Много добър 5 е средната оценка от НВО след 4 клас
Много добър 5 е средната оценка на националното външно оценяване след IV клас. Тя важи както за изпита по български език и литература, така и за изпита по математика. Средният брой точки по двата предмета е съответно 37,25 и 31,57 от максимум 50. На изпитите се явиха 98% от четвъртокласниците. С две отлични оценки са 8919 ученици, а с две слаби - 2393, предаде Нова тв.
През тази учебна година националното външно оценяване в IV клас се проведе в нов формат. Целта е да се измерят резултатите, заложени в стандартите за общообразователна подготовка и в новите учебни програми при равнопоставеност на учениците на национално равнище. Изпитът по български език и литература включваше диктовка от аудиофайл, директно попълване на отговорите върху лист за отговори.
Оценяването се проведе анонимно в електронна среда. Участваха оценители от цялата страна. Всичко това прави несъпоставими резултатите от 2021 г. с предходните години. Регионите с най-високи резултати и по двата предмета по традиция са София, Смолян, Варна и Русе. Училищата с най-високи резултати по български език и литература са само от столицата.
Сред отличниците по математика са също училища от Стара Загора, Русе, Пазарджик, както и основно училище от с. Труд. Резултатите по български език и литература показват, че учениците имат добри знания от началните класове и демонстрират отработвани в годините умения - пренасяне на думи, строеж на думите, пунктуация в края на изречението и степенуване на прилагателни. Някои от децата все още се затрудняват с правописа на предлозите „с“ и „в“.
Близо две трети от четвъртокласниците са работили сравнително добре по творческата задача, но създаването на цялостен, свързан и граматически правилен текст продължава да е предизвикателство. Подобни са и наблюденията върху резултатите по математика. Във висока степен са усвоени аритметичните действия и учениците успешно решават познати задачи – за лице на правоъгълник, разпознаване на прав ъгъл, текстови задачи.
Затрудняват ги задачите, които изискват мислене - избор на най-рационалния път за решаване, извличане и обработка на информация от таблици и схеми, пространствена ориентация.
Предстоят конкретни анализи на индивидуално, училищно и регионално равнище, както и планиране на адекватни мерки за преодоляване на констатираните слабости и пропуски. Особено внимание ще се обърне на подготовката на децата с резултати под 25 точки.