Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Режат налучкването на матурите по БЕЛ

снимка: Монитор
Ключови думи: новини, Флагман, Бургас, матури, матури по БЕЛ

В матурата по български език и литература ще бъдат включени по-малко задачи с избираем отговор, на които учениците могат да налучкат правилния. В същото време се увеличават упражненията, изискващи мислене от децата и проверяващи умението им да извличат и обработват информация. Това става ясно от примерни задачи по новия формат на държавните зрелостни изпити през 2022 г., който ще покаже какво е научил първият випуск по новите учебни програми, пише вестник Монитор.

Задължителната матура по български език и литература отново ще бъде с 41 упражнения

Тези със свободен отговор обаче вместо 30 ще бъдат 22. Задачите със свободен отговор пък вече са два вида – с кратък и дълъг, и ще проверяват по-голям набор от уменията на децата. Например на изпита може да се провери дали зрелостникът не просто разпознава литературни похвати, тропи и фигури, но и умее да обяснява значението им за специфични интерпретации на някоя от посочените теми в художествени творби. В публикуваните материали е дадена за пример следната задача: „В текст от 4 – 5 изречения обяснете каква е ролята на повторението „Сега съм у дома“ в стихотворението „При Рилския манастир“. Освен това в някои от литературните задачи може да се формулират и върху невключени в учебните програми откъси от художествени текстове

като зрелостниците ще разполагат със самите текстове. Например с 4 – 5 изречения зрелостниците ще трябва да съпоставят интерпретациите на темата за любовта във „Во стаичката пръска аромат“ на П. П. Славейков и „Аз искам да те помня все така“ на Димчо Дебелянов. Идеята е да се провери дали умеят да съпоставят интерпретации на някоя от посочените теми в художествени творби и да конструират връзки между тях.

В задачите с разширен свободен отговор, които носят най-много точки, пък могат да бъдат включени диаграми, от които зрелостниците трябва да успеят да извлекат необходимата информация, за да се справят с въпросите към нея. В примерните задачи е представена диаграмата с данни от представителна анкета за проучване на езиковите нагласи

на българските граждани. Виждайки степента на спазване на писмените книжовни правила при общуването в чатове според възрастта на анкетираните, зрелостниците трябва не само да посочат коя възрастова група е най-критична, но да напишат защо смятат така. С друг въпрос към задачата те трябва да обяснят към кое от мненията на най-младата възрастова група бихте се присъединили.

С новия формат на матурите интерпретативното съчинение и есето ще бъдат по две различни теми, а не както досега – върху една. Зрелостникът сам ще избира по коя от тях да създаде аргументативен текст в обем до 4 страници. Новост е, че на съчинението зрелостниците може да умуват по проблем върху няколко художествени творби, а не само върху една. Например да напишат интерпретативно съчинение на тема „Езикът на природата в „При Рилския манастир“ и „Спи езерото“. При писането на есе пък могат да се позовават на текстовете пред тях.

3
Коментара по темата
3.
Дядо
17.09.2021 13:05:34
Излиза,защото е сбъркана методиката на средното образование цялостно!Тотално! А, това е така от 60-70 години! Учат се абсолютно ненужни неща и после се чудим защо българинът е "специалист по всичко", а всъщност е по-нищо. Не може,примерно по география да има сума уроци,в коя държава какви количества точно полезни изкопаеми има при условие, че всяка година количествата ресурси се променят,а и на кого е нужно да знае това с такива подробности,освен ако не се занимава с това като работа...или вечния въпрос защо се учат синус,косинус и т.н.,при условие, че тези знания никой никога не му трябват,освен на по-късен етап,ако не стане физик или математик, или инженер с такъв профил. В същото време не се учи елементарна биология и здравеопазване. 80 % от хората не правят разлика примерно между бактерия или вирус,или максимум знаят,че са две различни неща,но до там,защото, това се споменава само с няколко изречения в 1-2 урока по Биология.Трябва тотална реформа на образованието до 12 клас!
2.
до 1.
17.09.2021 13:04:02
Който има желание да научи нещо учи,другите просто си пилеят времето.
1.
Браво ама
17.09.2021 11:59:48
кел файда...всичко излиза по-тъпо от тухла но самочувствие за шефче или инфлуенсърка
  Добави Коментар
Нов инцидент с папа Франциск - препъна се, бастунът му се счупи Светият отец не успя да падне, сътрудници му се притекоха на помощ Ще има ли мир скоро между Москва и Киев? Тагарев с коментар
Най-малко 30 души загинаха при ожесточено сражение Фаталният екшън стана в Пакистан Напусна ни Румяна Карадимчева Тя беше обичан радиоводещ
Мъж застеля украински военен Атаките срещу службите за набиране на войници са редки, но се случват в Украйна Българският консул в Швеция посети екипажа на задържания кораб "Вежен" Швеция и Латвия започнаха разследване в неделя за предполагаем саботаж на кабел, свързващ двете страни
Борисов с много остра позиция! Какво се случва в България? Ето какво написа Десислава Иванчева пак опитва да излезе от затвора, за да се лекува Бившата кметица страда от астма
Почина известен бизнесмен Той помагаше на "Пирин" Как се отрази по-високото ДДС на ресторанти и заплати Цените вече са нагоре
Четирима загинали при атака на руска ракета по жилищна сграда в Полтава Бараж от ракети беше изстрелян срещу различни части на Украйна Горските пожари в Лос Анджелис са напълно овладени, след като горяха три седмици В началото на януари в района на Лос Анджелис избухнаха множество горски пожари, подхранвани от силните ветрове и изключително сухото време