Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Трябва ли да обвиняваме държавата заради заседналия кораб с 3300 т торове край Камен бряг

Международната морска конвенция ни задължава да спасяваме хора, но не и товари
Ключови думи: заседнал кораб, камен бряг

На 20 септември край бреговете на Яйлата, до каварненското село Камен бряг, заседна корабът „Вера су“, който плава под панамски флаг и превозва 3300 тона азотни торове. Предприета бе акция за претоварване на поне половината от товара, за да може да се вдигне носът и да се премести кораба. Баржата, която трябваше да пренесе торовете, заседна и това допълнително усложни обстановката заедно с лошите метеорологични условия. В социалните мрежи се появи видео, на което се вижда как греблото, което претоварва азотните торове от заседналия кораб на баржата, изсипва голяма част от тях в морето. Пробите от водата на Басейнова дирекция - Варна показаха завишено съдържание на нитритен азот. В понеделник от транспортното министерство увериха, че торовете и корабът ще бъдат извозени до пристанище Варна.

Адекватни ли са предприетите от държавата мерки и чия е отговорността. Потърсихме мнението на адвокат по морско право. Ето и неговото становище:

Международна конвенция за търсене и спасяване по море от 1979 г., /ратифицирана със закон, приет от 38-то Народно събрание на 12.05.1999 г. - ДВ, бр. 47 от 21.05.1999 г. издадена е от Министерството на транспорта, обн., ДВ, бр. 75 от 24.08.1999 г., в сила от 7.08.1999 г., изм., бр. 61 от 26.07.2005 г., в сила от 1.01.2000 г./, задължава държавите да създадат организация за търсене и спасяване на човешки живот в отговорните им райони, независимо от националността на хората, търпящи бедствие. Спасяването на имущество обаче е изцяло търговско начинание, за което не съществува подобно задължение. И това ясно е посочено в Международната конвенция по спасяване, 1989 г. - ратифицирана със закон (обн. в ДВ, бр. 10 от 28.01.2005 г.). Операцията по спасяване на имущество се организира от корабособственика, капитана и съответният застраховател.

Възможностите за интервенция на крайбрежната държава, в чиито териториални води се е случил инцидентът, са ограничени и могат да бъдат изведени от разпоредбата на чл. 9 от Международната конвенция по спасяване, 1989 г., съгласно който заинтересованата крайбрежна държава може да предприема мерки за защита на нейното крайбрежие от замърсяване вследствие на морско произшествие, включително и да дава инструкции за спасителните операции. Тя дори може да изземе функциите на отговорните за спасяването лица (корабособственик, застраховател и капитан), включително като организира и предостави необходимите хидротехнически средства или да координира и дава задължителни инструкции на лицата, отговорни за изпълнението на спасителната операция на имуществото.

Следва да се отбележи обаче, че съществува сериозен законодателен вакуум в държавата по отношение на процедурите за действие при морски инциденти. В българското законодателство има отделни текстове, касаещи морското спасяване, които са разпръснати в няколко различни нормативни актове и това създава редица трудности при правоприлагането им. Липсва правна регламентация относно компетентността и задълженията на държавните институции за действие при подобни кризи.

В тази връзка следва да се вземе предвид изключително краткият период от настъпването на инцидента – в 04,15 часа на 20 септември и първите действия от страна на държавните институции, започнали със сформирането на аварийно-спасителен щаб на 25 септември, незабавно след като проучвателните дейности и дейностите по обследване на мястото на инцидента показват потенциална опасност от замърсяване на крайбрежието.

За дните от настъпване на инцидента до мобилизацията на техниката са извършени редица мероприятия по обследване на кораба и мястото, вкл. водолазни огледи, промери и др. координационно-спасителни дейности, въпреки че към момента на извършването им държавните институции все още са нямали законово основание за това, тъй като корабособственикът и застрахователят са предприели действия по изготвяне на аварийно-спасителен план и не са напуснали кораба.

Предоставеният аварийно-спасителен план от страна на корабособственика не е одобрен от институциите поради сериозен риск от замърсяване. В този смисъл, реакцията на ИА „Морска администрация“, МОСВ, Министерство на транспорта, БДЧР и др. са своевременни и не следва да са обект на критика. Операцията по облекчаване на кораба в морето и в непосредствена близост до скалите е изключително рискована и следва да се планира внимателно с наличните техника и ресурси. Всяко недобре планирано действие би могло да застраши допълнително изходът на операцията и представлява потенциален риск за здравето и живота на участващите в операцията.

 В допълнение следва да се посочи и факта, че тъй като държавата няма законовото задължение да извършва спасяване на имущество по море, съответно не разполага с необходимата техника. В подобни случаи тя следва да наеме такава от частни дружества, за чиято мобилизация (вкл. подготовка на спасителното оборудване) се изисква време и внимателно планиране. Въпреки това, в резултат на незабавните действия от страна на изпълнителния директор на „Морска администрация“, още на 27 септември на мястото на инцидента е мобилизирана значителна техника - 3 влекача, плаващ кран, несамоходна баржа и др. В готовност за включване в операцията са и самоходна баржа, несамоходен плаващ понтон с багер, които могат да бъдат включени в аварийно-спасителните дейности веднага, щом времето позволи това. 

Обект на изследване при изпълнението на операцията следва да бъде и поведението на корабососбственика и застрахователят, тъй като въпреки дадените им указания за незабавно провеждане на спасителна операция, такава не е проведена и не е финансово обезпечена – нито от застрахователят, тъй като очевидно до инцидента се е стигнало поради груба небрежност от страна на капитана, а това изключва застрахователното покритие, нито от корабособственика поради липса на интерес или финансови ресурси.

Въпреки това, до момента на намесата на държавата, корабособственикът е създал впечатление, че ще извърши за собствена сметка спасителната операция, тъй като е представил за одобрение аварийно-спасителен план. Това допълнително е създало пречки за пряка намеса от страна на държавните институции, тъй като, както вече посочихме, законовото задължение (освен при посочените изключения) за осъществяването на спасителната операция е вменено на корабособственика и застрахователят. Следва да се отбележи и че неоснователна намеса на държавата в спасителната операция би могла да доведе до регресни искове от страна на корабособственика и застрахователя, в случай че имуществото погине. 

 В конкретният случай, всички държавни институции са действали своевременно и адекватно предвид създалата се ситуация, след като са преценени и предвидени всички възможни рискове и обстоятелства от значение за справяне с кризата.

23
Коментара по темата
23.
fd
29.09.2021 19:20:40
Пълен палячо. Като не може да се справите с престъпността бедствията и авариите безработицата корупцията бедността ценовия шок веднага подавате оставка.
Само в Абсурдистан има работещи бедни и енергийно бедни. Докато има вампири пиещи кръвта на простата рая ще е така...до края на света.
22.
do 16
29.09.2021 18:46:05
99% има мамеса политическа
21.
да
29.09.2021 18:43:57
Бойко Борисов караше кораба
20.
до 19
29.09.2021 16:24:42
#16 разбира поне част от истината, а ти пък съвсем нищо не разбираш...
19.
До 16
29.09.2021 15:31:55
То бива да си прост комунист,но чак толковаааа!
18.
292
29.09.2021 13:51:37
Това е върхът на наглоста или на некомпетентността. Или и двете заедно. Този корифей на морското право, само за една конвенция ли е чувал? Черно море е затворено море, съответно една друга конвенция, която е ратифицирана от България още през миналия век и касае замърсяването на водите. Няма да му кажа коя е, щото ако го направя, ще трябва да му пиша фактура. Пък като му чета глупотите, сигурно няма кьорав лев. Освен ако не е на държавна ясла.
17.
134
29.09.2021 13:44:04
Кой е този корифей по морско право? Име има ли си? И защо не даде някой лев та да го назовете?
16.
кап. НИколаев
29.09.2021 13:41:25
Тука има нарочно засядане. всичко май е много конспиративно. Веднага след засядането започнаха атаки срещу президента. И това забяване отново е под командата на някой бивш управялващ с цел да се обвини служебното правителство. Но народа не е прост знае кой е виновнка да нямаме аварийно-спасителни групи и техника. Властта на всяка цена дори с цената на природата....
15.
До 13
29.09.2021 13:33:21
Претоварена ти е главата,знае незнае да каже,малоумник.Иначе за едно си прав,въпрос на време е да се разцепи!
14.
Е тва е
29.09.2021 13:10:10
Няма Държава, няма правителство. То е назначено с единствената задача да осигури победата на Радев.
13.
Теодор
29.09.2021 13:03:44
Ако на този кораб има 3300 тона торове го пишете бегал. Означава че е претоварен и сега както е и пробит е въпрос на малко по сериозно вълнение и чао чао плюс много азотен тор за рибките.
12.
Аха....
29.09.2021 12:53:31
Значи имало "правен вакуум..." Ми то май най вече мисловен вакуум има ....и капацитетен....и всякакъв...
Щото случая е кристално ясен..има основателна причина за намеса...след операцията кораба се задържа до изплащане на разходите...друг е въпроса имаме би капацитет да се намесим...очевидно не
11.
Местен
29.09.2021 12:17:34
Преди време там разтоварваха контрабандно цигари, корабите излизаха до брега! Да не е пълен с цигари?
Защо са спали от гранична.
10.
до 9
29.09.2021 12:11:48
Интересно. Похватът е известен. Би ли разказал/а повече?
9.
ОТБИВАТ ВНИМАНИЕТО
29.09.2021 12:00:36
ОТКРИХА КРЕПОСТЕН ГРАД В МОРЕТО
8.
3300 т торове
29.09.2021 11:56:47
Ааа, такава ли била работата... Значи не е реален саботаж, а само създаване на страх, лъжлива тревога и "новини"! Спокойно, народе. Не се притеснявайте за морето.
7.
Трябва
29.09.2021 11:51:33
Въпроса е защо не са ги видяли ,че са толкова близо до брега. Още повече ,че е защитен район. Тези райони са отбелязани на картите. Защо не са ги предупредили по радиото. Кой наблюдава морския трафик във водите на България. Значи нито морска администрация нито гранична полиция са си свършили работата. Това цял кораб да ти дебаркира на брега си е направо смешно . Даже и от кораба да са изключили навигационното обурудване те не са в океана а край брега така че на някои някъде трябваше да му направи впечатление. Няма спор това е груба навигационна грешка , а те водят до аварии. Много може да се напише по случая. Обобщено , наблюдението на морския трафик във водите на България е допуснало сериозен пропуск. Кораба не е заседнал е дебаркирал на брега и предвид опасния товар е трябвало веднага да се подходи като случай касаещ националната сигурност на страната. Най лесно е да обвиняваме другите. И защо досега не е изнесена информация как и защо този кораб е стигнал до там . Къде е информацията от ECDIS и VDR . Обяснете на хората , поне веднъж кажете истината!
6.
Пешо кура
29.09.2021 11:31:01
Служебното правителство си гледа предизборната кампания и кражбата и ги боли гъза за морето
5.
ХХХХ
29.09.2021 11:29:26
Ако беше Борисов премиер,то щяха да са клетви то щеше да е чудо!
4.
Чечо
29.09.2021 11:28:58
Този е юрист толкова, колкото аз съм космонавт. Тука говорим за екологична катастрофа, не за отговорност на корабособственик и застраховател. Първо да се изтегли кораба , а после да се търсят отговорностите. Кораба при всички случаи ще е арестуван, докато не се уредят плащанията
3.
Тъй смятал юриста
29.09.2021 11:05:32
А аз смятам,че щом има екологичен проблем,той трябваше да се реши незабавно. Не да се чака времето да вдигне,кораба да се скъса и 3000 тона урея да издънят цялото ни черноморие.
2.
така така
29.09.2021 11:03:24
Стига оправдания стига политици стига глупости! 6 дена никой никакво отношение не взе ! Накрая докараха някаква баржа за драгиране и се видя на клиповете колко можем.... Това е показател колко сме зле като държава като народ и какво нехайство имаме към самите себе си! Но по стара традиция все някой ни е виновен!
1.
Кую
29.09.2021 11:02:47
Къде е екипажа?
  Добави Коментар
Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения...
Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат Хвали се, че навремето е скъсвал Преслава от се*с Петя, както е истинско й име,  първо бе танцьорка във видеоклиповете на Милко Калайджиев, а след това той я превърна в Преслава, която познаваме днес 
Започна скоростен ремонт на ГКПП "Кулата" заради Шенген Целта е с разширение да се направят по две пътни ленти във всяка посока преди пункта Стара народна рецепта за постна погача за Бъдни вечер Вижте всеки един детайл по приготвянето й - от тестото до украсата
Мартин Кура е новият й мъж Певецът бил изключително надарен, Алекс Богданска удари джакпота с него Стана ясна причината за внезапната смърт на цесекаря Марто След като получил лекарска помощ, Мартин се върнал на терена, но след нова криза издъхнал напът за болницата
18 пъти по-богат от крал Чарлз Това е най-големият милиардер в Африка Свали 30 кг Риалити звездата от последния сезон на „Биг брадър“ Веси Маринова свалила 30 килограма след излизането си от къщата
Вашата пералня може да суши дрехи! Всяка има тази практична функция, но трябва да знаете този трик Ако използвате традиционния метод за сушене на дрехи, има няколко правила, които могат да ускорят процеса 9-годишно момче и 4 жени са жертвите на атаката на коледен базар в Германия В Магдебург днес е ден на траур