Колко струва социологическото изследване? Абсурден въпрос!
В понеделник „Център за анализи и маркетинг“ ЕООД (ЦАМ) на Юлий Павлов излезе с обширно социологическо проучване, за което „Флагман“ съобщи. Според представената справка то съдържа цели 13 въпроса, а анкетата е била проведена с 1011 пълнолетни граждани при това с интервю „лице в лице“. Според ЦАМ възложител на проучването е пак ЦАМ. Финансирането било също от ЦАМ.
В пресцентъра на БТА-София, където изследването бе представено, имаше само един журналист и възрастен човек, който се представи за професор.
Освен стандартните въпроси - „за кого ще гласувате“, „имате ли доверие на следните политици“, анкетьорите на ЦАМ са питали и за някои специфични за моментната ситуация неща като „смятате ли, че има източени язовири“, „кой според вас е политическият лидер, за когото в доклада по закона „Магнитски“ се говори, че е получавал пари от Васил Божков“ и т.н.
Репортерът на „Флагман“, който бе единственият журналист на събитието, попита - колко е струвало това изследване, имайки предвид съмнението във финансирането на проучванията и медийното пренебрежение към пресконференцията на ЦАМ.
„Нямам никакво намерение да отговарям на този въпрос“, отсече обаче управителят на „Център за анализи и маркетинг“ ЕООД Юрий Павлов.
На въпроса – защо, той се засмя: „Защото си е наша работа колко струва. Това е абсурдно, което ме питате.“
След констатация, че не е абсурдно предвид липсата на медиен интерес (което предполага и липса на доверие към представените резултати от проучването), Юрий Павлов каза: „Това също не е вярно. Вие знаете ли колко ваши колеги се възползват, както и аз, без да съм журналист, съм се възползвал много пъти от услугата, която БТА предлага – да се гледат нещата онлайн? Така че...“
Ако Павлов не се бе разсърдил и бе отговорил на първия въпрос, щеше да последва друг - откъде ЦАМ има средства да самофинансира социологически проучвания и каква им е мотивацията да го правят.
Защо е логично да се пита това?
В свой анализ за това на кои социологически проувания може да се вярва и на кои не, доц. Алексей Пампоров от Института за изследване на обществата и знанието към БАН изрежда няколко важни репера.
„Кой е поръчал изследването - много важен признак. Само логистиката и заплащането на анкетьорите по едно съвестно проведено национално представително изследване на общественото мнение обикновено струва около 10-12 хил. лева. Без труда на статистиците, анализаторите, презентациите... Затова, когато чуя, че някоя социологическа агенция е направила изследване "със собствени средства"... ами, не, няма как да повярвам, че просто ей така някой е извадил едни пари от джоба си и е казал "не ми трябват". И няма как да повярвам в такива данни, защото ПР ефектът не е чак толкова висок на фона на общия шум. В дадения случай по-скоро става дума за "клиент", който е решил да остане анонимен и е платено през друго изследване или обществена поръчка. В някои случаи партиите използват възможността и финансират медиа, а медиата наема агенция“, пише доц. Пампоров в статия за „Капитал“ от март тази година.
„Разбира се, някои медии и сами решават да финансират агенция, за да имат уникален и ексклузивен достъп до дадена прогноза. Когато има такава връзка "медиа - агенция", може и да имам едно наум (особено ако медиата е открито проправителствена или партийна), но по-скоро бих се доверил - отново заради репутационния риск“, пише още Пампоров в частта, касаеща финансирането на проучванията.
Така че, по-добре социолозите да не се обиждат след въпроси за парите за изследванията им. Те са логични и ако могат да им отговорят адекватно, тогава може и да им се доверим.
ВЪПРОСИ, ВЪЗРАЖЕНИЯ?
звънни в редакцията на “Флагман” и ще ти отговорят.