Служебният кабинет: Раздали са 43% от парите без обществени поръчки на "наши" фирми – 8,7 млрд. лв.
От януари 2019 до април 2021 г. около 42-43% от парите на публичните предприятия са раздадени на „наши фирми“ без обществени поръчки. Става въпрос за 8,7 млрд. от близо 20 млрд. лева. Това обяви на брифинг в Министерски съвет финансовият министър Асен Василев.
В събитието участваха още министърът на икономиката Кирил Петков, регионалният министър Виолета Комитова и говорителят на служебния кабинет Антон Кутев.
Петков и Комитова преди това отново изнесоха данни за това как са възлагани in-house поръчки през държавните фирми "Автомагистрали" и ДКК (Държавна консолидационна компания). Те нямали капацитет да извършват съответните дейности по строителство на автомагистрала "Хемус", укрепване на свлачища, ремонти на язовири. Затова и се пренаемали частни фирми.
"Информацията беше много трудна за събиране, тъй като държавните предприятия и техните т. нар. in-house процедури не се обобщават в регистъра и не са публични като цяло тези договори. След направената проверка, по информацията, която имаме до момента, която продължава да се попълва, публичните предприятия от 1 януари 2019 г. до 30 април 2021 г. са сключили договори на обща стойност над 20 млрд. лева. От тези договори от 20 млрд. лв. 11,7 млрд. лв. са били с поръчки, а 8,6 млрд. лева са били без поръчки", каза Василев. По-късно той цитира друго число - 8,696 млрд. лв.
"Всъщност това е един начин да се избегнат обществените поръчки и да се дадат пари на подизпълнителни без търг и без конкурс. И тук не говорим за малко пари. 8,696 милиарда, раздадени без конкурс, по in-house поръчки, ако ги съотнесем към това, което харчим като държава, това са всички пенсии за девет месеца - са раздадени на "наши" фирми без поръчки", подчерта финансовият министър.
Той и колегите му напомниха и че голяма част от парите са отпуснати авансово на частните подизпълнители, дори при липса на разрешения за строеж по места.
Асен Василев изкоментира: "Виждате каква е ситуацията с "Автомагистрали" - платили сме 70%, получили сме 4% завършени, по които можем да караме, и 12% в строеж. Т.е. ние сме напред с парите 50%, а строителството изостава."
Министрите обясниха, че in-house поръчките са практика в Европа, която обаче се прилага само по изключение - в крайни случаи.
Затова и служебният кабинет готвел нормативни промени, с които тази възможност да се ограничи и у нас, за да спрат злоупотребите с нея.
Сигурно и ти си спомняш бригадите - хубавите плодове и зеленчуци, в хубавите щайгички, с красивите хартийки заминаваха по второ направление, а което не става и за прасците - при братята. Че и те горките му се радваха понеже пък при тях нищо не вирее...
Е, и тук вече нищо не вирее! За 30 години райска градина се превърна в пустиня и ядем по-големи боклуци от руснаците едно време. Противни, но пък "европейски" и скъпи! От сегашните "големи братя" се получава единствено анална любов! Някои си падат по нея, но в никакъв случай не са мнозинството.
Някой, който евътре в материята може да сметне колко милиарда са щипнали през магистрали, саниране и т.н.
Военната хунта вън