ (Family of Apps, Reality Labs). На стоковата борса акциите ни вече ще се познават по съкращението MVRS (от Metaverse).
Какво точно ще представлява тази мета вселена обаче става най-ясно от кратко видео на самия Зукърбърг в мрежата.
В него той обяснява какъв би бил светът, ако само с поставянето на очила можем да се пренесем в нов, дигитален свят по наш образ и подобие. В него всеки потребител ще има дигитален аватар – такъв, какъвто си избере и който ще може да се модифицира в движение. Виртуалната реалност ще може да се използва за срещу, чрез които да комуникираме с дигиталните аватари на свои приятели без да се налага да се срещаме на живо. Чрез системата ще се осъществи взаимодействие между реалния и дигиталния свят.
По думите на Зукърбърг „метавселената“ ще е подсигурена по такъв начин, че да може всеки един човек да запази личното си пространство до такава степен до каквато иска.
Създаването на виртуални светове пък ще е по-лесно от всякога. Заедно с приятелите си във вашата листа ще можете да посещавате дигитално нови планети, държави и градове – много подобно на компютърна игра от жанра MMORPG като World of Warcraft, EVE Online и т.н. Освен това във въпросните виртуални пространства на „metaverse”ще можете да създавате и играете най-различни места. Така ще можете и да работите от вкъщи, но в същото време и в офиса. Как ще стане това? Вашият дигитален аватар ще се „проектира“ на работното ви място, докато вие стоите в комфорта на вашия дом.
Аватарите в това бъдещо виртуално пространство ще могат да следват вашите мимики на лицето, с което, според компанията, потребителите ще могат да общуват помежду си по-лесно.
А дали всичко това може действително да се превърне в реалност? По-скоро не. Вече мнозина определиха опитите на компанията за създаването на тази смела визия за близкото бъдеще като „vaporware” – термин, използван в софтуерното инженерство за обещаван продукт, който винаги е на една крачка от осъществяването, но никога реално не се появява на пазара. И причините за това са комплексни.
От една страна чисто технически на този етап в човешкото развитие не е възможно да се създаде толкова голям свят във виртуалното пространство. Това разбира се не изключва възможността компанията да работи с някъв нов framework или engine, но реално шансовете за това не са много големи. Всъщност обаче е възможно да се създаде виртуална среда, която да „изчислява“ само това, което виждаме през „очилата“ – точно така, както работят в момента компютърните игри. В този случай обаче, въпреки че е постижимо, стигаме до следващата пречка.
Поддръжката. За да бъде добре устроен новия виртуален свят, е нужна сериозна поддръжка. Не само на вече съществуващите елементи в него, но и на новите, които тепърва ще бъдат въвеждани. Това на пръв поглед изглежда не толкова трудно, но реално ще изисква стотици хиляди специалисти да работят ежедневно и ежечасово върху платформата – нещо, което може би е постижимо, но никога досега опитвано в такъв мащаб.
В същото време може би най-важната пречка пред цялата тази фантазия е нуждата тя да се финансира по някакъв начин. Това вероятно ще стане посредством реклами, които обаче са най-омразния аспект от нео-интернета през последното десетилетие. Колкото по набиващи се в очите са рекламите, толкова повече потребителят се отдръпва от приложението или платформата. Добър пример за този процес е youtube, който в последните години въведе реклами, които не могат да се прекъснат и с това пристъпи една крачка напред към превръщането му от платформа за свободно видео споделяне към модерната телевизия.
И не на последно място стои въпросът с т.нар. „Uncanny Valley” – понятие, описващо спад на дружелюбността у човека и появата на неприязън, отвращение и дори страх, при вида на силно, но не и напълно човекоподобен обект, като хуманоиден робот или друго. Това е много важен феномен, който може да се окаже сериозна пречка при имплементацията на новия проект.
При всички случаи обаче стъпката на компанията, която през последните седмици е под постоянни атаки, а за пръв път в историята дори се срина, води до няколко важни заключения – светът, в който живеехме допреди 10 години, не е същият, като този, в който живеем днес. Дали това е за добро или за лошо, може би времето ще покаже. За сметка на това обаче в метавселената вероятно няма да има COVID и пандемия. Между другото "Матрицата 4" излиза след по-малко от 2 месеца.
Да бяхте чели "Играч първи приготви се" ама тя дебела книга не е за вас интернет кълвачи. Там както и в други фантастики си е описана тая работа. Ама то и тия дето са ги писали са:
а) рептили
б) сатанисти
в) промити мозъци като 4, 2 и 6
г) ваксинирани пистаели
д) демони-роботи искащи да поробят човечеството
който познае отговора печели невероятна екскурзия из заводите на файзер и астра зенека със спане в 8 зведен хотел, безплатен аватар в мета вселената с кредити както и 50% остъпка за полет с ракета на Мъск.
На вратата на тоалетна, ако напиша сладкарница, вътре пасти нема да намерите.
Не ми трябва ФЕЙКбук!!! И на вас не ви трябва!
Рептилий - рептилоиден хуманоид!
Вгледайте се е очите и лицето му!
Това е пъкления план!