Ефективна ли е тол системата и защо тировете рушат пътищата
Тежкотоварните автомобили рушат второкласната пътна мрежа, вместо да използват магистралите и първокласните пътища. Това стана ясно на 14-ата Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, която се провежда в Несебър.
Неефективна ли е тол системата и защо платените пътища се избягват от шофьорите на тировете и камионите? Според изчисления приходите за 2020 г. от тол системата са около 300 млн. лв. – със 100 млн. лв. по-малко от системата за винетни стикери.
Според д-р инж. Христо Грозданов – управител на Институт по транспортно строителство и инфраструктура, проблемът е в планирането.
„Когато правим нещо, трябва да знаем как ще функционира то, в случая тол системата. От момента, в който започваме да я правим, ние трябва да знаем как ще изглежда тя накрая. Не можем да правим промени в движение, това никъде го няма. Но дори и да се наложи, те трябва да отговарят на нуждите на хората. При структуриране на тол системата основни противници бяха колегите от транспортните фирми и съответно успяха да прекарат собствените си решения - бяха намалени цените заради техните протести и желания, в същото време в момента те не използват мрежата, която е предвидена за тежкотоварните автомобили“, обясни Грозданов пред Флагман.бг.
Според него това води до два сериозни проблема. Първо – до по-бързото разрушаване на по-ниските класове пътища, защото те не са за интензивно тежко движение. И второ – недостатъчна събираемост на средства от тол системата. Данните сочат, че сме далеч от първоначалните изчисленията за около 1 млрд. лв. приходи.
„Ние трябва да анализирааме каква трябва да бъде цената за преминаване през първокласната и автомагистралната мрежа и какъв трябва да бъде обхватът на тол системата. Защото докладът на Световната банка казва, че трябва да включим в нея 1/3 от републиканската си пътна мрежа, а в момента сме включили едва 1/10“, обясни още инж. Грозданов.
На въпрос дали второкласните и третокласните пътища трябва да бъдат забранени, той отговори, че това не е решение, а по-скоро трябва да бъдат създадени условия, платеният път да е привлекателен и така той да се използва по предназначение.
Св.банка ни казала да включим 1/3 от патищата в ТОЛа, но ни каза и да ги ремонтираме.
1. З. Европа - Турция/Калотина-К.Андреево/
2. С, Европа - Турция/Дунав Мост-К. Андреево/
3. З. Европа - Гърция/Калотина-Кулата/
и други по-малки и да не можеш да събереш пари от тях и да си оправиш пътищата говори само за едно - ПЪЛНА/АБЦОЛЮТНО ПЪЛНА/ НЕКАДЪРНОСТ.
Какви второ-класни и други пътища, какви глупости. ТИР-овете, автобусите и колите САМО по тези направления са едни след други!