Японският заем - „Параграф 22“
Ключови думи:
пристанище Бургас, СУпер Бургас, контейнерен терминал, БСП, ГЕРБ, кръгла маса, параграф 22
Инициативата бе на представители на БСП и поканата бе отправена към представители на общината и по-специално към тези от управляващите. На кръглата маса присъстваха председателят на областната БСП-Бургас Атанас Зафиров, народният представител от БСП Пенко Атанасов, кметът на Община Бургас Димитър Николов, областният управител Константин Гребенаров, изпълнителният директор на "Супер Бургас" Павел Маринов, спряган за кандидат-кмет на столетницата, ексевродепутатката отБСП МАруся Любчева, изпълнителният директор на Пристанище Бургас - Диан Димов и депутатите от ГЕРБ Иван Вълков и Димитър Бойчев. В залата бе и бизнесменът Ивайло Дражев, бевшето футболно величие, срещу когото се води тежко съдебно дело за двойно убииство на пътя, а той самият съди общината за пропуснати ползи от концесията на стадион "Черноморец", възлизащо на милиони левове.
„Министерството на транспорта взе решение за усвояване на двата терминала. Необходимите средства за тяхното построяване са 943 млн. лв. 637 млн. са от заема, но финансирането от страна на държавата е 305 млн. Оказва се, че необходимата сума не е налична в бюджета на България", каза кметът Димитър Николов.
Също така се спомена и ефектът от кризата, която е предизвикала спад в работата на различни пристанища и така Бургас може да се окаже с нов терминал, но неработещ. Тази теза обаче бе критикувана от страна на представителите на БСП, които даваха за пример конкурентното ни пристанище в Констанца, което има нов терминал и доста работа.
Концесията на пристанище Бургас бе една от основните теми, която бе разисквана на кръглата маса. Оказва се, че за да бъде дадено на някоя от големите фирми, които проявяват интерес, пристанището ни трябва да има вече изграден въпросния терминал за насипни товари. От друга страна обаче за да бъде довършен терминалът, някой трябва да плаща вноските по японския заем и понеже държавата не може, този ангажимент трябва да се поеме от концесионер. Така се получава познатата ни ситуация от романа на Джоузеф Хелър „Параграф 22“. Само че вместо луди пилоти на самолети, в нашия случай имаме управници, лудо подписващи договори, които им е трудно да изпълнят.
Другият казус се отнасяше за частта от средствата за изграждане, с която трябва по договор да участва българската държава. От ГЕРБ твърдяха, че няма перо в бюджета на държавата, от което да бъдат взети тези 305 млн. лв. В същото време представителите на БСП опонираха, че тази сума всъщност представлявала ДДС-то на заема и "фактически държавата ще си ги прехвърли от единия джоб в другия", каза Атанас Зафиров.
2
Коментара по темата
2.
stryk
15.03.2011 16:52:22
събрали се като на селска вечеринка и си играят на "кой е по-по-най". съкратиха половината пристанище, а сега пък ще го разширяват.
хич да не строят таквиа глупости, а да дадат средствата за култура, от там развиват туризма и хем си пазим морето и земята чисти, хем хората идват тук да си оставят парите с кеф.
хич да не строят таквиа глупости, а да дадат средствата за култура, от там развиват туризма и хем си пазим морето и земята чисти, хем хората идват тук да си оставят парите с кеф.
1.
янчев
15.03.2011 16:43:52
не разбрахме кой е концесионера.....а плешивото момченце николайчо тишев къде се набутва с простата си логика и предварително подготвен материал?