Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Влакът София-Бургас за 4 часа и 30 минути? Да, още през 1979 г.

снимка: автора
Ключови думи: БДЖ, Бургас, Пловдив, София, влак, Бойко Борисов, Александър Цветков

Пътувах с нощен влак от София до Бургас, в купето на машинистите. Всеки влак има такова – отделено е специално за служители на БДЖ, за да се возят отделно от простосмъртните. В това купе седяха двама полубогове от българските железничарски митове. Полубогове, а не хора, понеже възрастта им не може да бъде определена, от тях зависи животът ни, а рядко ги виждаме и са вечно в движение по света, наблюдавайки го как се променя. Облечени в омаслени и протрити комбинезони, с постоянен тен от саждите и червендалести ръце. Те се поклащаха вещо при трополенето на стоманените колела. И мълчаха.

Разговорът ни потръгна, когато започнах с любимата им тема: Времето, за което се изминава дадено разстояние чрез съмнителното превозно устройство на БДЖ, наречено „влак“, от точка С(офия) до точка Б(ургас). Единият полубог бе особено словоохотлив и, започвайки от особеностите на днешните нрави и обичаи при изготвянето на разписания, плавно стигна до същината за скоростите. За голяма изненада научих, че е възможно изминаването на пътя София – Пловдив – Бургас за по-малко от 5 часа. Това даже се е случвало. Но е било по времето, когато цената на самолетния билет за същата дестинация е била близка до тази на БДЖ. Тогава железопътните линии са били редовно и качествено поддържани от транспортни войски. Тогава локомотивите ни са били в разцвета на силите си. По няколко пъти в годината са били пускани влакове, които са „изяждали“ София-Бургас за по-малко от  4 часа и 55 минути, какъвто е рекордът през 1979 г. Експерименталните влакове са постигали 4 часа и 30 минути, с пътници! И това се считало за нормално, но понеже тогава никой не бързал за никъде не се и налагало да се ползват оптималните скорости. След обмяна на сърцераздирателни спомени между двамата полубогове, свързани с подробности за конкретни скорости между места с непознати за мен имена, сякаш по сигнал и двамата върнаха машината на времето в наши дни. Думи като „разруха, мизерия, изоставиха, разсипаха“. Тъга, обреченост и ирония се четеше в очите им. Не се оплакаха от нищо, не обвиниха никого… просто „не е като едно време“. Автобусите са по-скъпи, по-неудобни и незначително по-бързи, но хората предпочитат тях. С всяка година българите, ползващи железопътен транспорт намаляват. Планетата „БДЖ“ бива постепенно изоставяна и нейните закрилници гледат с безсилие модерните автобуси-совалки как летят по магистралите.

Вчера бе подписан договор за рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас, изпълнител ще е консорциум между компаниите "Трейс", "КС-13" и италианската GCF, на стойност 317 млн. лв. Проектът се финансира по Оперативна програма "Транспорт" на ЕС. Това е вторият търг за рехабилитация на линията, която по план трябва да е завършена през 2014 г. Транспортният министър Александър Цветков обеща, че щом оправим инфраструктурата, ще кандидатстваме за европари, с които да закупим и високоскоростни локомотиви и влакове. Звучи обнадеждаващо, но ще припомня, че на копката за лот 4 от автомагистрала „Тракия“ премиерът Борисов заяви, че ще  е довършена до края на 2013 г.  И ако сега автобусите Бургас–София–Бургас са през 2 часа, тогава ще тръгват през половин. И ще са като светкавици.

А БДЖ ще чака Европа да решава дали ще развива високоскоростна железопътна мрежа между големите си градове или дали ще ни застави да качваме димящите и смърдящи тирове на влакове.
3
Коментара по темата
3.
Браво
11.02.2011 09:30:43
Добромире, много добър текст! :)) Успех.
2.
николай георгиев
09.02.2011 23:32:15
През 1971г. експрес "Слънчев Бряг"-София-Пловдив-Бургас пътуваще 5ч.и 50мин./престои на Пазарджик,Пловдив/там се сменяше електровоза с дизел/Стара Загора и Ямбол.Тогава нямаше и помен от двойни линии-само Елин Пелин-Побит камък,Зимница-Карнобат и Нефтохима-Бургас.През 1972г. тръгна експрес"Чайка"-София-Бургас 4ч.и40мин./престои на Карлово,Казанлък и Сливен/ само с електрическа тяга.През 1995г. влак направи пробно пътуване София-Карлово-Бургас и Бургас-Пловдив-София без междинни спирания за еднакво време 4ч.и 30мин.Същата година аз пътувах с "Чайката" за 5ч.и40мин. с 6 междинни престоя.Сега "Чайка " и "Слънчев Бряг"с престои на цял поменник от гари пътуват 6ч.и05мин.докато "Бургас-уикенд"/само петък/пътува 6часа и то само с престои на Пловдив и Стара Загора.Преди време министър Ал.Цветков в едно свое интервю заяви,че БДЖ било на нивото от 70-те и 80-те години.Съдейки по примерите де наистина да беше така.Просто ЖеПе-то беше умишлено съсипано в годините на пишман-демокрацията/прехода/,докато в ЕС стигнаха до несравнимо високо ниво/кота-TGV,ICE,AVE,EUROSTAR-ITALIA и т.н./ Трябва да се наваксва фрапиращо изоставане.
1.
Лили Вихронрав
09.02.2011 17:03:44
Абе, през 1979 г. не съм пътувала по тази дестинация, но през 80-те години на миналия век разстоянието се преодоляваше за 5 часа и 30 минути с ескпрес Слънчев бряг.
  Добави Коментар
По какво си личи, че мъжът е готов да скъса с вас Признаците не винаги са ярки и набиващи се на очи, но има някои, които не са за пренебрегване  Диета с ориз: как бързо и вкусно да свалите излишните килограми Ще дaде резултaти сaмo aкo следвaте някoи прaвилa
Ударно начало на декември ще имат тези 3 зодии – няма кой да ги спре Кои са тези зодии, за които звездите обещават ударно начало на месеца Ванга й помага Раева е като преродена
Русия и Украйна си размениха телата на стотици загинали Ужасът на войната е голям Правя тази рецепта за Тюрбан сарма от 60 години – срам не срам, мога цяла тава да изям! Всичко е много просто – смесваш и пълниш листата
"Нас не ни броят за живи" Лоша констатация за България Сделките с имоти стигат 10 млрд. лв. Очакват нови ограничения за ипотеките догодина
Роналдо акостира до България? Турски гранд иска футболната звезда Разкри си душата Звездата Кидман се страхува от смъртта
Тези думи на Гунди са велики Аспарухов наистина е давал сърце и душа за България, както е рефренът Футболен съдия се самоуби Трагедията се случи в Русия