Туризъм, пътища и нова болница, ето как ще се развива Бургас
По-дълъг туристически сезон, нови пътни връзки и нова детска болница. Това са част от предпоставките за по-добра бизнес и градска среда, които местната власт, бизнесът и експерти в проектите споменаха по време на бизнес форум, организиран от вестник "Капитал".
"Не бих казал, че Бургас трябва да излиза от сянката на туризма, напротив - мисля, че трябва да се мисли за разширяване на времевото покритие на туризма и удължаване на сезона", каза Димитър Николов. Той отбеляза, че около 50 хил. души в бургаския регион са ангажирани в бранша. Разширението на туризма извън летния сезон би могло да се случи със спортни събития и по-добро популяризиране на исторически забележителности, спомена кметът. Според него компаниите от аутсорсинг сектора могат да проявят интерес към града заради хората от туристическия сектор с познания на чужд език.
И все пак привличането на нови инвеститори е от значение. "Moже би за наше нещастие тук няма активен частен субект, както е например Пловдив и Тракия икономическа зона. Завиждам на Пловдив, защото има активен частен субект. Тук, в Бургас, частният бизнес се е фокусирал върху бизнеса с недвижими имоти и строителството на жилища и предприемаческите активности в посока осигуряване на възможности за развитие на индустриални производства са изцяло в ръцете на общината.", допълни Николов.
От значение са и транспортните връзки, като Бургас и съседните общини ще работят по свързани интегрирани проекти в новия програмен период, за да се изградят четирилентови пътища. Така ще се постигне свързаност със Средец, Айтос, Царево и Малко Търново, като тази инфраструктура може да провокира инвестиции, коментира Николов. Конкретно за пътя Бургас - Царево той обясни, че е направено проектиране и екооценка, но се е оказало невъзможно да се разшири сервитутът на съществуващото трасе, защото преминава през защитена зона, включително и резерват. В момента се разглеждат две алтернативи.
"Ако останалите общини - Созопол, Приморско и Царево, активно ни съдействат, включително с финансиране за проектиране, може би в старта на новия програмен период Агенция "Пътна инфраструктура" като бенефициент може да кандидатства с готов работен проект с оценка за въздействие. Това зависи от съдружието на няколко местни и юридически субекта", каза кметът.
Един от най-големите проекти в града - "Арена Бургас", е почти готов, подчерта Николов, като допълни, че оставали дребни довършителни дейности. Проектът поглъща все повече и повече пари, но засега не е в експлоатация. По думите на кмета принципалът, дружеството "Академика 2011" към министерството на спорта, трябва да реши кога да стартира дейностите там. "Според мен до края на лятото, ако се напъне строителната фирма и се упражни още по-сериозен контрол, тя може да бъде готова съвсем скоро", каза Николов.
Новата детска болница
Европейската инвестиционна банка съдейства на Бургас по работата за бъдещата детска болница в града. Борислава Габровска от Европейската инвестиционна банка обясни, че предоставят безвъзмездна техническа помощ на община Бургас и да й помогнат да се подготви за изграждането на болницата. Консултантите разработват предпроектно проучване, план за финансиране, план за последващите обществени поръчки, които да са основата на проекта. "Проектът не се състои само в това да построим една сграда и да я оборудваме, а той е един жив организъм, който трябва да може и да се адаптира към бъдещите нужди на пациентите", каза тя. На 26 април тази година се е провела първата среща между екипа от Бургас и консултантите и работата върви. Все още няма ясна прогнозна стойност, тъй като тепърва предстои проектирането и яснота по финансирането.
Новостите в града
Ива Петкова, директор дирекция във Фонд зa устойчиви градове, сподели, че през 2018 г. фондът беше избран от Фонда на фондовете да изпълнява функциите на фонд за градско развитие в Южна България и именно община Бургас е била първата, която е кандидатствала с проект. Той е бил реконструкцията на Дом на Нефтохимика, а след това и за тази на библиотеката. Освен това фондът съдейства по още четири туристически обекта, сред които е и рибарското селище Ченгене скеле.
Петкова уточни, че работата по тези проекти върви гладко и до голяма степен това се дължи и на административния капацитет в бургаската община. Тя обаче отбеляза и че из страната общините се притесняват от заеми, каквито фондът предлага, но при кредитите има повече идея зад проектите, повече потенциална възвръщаемост и съответно той има повече добавена стойност. Трябва да има баланс между финансови инструменти и безвъзмездна помощ, за да може средствата наистина да постигнат осезаем ефект, казва Петкова.
Ива Петкова подчерта значението на комуникацията с обществеността, когато се осъществява такъв проект - дали е ремонт на улица, на библиотека или туристическа атракция, местните трябва да знаят какво се случват и да могат да коментират плановете на общината. Борислава Габровска сподели, че за успеха на проектите е основно партньорството и откровеността между участниците.
Отклонението от бившия сервиз "Лада" да продължи след новата детелена между Кроношпан и Лозово през езерото и да се включи при детелина на изхода от Бургас към Созопол.
Общината трябва активно да работи за построяването на бизнес сити в покрайнините на Бургас. Теренът на Кроношпан предлага много добра свързаност. Ако могт да предложат на фирмата алтернативен терен около Айтос, а да развият тази зона в бизнес сити с няколко офис сгради, ще решат и екологични, и икономически проблеми.
? Едните са вечни и помнят,другите еднодневни и забравят!
Трябват НОВИ РАБОТНИ места ;нови цехове,технологи4ни компании,заводи,производствени мощности даващи продукти с висока добавена стойност
Само от скубане данъци,глоби,кражба на милиони от строителство обществени поръчки такси и еврофондове НЕ става
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
За какво въобще се напъваме да пишем?
Пишете хвалебсия за пишман патриотите и гроб и няма да ви ги трият.
Закривай!
А сме град с летище, пристанище и магистрала което 13 от другите градове пред нас нямат.???????
Да не говорим и за морето все пак и то дърпа по някои друг турист да се излъже за един път да доиде.
Дали пък и управлението на града няма малко вина в забатачването на икономиката на града.
Зала Арена??? Ми то в Пловдив в тяхната Арена със 240 мероприятия годишно/състезания и концерти/ са на загуба а пти нас.??
Морска гара за кой то кораб лайнер не е спрял там??Конгресен центер - за кой??Харчат се пари без мисъл..
Млувната арена = изхвърляне яко.Преди плувах но сега 12 лв на час?За гражданин със чиито пари е построена ??
По добре да беше по малка по евтина и по по достъпна.
Със всичко е така.
Спортни площадки и градини - само нови, после никаква поддръжка.Да се прецакат и после нови зер със два болта и кофа боя ако се оправят няма да се усвои нищо.В Бургас масово батки със татуси и по 5 присъди условни.Престъпност наркомания на всеки ъгъл някой гледа лошо.Спира си всеки колата където иска булеварди пеш пътеки пред магазин "за малко" - полиция няма...
Нека ви разкажа как собственика на пекарни Зия иска да обучава хората в Бургас на "уважение" на работодателя, а не да пита за заплата. Един друг "работодател" иска да кара децата ви да учат това, което на него му е нужно без никой да се съобразява с това, което е интересно на вашите деца. Или пък онзи от Бусофт, които иска да работите за него за малко пари, щот не можел да ви дава колкото софийските фирми, които дошли в Бургас. И трябвало да бъдат спрени.
Бъдеще ли? Бягайте, деца, с 200 от тази пропаднала дупка-последен бастион на комунизма!
София е 10 години след Лондон. Бургас е 10 години след София!