Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Инвестиция в образование по туризъм в този момент ще предостави нови възможности за реализация

Бургас и регионът имат уникални възможности за развитие на съвременни видове туризъм, но за целта са необходими професионално подготвени и специализирани кадри
Ключови думи: Туризъм тенденции, кандидат-студентски изпити, университет в Бургас, магистър Туризъм, Веселина Атанасова

Доц. д-р Веселина Атанасова е ръководител катедра “Маркетинг и Туризъм“ към Университет “Проф. д-р Асен Златаров’’.  Преподавателският ѝ опит e свързан с обучение по специализиращи туристически дисциплини, Маркетинг в туризма е във фокуса на нейните научни интереси.

- Доц. Атанасова, Университет “Проф. д-р Асен Златаров’’ има дълга история в обучението и подготовката на висококвалифицирани кадри за туризма. През годините Ваши студенти израснаха професионално и днес са едни от най-авторитетните имена в бранша по Черноморието и не само. В условията на все още продължаващата пандемична криза -covid-19, как виждате бъдещето на специалностите, свързани пряко с туризма?

- Всяка криза в различните аспекти на някои индустрии се отразява негативно, съществуващата ситуация се отрази и върху сектора Туризъм.  Хубавото е, че след излизане от кризисен период предстои възход. 

Инвестиция в образование по туризъм в този момент ще предостави нови възможности за реализация. Светът не може без пътувания, туризъм ще има, респективно ще има необходимост и от кадри в сектора.

Не мога да се ангажирам с конкретен период за излизане от пандемичната обстановка, но когато отпаднат ограничителните рамки Туризмът ще продължи да създава история.От една страна, кризата промени потребностите на хората и от друга страна стимулира търсенето на тясно специализирани, алтернативни форми на туризъм, като културно-познавателен, приключенски, еко, природен, екстремен, здравен, спортен, винен и мн. др. Тези алтернативни видове обаче, в никакъв случай не могат да изместят масовите курорти. Те допълват туристическата палитра и разнообразяват преживяването на туриста. Нещо повече, когато нараства търсенето на алтернативните форми на туризъм, то достига границата на насищане и  превръща съответната дестинация в масова.

Разбира се, задават се промени и в туристическото предлагане от гледна точка на обслужването – по-здравословно, с по-персонализирани подходи и методи. По-важно е,  ние да адаптираме процеса на обучение към новата реалност и да подготвяме професионалисти, които да отговарят на нуждите на туристическия бизнес.

Бургас и регионът имат уникални възможности за развитие на съвременни видове туризъм и предлагане на конкурентни туристически продукти, но за целта са необходими и професионално подготвени, специализирани кадри.

- Какви са предизвикателствата, с които трябва да се справите?

- В отговор на новата реалност пред нас стои предизвикателството да съхраним и да повишим интереса на младите хора към образованието по Туризъм. Това със сигурност изисква:

Първо, съвременни методи и форми на преподаване, включително работа със софтуери от ново поколение; Второ, дигитална трансформация на учебното съдържание и трето, разширяване на практическо обучение в реална среда.

- Вероятно притесненията на кандидат-студентите са насочени предимно в посока на тяхната професионална реализация и ще има ли къде да работят след края на обучението си?

- Обучението по туризъм може да се възприеме като интердисциплинарно. Студентите, които изберат специалностите, свързани с туризма в нашия университет, имат възможност да опознаят работната среда още след първи курс. Водени от стремежа за създаване на възможности за развитие и професионална реализация на младите хора, необходимостта от задоволяване на нуждите на бизнеса от квалифицирани кадри сме установили  партньорства.  Слючили сме  договори с над 40 туристически организации, заинтересовани да привлекат нашите кадри.  Те дават възможност на студентите да влязат в реална бизнес среда и успоредно с образованието си да трупат и опит.

Стратегията ни акцентира върху насърчаване креативността на нашите студенти. Всяка тяхна интересна идея може да се превърне в успешен бизнес с правилен мениджмънт.

С представителите на Бургаската Регионална Туристическа Камара (БРТК) работим заедно за постигане на обща цел: Да създадем професионално креативно мислене.

- Разбирам, че адаптирате дисциплините спрямо сегашните условия, какви резултати очаквате?

- Подготовката на нашите студенти предполага успешна реализация на работни позиции, предоставящи основни и допълнителни туристически услуги в индустрията на гостоприемството, ресторантьорския бизнес, индустрията на свободното време, туроператорската, агентската и транспортната дейност. Нещо повече, съществуват безспорни доказателства, че значителен процент от нашите студенти надграждат своя професионален опит, други развиват собствен бизнес. Недостигът на кадри в Туризма е факт, съпроводен от непрекъснато разкриване на свободни позиции и незаети ниши. Дейностите в туризма се трансформират и следователно са необходими специалисти за новите форми и видове. Например при управление на собственост на апарт хотели, къщи за гости и семейни хотели, чиито брой нараства, изисква специфични компетенции. Дигитализацията в туризма  придобива популярност. За отделите „Маркетинг и продажби в туризма“ също се търсят специалисти.

- Какви са точно специалностите, с вързани с туризма, за които могат да кандидатстват всички желаещи да се развиват в тази посока?

- За туристическата практика са необходими разнообразни кадри от гледна точка на специализирана професионална подготовка. Образованието по туризъм в неговите три форми: Професионален бакалавър , Бакалавър и Магистър в Университет “Проф. д-р Асен Златаров” дава възможност да бъде покрит широк спектър от кадрови нужди в сектора Туризъм. В Колеж по туризъм, специалностите за професионален бакалавър са: ‘’Организация и управление на хотел и ресторант“ и  „Управление на туроператорската и турагентската дейност“. В катедра Маркетинг и Туризъм към Факултет по Обществени науки предлагаме обучение за ОКС Бакалавър – специалност Туризъм и ОКС Магистър – с три магистърски програми: Мениджмънт на туристическата дестинация, Управления на туризма и Международен Туризъм.

- От къде кандидат-студентите могат да получат още информация за специалностите и процеса на обучение?

- Ще проведем онлайн информационни дни с цел презентация на специалностите на 12-ти май и 29-ти май. На сайта на  Университет “Проф. д-р Асен Златаров”  има подробна информация, а в дните преди презентациите ще публикуваме на първа страница в зоната „Последни новини“ линк към предстоящите онлайн срещи.

За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично Редовните физически упражнения също  подобрят качеството на интимния живот 5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса Ето кои са те 
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак? Дали астрологичните прилики са рецепта за вечна любов или вещаят катастрофа Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е Ето я нейната рецепта
Владимир Путин с извънредно обръщение Говори към руския народ, но и не само Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа Пластичен хирург съветва да си набавяме много вода, докато отслабваме
Ще се шокирате какво се твърди за него Животът му е като от филм След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова Бездомникът Генчо ръгал 30 пъти с нож жената и я изнасилвал
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета МФ иска да принуди и по-малките фирми да се регистрират по ДДС "Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но... Грандът "Анкара" продължава напред в Чалъндж къп
Дъщеря й възражда най-големите й хитове 25 години след смъртта на певицата Румяна, песента „Kолко те обичам“ ще звучи с нов аранжимент Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали Софи Маринова ще кара нов скъпарски Мерцедес