Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Режат налучкването на матурите по БЕЛ

снимка: Монитор
Ключови думи: новини, Флагман, Бургас, матури, матури по БЕЛ

В матурата по български език и литература ще бъдат включени по-малко задачи с избираем отговор, на които учениците могат да налучкат правилния. В същото време се увеличават упражненията, изискващи мислене от децата и проверяващи умението им да извличат и обработват информация. Това става ясно от примерни задачи по новия формат на държавните зрелостни изпити през 2022 г., който ще покаже какво е научил първият випуск по новите учебни програми, пише вестник Монитор.

Задължителната матура по български език и литература отново ще бъде с 41 упражнения

Тези със свободен отговор обаче вместо 30 ще бъдат 22. Задачите със свободен отговор пък вече са два вида – с кратък и дълъг, и ще проверяват по-голям набор от уменията на децата. Например на изпита може да се провери дали зрелостникът не просто разпознава литературни похвати, тропи и фигури, но и умее да обяснява значението им за специфични интерпретации на някоя от посочените теми в художествени творби. В публикуваните материали е дадена за пример следната задача: „В текст от 4 – 5 изречения обяснете каква е ролята на повторението „Сега съм у дома“ в стихотворението „При Рилския манастир“. Освен това в някои от литературните задачи може да се формулират и върху невключени в учебните програми откъси от художествени текстове

като зрелостниците ще разполагат със самите текстове. Например с 4 – 5 изречения зрелостниците ще трябва да съпоставят интерпретациите на темата за любовта във „Во стаичката пръска аромат“ на П. П. Славейков и „Аз искам да те помня все така“ на Димчо Дебелянов. Идеята е да се провери дали умеят да съпоставят интерпретации на някоя от посочените теми в художествени творби и да конструират връзки между тях.

В задачите с разширен свободен отговор, които носят най-много точки, пък могат да бъдат включени диаграми, от които зрелостниците трябва да успеят да извлекат необходимата информация, за да се справят с въпросите към нея. В примерните задачи е представена диаграмата с данни от представителна анкета за проучване на езиковите нагласи

на българските граждани. Виждайки степента на спазване на писмените книжовни правила при общуването в чатове според възрастта на анкетираните, зрелостниците трябва не само да посочат коя възрастова група е най-критична, но да напишат защо смятат така. С друг въпрос към задачата те трябва да обяснят към кое от мненията на най-младата възрастова група бихте се присъединили.

С новия формат на матурите интерпретативното съчинение и есето ще бъдат по две различни теми, а не както досега – върху една. Зрелостникът сам ще избира по коя от тях да създаде аргументативен текст в обем до 4 страници. Новост е, че на съчинението зрелостниците може да умуват по проблем върху няколко художествени творби, а не само върху една. Например да напишат интерпретативно съчинение на тема „Езикът на природата в „При Рилския манастир“ и „Спи езерото“. При писането на есе пък могат да се позовават на текстовете пред тях.

3
Коментара по темата
3.
Дядо
17.09.2021 13:05:34
Излиза,защото е сбъркана методиката на средното образование цялостно!Тотално! А, това е така от 60-70 години! Учат се абсолютно ненужни неща и после се чудим защо българинът е "специалист по всичко", а всъщност е по-нищо. Не може,примерно по география да има сума уроци,в коя държава какви количества точно полезни изкопаеми има при условие, че всяка година количествата ресурси се променят,а и на кого е нужно да знае това с такива подробности,освен ако не се занимава с това като работа...или вечния въпрос защо се учат синус,косинус и т.н.,при условие, че тези знания никой никога не му трябват,освен на по-късен етап,ако не стане физик или математик, или инженер с такъв профил. В същото време не се учи елементарна биология и здравеопазване. 80 % от хората не правят разлика примерно между бактерия или вирус,или максимум знаят,че са две различни неща,но до там,защото, това се споменава само с няколко изречения в 1-2 урока по Биология.Трябва тотална реформа на образованието до 12 клас!
2.
до 1.
17.09.2021 13:04:02
Който има желание да научи нещо учи,другите просто си пилеят времето.
1.
Браво ама
17.09.2021 11:59:48
кел файда...всичко излиза по-тъпо от тухла но самочувствие за шефче или инфлуенсърка
  Добави Коментар
Това са най-опасните секти в света Често зад тази фасада се крият тъмни и зловещи практики Ужас! Няма да има дъжд през ноември, а водоемите ударно се засушават Има безнадеждно бяло петно – липса на валежи на Балканите.  В центъра на това петно е България, каза проф. Рачев
Набиха млад шофьор на улицата По случая се води проверка за престъпление по чл. 325, ал. 3 от НК под надзора на прокуратурата Хлапаци откраднаха автомобил, арестуваха ги Те били забелязани от патрулиращ екип на пловдивското Зонално жандармерийско управление да се суетят около спрян в аварийната лента "Опел“ с пазарджишка регистрация
Приказна рецепта за домашен кашкавал, става за 2 дни и е много полезен На места – любимият за българската трапеза продукт, достигна невъзможни за джоба цени Хората, които ядат това, живеят по-дълго Продуктът е убиец на вируси
Направи изненадващ ход Любопитен съюз в Игрите Защо тези водещи се появиха по този странен начин в ефира на бТВ Целта беше да бъде почетено началото на месеца на мъжкото здраве - ноември
Внимавайте с този продукт Проучванията показват, че консумацията на непастьоризирано мляко може да причини значителна вреда Мерцедес се превърна в катафалка Предстои аутопсията да изясни дали смъртта е настъпила вследствие на сблъсъка или на водача му е прилошало
Почина известен българин Издъхна художник  Той иска само да прави секс с теб Твърди дама за звездата Роналдо