Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Какви са пречките пред градската железница на Бургас

Проектът е за 104 млн.лева, а средства се очакват от оперативна програма "Транспортна свързаност"
Ключови думи: Бургас, железница, новини, флагман, градска железница

Градска железница със спирки в кварталите, Морската градина, солниците, летището, а след това и в Поморие. Това не е обещание за бъдещето, а реална картинка в Бургас от миналия век. Тя изчезва преди точно 50 години, през 1971 г., след което жп линията, която минава през града и продължава край морето, се използват изключително рядко, и то само за товарни цели, пише вестник "Капитал".

Сега обаче Бургас има реалния шанс да си възвърне градската железница и да свърже с нея новия център, който се оформя на мястото на старото пристанище и гарата, два от големите квартали - "Братя Миладинови" и "Лазур", Приморския парк и летището в кв. "Сарафово".

Националната компания "Железопътна инфраструктура" вече е подготвила проект за 104 млн. лв., с който да се реконструира старата жп линия и да се реконструира продължението й към летището, тъй като сега тя минава на три километра западно от него. Очаква се средствата да бъдат осигурени по оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г. 

Подобна транспортна връзка несъмнено ще промени облика на града. Такива влакове има в почти всички големи градове по света, тъй като те осигуряват бърз и редовен превоз, който не зависи от задръстванията по улиците и се комбинира лесно с други видове транспорт.

Проблемът в конкретния случай обаче е БДЖ. Държавният превозвач досега не е показал, че може да оперира успешно пътническия превоз и да предложи адекватна услуга спрямо очакванията като на гражданите, така и на туристите. Защото 3 влака на ден със закъснение от по 30 минути никога не биха оправдали толкова мащабна инвестиция.

Вариантът линията да се даде за обслужване на частен оператор не стои на дневен ред, тъй като тази сфера е почти монополизирана от държавната компания.

Проектът

За възстановяването на жп линията към Поморие се говори от няколко години, но преди всичко теоретично и без конкретни цели. От 2020 г. обаче има ясна възможност за осъществяването на този проект, като е структурирано и финансирането му.

През март бившият транспортен министър Росен Желязков обясни в парламента, че ще бъде изградена електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас. Приблизителната дължина на трасето е 11 км, а в прогнозната цена от 104 млн. лв. се включва и изграждане на една жп гара, две жп спирки по протежение на коловоза и една спирка на летище Бургас.

Също така ще бъде осигурено безконфликтно пресичане на две нива с пътната инфраструктура в града и ще бъдат монтирани съвременни системи за сигнализация и телекомуникация. Това на практика ще позволи на влаковете да преминават през града за няколко минути и придвижването от "Сарафово" до центъра да стане поне два пъти по-бързо, отколкото с автобус.

Вече е подготвена апликационната форма за кандидатстване за европейското финансиране от механизма "Свързана Европа" за подготвителните дейности за изграждане на връзката до летището - техническо проектиране, изготвяне на подробен устройствен план, подготовка на документация за процедури за придобиване на земя и на всички съпътстващи документи за целите на кандидатстване за финансиране на последващите строителни дейности. Има публикувани предварителни обявления за две обществени поръчки - за изготвяне на технически проект срещу 3.16 млн. лв. и за последваща оценка на съответствието му срещу още 119 хил. лв. Изпратено е уведомление до Министерството на околната среда и водите за инвестиционното намерение и се очаква окончателно становище на компетентния орган за необходимостта от извършване на ОВОС.

Очакванията са през есента да стартира и самата поръчка за строителството, която, ако бъде проведена без проблеми и тежки обжалвания, може да бъде възложена в началото на 2022 г. Съгласно графика за изпълнение на проекта се очаква той да е напълно готов в края на 2023 г. Като следващ етап е предвидено и продължаване на жп линията от летище Бургас до курорта Слънчев бряг. Към момента за него има разработени предпроектни проучвания от 2016 г. Засега обаче нито има подробно проектиране, нито се работи за осигуряването на финансиране за това начинание.

Историята на една жп линия

Железопътната връзка между Бургас и Поморие води своето начало още от края на XIX век. Тогава местните управи на Бургас и Несебър вземат решението за такава жп линия, но реални действия така и не следват. Чак през 1922 г. община Бургас поставя отново въпроса за жп връзката, като се мотивира с нарасналия до 40 000 тона годишно товарен трафик между двата града, който излиза прекалено скъпо и бавно при транспорт с каруци. Към онзи момент има частично изградени жп връзки между мина "Черно море", солниците и пристанище Бургас, както и между поморийските солници и Поморие.

Официалното решение за изграждане на цялостно трасе е 3 май 1923 г., а откриването на линията е на 13 декември 1925 г. Тя е била теснолинейна и започвала от Централна гара Бургас, спускала се край митницата и пристанището, преминавала край сегашния хотел "Приморец", Морската градина и покрай морето е достигала солниците, а след това през "Сарафово" и до Поморие. Няколко години по-късно обаче започва разработването на проект за жп линия с нормално междуосие по ново трасе, тъй като старата се оказва нерентабилна за трафика, който трябва да поеме. След известно забавяне заради политически кризи и липса на пари новото трасе е изградено през 1939 г.

Въпреки че Общинският съвет в Поморие взема решение то да следва пътя на старата линия през "Сарафово", в крайна сметка от София преценяват, че е по-добре да обикаля през местността Соката, за да може да развива по-висока скорост.

Използването на линията за превоз на пътници продължава само 32 години и заради развитието на автомобилния транспорт влаковете спират през 1971. През 2007 участъкът между "Сарафово" и Поморие е демонтиран, а сега товарни превози се извършват само от бургаските солници.

Какво включва проектът

Изграждане на приблизително 11 км единична електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас

1 жп гара и 2 жп спирки по протежение на железопътния коловоз и 1 спирка на релсите на летище Бургас за удобство на пътниците

2 пешеходни надлеза 3 пътни надлеза 1 жп подлез 1 жп мост

Изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация.

 

27
Коментара по темата
27.
Владо
14.08.2021 15:57:50
Скъпа, да, не е неефективна. Ако е 160 км/час влак ще е бързо и удобно, но трябва да е поне до Поморие. След това Несебър и Сл. Бряг. Скапаните гнусни автобуси ще отпднат. Хората ще слезнат от колите.
26.
до 22
12.08.2021 11:38:15
В това вече има логика и най-вероятно точно за това ще се прави! Линията, дори и по предишния си маршрут, не е особено нужна за наивното население, което си мисли че нещо се прави за негово удобство и дори предлага въздушни влакчета. В този контекст и тихичката гара Владимир Павлов е логична спирка.
25.
оффф...
12.08.2021 11:35:00
Основната пречка пред градската железница на Бургас е само една - ЛИПСА НА НЕОБХОДИМОСТ

Абсолютно ненужна идея за лапане на държавни пари
24.
Калин Гуцито с.Зидарово
12.08.2021 09:33:26
Във Швеция са с влакове,перфектно е,никой не ти 'бава градския транспорт...Чудесна идея. УСПЕХ ще е хубаво да са включени и летището и Сл.бряг..
23.
RE-1
12.08.2021 09:20:01
Футболисти отиват за мач в провинциален град. Гарата е далече от града.
- Защо гарата не е близо до града?
- А бе, и ние искахме така. Ама инженерите настояха да бъде близо до релсите.
22.
зелевн чорап
12.08.2021 08:42:57
Линията е нужна на тия дето правят казанлъшки ОРЪЖИЯ и изнасят после със самолети за С.Арабия и Близкия Изток така НЕ е нужно да товарят на камиони които да клечат и акат да бъдат натоварени
Съшо напите патрнери от НАТО разтоварват от С-130 ,Херкулеси и Глобмастери хамъри,пехотинци,танкове Абрамс,и ракети и после с ВЛАКА бързо на позiции
21.
*********
12.08.2021 07:55:15
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
20.
До 12
12.08.2021 06:57:50
Не става въздушен, маршрута е стратегически. Води до мина "черно море" и преди до Поморие. Ако тръгне мината тежките влакове няма как по въздуха да тръгнат.
19.
1
12.08.2021 06:21:20
Min4ev sigurno she e mashinista ako e kato toz vlak na snimkata she e po dobre s kolelo ili trotinetka
18.
до 17
12.08.2021 01:46:22
Дори и да се появи подобно влакче в Булгаристан, аз никога не бих се качила на него. То да те е страх да се качиш на обикновените влакове вече!
17.
Галя
12.08.2021 01:30:28
Направете влакче по въздуха,както в Япония,нито ще спирате колите на прелеза по N броой минути и пъти, а и Ще е бързо
16.
до 8
11.08.2021 23:39:31
Моля те не им давай идиотски идеи защото те сигурно не разбират от сарказъм!
15.
11 км 119 хил. лв 1922 г. 2022 г. Gotta love this
11.08.2021 23:36:39
Едновремешният маршрут всъщност е бил логичен и няма нищо лошо в това да бъде възроден, въпреки че не е особено нужен, но новият е ненормален, като всичко останало което се прави, т.е. разваля в либерастки Бургас. Логичният маршрут не може да се възстанови заради Зидарска Гара! Ще свързват Владимир Павлов със Сарафово! Че какво значение има Владимир Павлов... Това е една никаква спирка, на която слизат хора живеещи наоколо. Какво значение има тя за града? Никакво! Града се заобикаля и това не е никакво удобство за никого. А, да, не е за никого... Нечии джобове се пълнят в резултат на всяка подобна идиотщина! И пак удобен случай за очерняне на БДЖ с цел унищожаването им!
14.
Дернев
11.08.2021 23:28:40
#13
Прав си. Но Гарата- Летището трябва да минава директно по морският булевард, за който многократно съм писал тука. Над него ще минава автомобилният трафик. Но с подобно опщински управкение сигурно скоро няма да има напредък в тази насока. Съвместно с Вн може да им се поотворят очите и да почнат да мислвт, защото ссмо очи не стигат.
13.
Някой
11.08.2021 23:06:18
От гарата до летището 15-ката ходи за 30 минути. Кой кретен ще използва тази жп линия която като гледам за 30 минути няма да стига до летището? Толкова ли града ни няма сериозни проблеми? Толкова ли?
12.
Дернев
11.08.2021 22:42:27
Метрото в Сф БДЖ ли го прави. Общините Вн и Бс с общ проект да излязат и търсят финансиране. Това един от начините за връзка между двата града в непосррдствена близист ди морето.
11.
Упс
11.08.2021 22:36:32
Няма пречки защото "унакс"-интернет след 22 часа спират интернета, защото Юрии е мошеник! Руския боклук краде dns-си.
10.
Морския
11.08.2021 22:30:54
ВИЗАНТИЯ ЕКСПРЕС?! ЗА 104 МИЛКИ? И ИКОНОМИЧЕСКА ЕФЕКТИВНОСТ? - ПОДКРЕПЕНО ОТ ГЕРБ = (НЕ)ВИДИМИ РЕЗУЛТАТИ!
9.
Р
11.08.2021 22:15:53
Супер , дано стане
8.
Любопитен
11.08.2021 22:10:16
Е няма ли да минава по Демокрация....
7.
ХХ
11.08.2021 22:09:03
Твърдя, че и след 1971ва е имало редовни пътнически линии, поне през лятото (вагон 3та класа :)
6.
Бургазлия
11.08.2021 22:07:48
Тъпанари....
5.
Аматьор
11.08.2021 21:53:34
Пак мирише на избори!!!
4.
градския
11.08.2021 21:52:44
аве стоя с тея глупости на господин кмета, къде къде има по важни неща, нормални влакове до София няма, нашия до Сарафово влакче иска, направи мост през блатото, паметник ще ти вдигнат, ама иска акъл
3.
*********
11.08.2021 21:32:27
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
2.
Бс - градът на транспортните недоразумения
11.08.2021 21:16:17
Че ние си имаме градска железница. 3-4 влакчета сноват в морската градина. Скубят повече и от Бургасбус. Ако ги пуснете да щъкат из новата транспортна схема на Бс ще стане наистина смешно :-)
1.
Пеев
11.08.2021 21:10:42
Стига глупости. Тая желеница и от влакче с една вагонетка да е, вътре ще има максимум 5 човека.
Ако ще се дават пари то това е : Меден Рудник- Център-Зорница-Славейков -Изгрев. След години може и Сарафово и т,н,
  Добави Коментар
Отиваш на хотел, крадат ти парите 250 евро изчезнаха мистериозно от хотелска стая Кървав екшън на футболен мач В края на мача е възникнал скандал между феновете и страничния съдия
Сериозен недостиг на противогрипни ваксини в аптеките у нас Зловеща статистика: На всеки 10 минути по света е убивана по една жена През изминалата 2023 г. най-малко 85 000 жени и момичета са били убити умишлено по света
Роден бизнесмен си отиде едва на 57 години Росен Христов почина през нощта на събота срещу неделя Жестока трагедия! Мъж уби баща си и нападна майка си Убиецът страда от психично заболяване
Измама в „Пееш или лъжеш“? Прекръсти се, че не я познава, а са били на една сцена /видео/ Беатрис Халваджиян и Орлин Горанов пяха в Коледно матине 2023 година един след друг Протести срещу насилието над жени Феминистки тръгват на шествие в София под надслов „Нито една повече“
Най-проблемните деца са от тези 5 зодии Ако имаше състезание за тежък характер, Овенът би заел първо място в него, смятат астролозите Тормоз в детска градина! Още я удряй, крещи помощник възпитателка Майка на дете със специални образователни потребности разказа, че започнало да се напикава заради лошото отношение към него
Това е класическа рецепта за свинско с кисело зеле Рецептата е елементарна, а задължително трябва да присъства на трапезата Какво време ще донесе новата седмица Прогноза за времето - 25 ноември, понеделник