Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Акад. Богдан Петрунов: Ваксинацията – ако не може с моркова, трябва с тоягата!

Ключови думи: Богдан Петрунов, новини, коронавирус, Бургас

Четвъртата вълна на пандемията от коронавирус вече се вихри в България. Главният здравен държавен инспектор доц. Ангел Кунчев предложи да се въведат по-строги мерки и ограничения в битката срещу заразата. Това обаче доведе до силно недоволство от страна на най-засегнатите бизнеси най-вече в лицето на ресторантьорите. Акад. Богдан Петрунов говори по темата пред колегите от ПИК.
  
- Акад. Петрунов, на какво според вас се дължи бумът на заразата в момента и по-бързо ли от очакваното се случи?

- Мисля, че обяснението е много ясно за всеки един, който видя какво беше истинското лято. През юли и август наблюдавахме пълните плажове, събирането на хората, пълните ресторанти. Видяхме хилядите хора, събрани на едно място. Всичко това беше предпоставка за разрастване на епидемията. Може би по-рано се яви. Аз лично очаквах да се случи някъде в края на септември, даже октомври, но липсата на спазване на противоепидемични мерки доведе до този резултат. Хората не носят маски, ресторантите са пълни. Обслужващият персонал също е без маски, най-много един парцал пред устата, който не покрива дори устата, а стои под брадата.

- Кога очаквате да е пикът да тази четвърта вълна, която вече ни връхлетя?

- Смятам, че вече навлизаме в него и септември, след като и децата ще тръгнат на училище, несъмнено мисля, че пикът ще бъде някъде към края на месеца. Предполагам така, защото той върви и успоредно с факта, че хората не се имунизират. Знае се, че сме на последно място в Европа по имунизационния обхват. Сигурно между 16 и 18% са с втора доза. Голяма част от учителите и лекарите не са ваксинирани.

- Защо у нас имунизацията не върви с желаните темпове?

- Отдавам го на специфичното антиваксърско настроение в българския народ, който е оформен в продължение на дълги години. Сега пък във връзка с епидемията се оказа, че лекари и други хора с високо обществено положение продължават да създават антиваксърски настроения. За съжаление. Това е много странно – един лекар, завършил медицина, да става и да говори, че ще се имунизира само под дулото на пистолета. Това говори за нещо патологично.

- Изглежда, визирате доц. Атанас Мангъров, който изрази въпросната позиция и мнение?

- Да. Визирам нашия колега Атанас Мангъров, който каза това. Не мога да приема за нормално лекар, не само той, но и всички други лекари, които не се имунизират. Но ако ги попитате защо не се ваксинират, трудно ще ви дадат обяснение защо не го правят.

Същото важи и за останалите хора. Това е грубо, насаждано от години настроение в нашия народ. Както виждате, ние сме на последно място в Европа и като резултат от това пък сме на първо място по смъртност. Двете са напълно зависими.

- От думите ви разбирам, че правите взаимовръзка между слабото ниво на ваксиниране и смъртността…

- Голяма част от едното се дължи на другото. Защото основното предназначение на ваксините е да предпазват от тежко протичане на заболяването. Хората просто не желаят и не могат да го разберат. Колкото по-малко имунизирани, толкова повече смъртни случаи ще има. Наскоро беше публикувано, че от над 630 000 души, починали в САЩ, 99% от тях не са ваксинирани. Същото проучване съобщиха и в Европа, а именно, че 98,5% от всички починали на континента не са имунизирани. Не знам какво по-голямо доказателство може да дадем на хората.

- Доц. Ангел Кунчев предложи доста по-сериозни мерки, които, ако бъдат въведени, ще можем да говорим в известен смисъл, че сякаш се задава нов локдаун. Какво е мнението ви за тях?

- Аз съм напълно съгласен с него и трябва да кажа, че сега единственият, който води правилно здравната политика по отношение на Ковида в момента, е именно доц. Кунчев. Той е най-компетентен и е опитен епидемиолог. Според мен всичко, което той казва, трябва да бъде подкрепено. Аз съм твърдо зад него по отношение на решенията му. Защото всички други приказки, които се говорят от наши колеги и не колеги, са свободни интерпретации, без да има сериозни факти.
Ако се случат нещата, нищо чудно да се стигне и до по-сериозни мерки, ако не локдаун, поне някакви по-големи форми на изолация на хората.

- Здравното министерство е необходимо да ги приеме тези мерки, но всъщност ведомството не закъсня ли по отношение на въвеждането на по-сериозни рестрикции?

- Не. Аз мисля, че тук въпросът не е да се въвеждат нови мерки, а спазването на съществуващите. Министерството трябваше да направи по-големи усилия в контрола на съществуващите мерки. И не само то, защото МЗ не може да направи това нещо само, а трябва да бъде цялото общество с всички институции – МВР, общинските служби, и цялата институционна система на страната да се включи в процеса.

Каквито и мерки да се въведат, ако не се спазват, ефектът ще бъде нулев, както и го виждаме.

- Прилагането на предложените мерки обаче е възможно да доведе до затварянето на доста бизнеси, как смятате?

- От тази гледна точка ще бъде много трудно вземането на политическо решение. Вземането на здравното решение е ясно. Политическото ще е много трудно, особено сега, в периода преди изборите. Всяка партия ще се стреми да вземе някаква изгода независимо какво решение ще се вземе. За съжаление, не се мисли за здравето на хората и това, което ни чака.

Особено ресторантьорският бизнес, хотелиерите са наистина в много тежко положение, но трябва да се направи някакъв компромис. Държавата да вземе своята позиция и да компенсира този бизнес, а той да бъде затворен до степен да не води до разпространение на инфекцията, но да бъде съответно компенсирам. Аз ги разбирам.

- Стига се до тежка дилема – опазването на живота или закриването на бизнеси. Как да се вземе правилното решение в тази изключително трудна ситуация?

- Вече 2 години казвам, че никак не искам да бъда на положението, мястото на тези политици, които трябва да вземат тези решения. Става въпрос са много тежки и трудни решения. Но все пак според мен трябва да превалира необходимостта от запазване на здравето на хората. Те от своя страна също трябва активно да се включат в запазването на собственото си здраве.

За мен е странно да стимулираме хората, с най-различни средства и бонуси да ги накараме да пазят собственото си здраве, да се имунизират. Това е неприемливо.

- Според вас през последните месеци служебното правителство успява ли да се справи с управлението на пандемията?

- Мисля, че повече от това не би могло да направи поради факта, че не се спазват мерките от хората, контролът е слаб. Мерките са ясни, точни, има много добра разработена програма, която е достояние на обществото, но тя трябва да се спазва и изпълнява. Не става само с декларация в това отношение.
Тук не виждам единствено много активната политика на министерството по отношение на промоцията на ваксинацията.

- Според вас МЗ не провежда активна кампания за ваксинирането?

- В това отношение министерството търпи критика, защото не провежда достатъчно мощна кампания по отношение на ваксинирането.
Но пак повтарям – каква политика ще провежда МЗ, след като лекари излизат и казват, че са против ваксините.

- Разполагате ли с по-солидна информация за открития нов щам на коронавируса в ЮАР, който е бил с повишена степен на мутация?

- Още не е ясно дали е по-опасен. Тепърва ще се изясняват нещата при него. Не бива да се правят спекулации. Той и още един подобен – Ламбда, който беше в Бразилия, но за радост още го няма в Европа. Вероятно ще видим още много такива подобни варианти на щам, които ще бъдат и много по-заразни и много по-смъртоносни. Няма никакво съмнение в това. Този биологичен процес поне към момента не подлежи на контрол.

- Въвеждането на ограниченията, които изискват ваксинация, възможно ли е да променят тенденцията и нагласите на населението?

- Да. Ще ги промени. Както виждате, например в Гърция има много по-строги мерки в това отношение. Не може да влезете в ресторант, без да имате сертификат, че сте имунизиран, и т. н. В много страни в Европа вече учителите и учениците задължително трябва да бъдат имунизирани. Ако ли не, трябва да си направят два теста, за да докажат, че не са заразени, като се плащат от самите тях.

- Значи и при нас смятате, че това може да доведе до подобна промяна по отношение на имунизацията с оглед на новите мерки и ограниченията, свързани с тях?

- Това трябва да се случи и напълно го подкрепям - че лекари, работещи в здравни заведения, особено с възрастни хора, трябва задължително да бъдат имунизирани. Не само те, а целият персонал, защото застрашават живота на тези хора. Аз мисля, че „ако не може с моркова, трябва да стане с тоягата“. Тогава трябва хората да бъдат задължени да го направят и да го разберат. Очевидно обаче ние разбираме само от по-строги мерки и по-сурови наказания.

26
Коментара по темата
26.
Българина
20.09.2021 05:44:31
Епизод 2: отивам за преглед при очния(друго ДКЦ), същата работа. На регистратурата - поне 20-30 калпака, добре че гишетата са повече. Докато чакаме, си разменяме болките(и вирусите). Няма дистанция, виж маските бяха задължителни. При очния - пак се чака на опашка, няма записване по час.

Извод: самите лекари(доктори) много не вярват в Ковид-а, макар че някои си заминаха от него/или поне така ги писаха, Бог да ги прости.
25.
Българина
20.09.2021 05:40:23
Отивам при ЖП-то преди година, Корона-та тъкмо върлуваше здраво. Викам - да си запиша час, да не се бутам с други хора. - А, идвай вика, тук с часове не работим. Редиш се на опашката и - като ти дойде реда! - останах много впечатлен, но все пак отидох. ДКЦ, първи етаж. Вътре - поне 50-60човека, един до друг разстояние - 10см. Верно повечето с маски, но имаше и без. Имаше и деца, бягат наляво надясно. Добре че при моето ЖП влязох веднага, даде ми нужната тапия за преглед за очила. Питам го:
- Абе нали вирус има, карантина, какво е това Чудо тук?
- Ами... - вдига рамене!
24.
Xax
19.09.2021 10:29:02
Време е теб да прибират в старческия дом.
23.
***
19.09.2021 10:07:45
Нека само опитат с тоягата. Българина е търпелив, но не чак толкова.
22.
292
19.09.2021 09:45:22
Ами като спрете да ваксинирате с морков и тояга и започнете да имунизирате, може и да се получи групов имунитет. Докато не пуснат следващия вирус или този не мутира до степен да стане наистина неконтролируемо опасен.
21.
***
19.09.2021 09:20:58
Тоя от кой век е. Иска да върне инквизицията. Този допотопен академик е алерголог , а не вирусолог.
20.
Нещем ваксини
19.09.2021 09:18:48
Еййй,дърт комунист! Заври си тягата отзад,и не се опитвай да се правиш на милиционер
19.
Наско76
19.09.2021 03:51:44
Рептил не ни плаши а си ги наври морковите и тоягата където слънцето не огрява
18.
на дърти години се излага
19.09.2021 02:17:21
Пrтрунов, дaли ще е мoрков или тoяга, ако ти ги наврaт oтзад, все ще рeвеш кат мoма
17.
на дърти години се излага
19.09.2021 02:16:05
Петрунов, дали ще е морков или тояга, ако ти ги наврат отзад, все ще ревеш кат мома
16.
Бахмааму
19.09.2021 02:13:05
Какъв академик е тоя с текезесарската физиономия?!
15.
АМАН ОТ
19.09.2021 00:08:12
Беловласи педераси
14.
Петрунов Овча Вагино
18.09.2021 23:21:57
С малко име академик лапай моркова,а тоягата си я пъхни в магарешката халка.
13.
_nib_
18.09.2021 22:55:54
Какво значи ,,ваксинацията не върви с желаните темпове"?Кой и какви темпове желае?Който искаше се ваксинира...Останалите НЕ ЖЕЛАЯТ ДА ИЗПЪЛНЯТ ЖЕЛАНИЕТО НА НЯКОЙ ,,ПЛАНОВИК".
12.
_nib_
18.09.2021 22:51:43
Ей,изкуфеляк мръсен,белокос.Тоа е дал фирА вече.Трябва да бъде ,,приспан" като болно куче...Какво обикаля навдякъде да се мъчи.
11.
Пендел
18.09.2021 22:46:53
Дайба родът ти дайба , копеле
10.
до 7
18.09.2021 22:03:47
Да, но границата е отдавна премината, а нищо не се случва... Няма кой да се жертва за доброто на племето. А и отърването от една гад така или иначе не решава въпроса...
9.
Комунист
18.09.2021 21:27:02
Дърт комунист! Много ясно тоягата. То вие комунистите само това знаете. Може да няма живи дето да помнят как дойдохте на власт 45 година , но пък други дето ги убихте написаха какви сте ги вършели . Бой , глад, убийства и кражби на чужда собственост ей това сте вие .
8.
Откъде я изкопахте
18.09.2021 21:18:33
тази мумия? Такива "експерти" навремето ги пускаха само по СКАТ и АЛФА. А за моркова и тоягата.. този си проси тоягата. Аман от ковидиотизъм.
7.
Шмиргел
18.09.2021 20:25:47
Петруно , пиле шарено,продължавай да дрънкаш глупости,но после да не се оплакваш от заплахи и тормоз. Все ще се намери някой да ти пререди керемидите. То се търпи до едно положение...
6.
Вмч
18.09.2021 20:24:44
Аман от чорбаджии.
5.
Каква загриженост!
18.09.2021 20:08:05
Толкова сме загрижени за здравето ви, че ще ви убием с тоягата, но няма да ви позволим да хремясате! Вярно има много тъп народ, но съвсем ни подценяват.
4.
tanatos
18.09.2021 20:05:24
дементен боклук
3.
aaaa
18.09.2021 20:04:51
хахахха хахах ахах ахаххахаха. Политиците заявиха преди време, по всички медии, че нито ще има ковид паспорти, нито "ваксините" ще са задължителни.
Няма как да не им вярваме сега, че ваксините са полезни, след като са заслужили това доверие с огромния си труд и саможертви.
2.
dans
18.09.2021 19:57:54
Академици и Професори са агенти на ДС!
1.
Мери
18.09.2021 19:48:45
Да се набодеш с някаква течност, която не е одобрена за ваксина, никой не носи отговорност за нея (създателите и, държавата, лекарите, които ти я поставят...), а ти да носиш отговорност, че не участваш в експеримента им? Луда работа!
  Добави Коментар
4 причини за разпад на комуникацията в брака Дълготрайните връзки не могат да просъществуват щастливо и качествено без добро общуване между партньорите Тези дрехи нямат място в пералнята - НЕ ги перете там Вижте какво не бива да слагате в барабана
Видяла Ванга след смъртта й Не ме мислете за луда, някаква сила ме спаси в храма на пророчицата, разказва звездата Мими Иванова Последен шанс за нещо голямо за 4 зодии Последни дни на ноември носят успех за някои представители на зодиака
Рецепта за крем супа от печен чесън Много ароматна и вкусна супа за студените дни Разкри истината за храната в Игри на волята Професионалният акробат Борисенко напусна шоуто и направи своите анализи и равносметки от представянето си в екстремното риалити
Шпионския скандал във Великобритания: Двама от българите се признаха за виновни Това стана ясно по време на днешното заседание срещу групата в централния наказателен съд в Лондон Настинката може да бъде предизвикана от над 200 вируса – ето как да я преборим При първи симптоми на остра респираторна инфекция специалист препоръча да се направи тест
"Величие" прави своя телевизия Медията ще се казва "Свободен глас", фондация ще подготвя партийни кадри България е на първо място в Европа по смъртност на пътя За сравнение - Швеция е сред страните с най-малък брой жертви на пътя за година - 21
Община Бургас благодари за безкрайната им помощ Доброволците на полумаратона в Бургас получиха грамоти Ожени се Актьорът промени семейния си статус в социалните мрежи