Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Инвестиция в образование по туризъм в този момент ще предостави нови възможности за реализация

Бургас и регионът имат уникални възможности за развитие на съвременни видове туризъм, но за целта са необходими професионално подготвени и специализирани кадри
Ключови думи: Туризъм тенденции, кандидат-студентски изпити, университет в Бургас, магистър Туризъм, Веселина Атанасова

Доц. д-р Веселина Атанасова е ръководител катедра “Маркетинг и Туризъм“ към Университет “Проф. д-р Асен Златаров’’.  Преподавателският ѝ опит e свързан с обучение по специализиращи туристически дисциплини, Маркетинг в туризма е във фокуса на нейните научни интереси.

- Доц. Атанасова, Университет “Проф. д-р Асен Златаров’’ има дълга история в обучението и подготовката на висококвалифицирани кадри за туризма. През годините Ваши студенти израснаха професионално и днес са едни от най-авторитетните имена в бранша по Черноморието и не само. В условията на все още продължаващата пандемична криза -covid-19, как виждате бъдещето на специалностите, свързани пряко с туризма?

- Всяка криза в различните аспекти на някои индустрии се отразява негативно, съществуващата ситуация се отрази и върху сектора Туризъм.  Хубавото е, че след излизане от кризисен период предстои възход. 

Инвестиция в образование по туризъм в този момент ще предостави нови възможности за реализация. Светът не може без пътувания, туризъм ще има, респективно ще има необходимост и от кадри в сектора.

Не мога да се ангажирам с конкретен период за излизане от пандемичната обстановка, но когато отпаднат ограничителните рамки Туризмът ще продължи да създава история.От една страна, кризата промени потребностите на хората и от друга страна стимулира търсенето на тясно специализирани, алтернативни форми на туризъм, като културно-познавателен, приключенски, еко, природен, екстремен, здравен, спортен, винен и мн. др. Тези алтернативни видове обаче, в никакъв случай не могат да изместят масовите курорти. Те допълват туристическата палитра и разнообразяват преживяването на туриста. Нещо повече, когато нараства търсенето на алтернативните форми на туризъм, то достига границата на насищане и  превръща съответната дестинация в масова.

Разбира се, задават се промени и в туристическото предлагане от гледна точка на обслужването – по-здравословно, с по-персонализирани подходи и методи. По-важно е,  ние да адаптираме процеса на обучение към новата реалност и да подготвяме професионалисти, които да отговарят на нуждите на туристическия бизнес.

Бургас и регионът имат уникални възможности за развитие на съвременни видове туризъм и предлагане на конкурентни туристически продукти, но за целта са необходими и професионално подготвени, специализирани кадри.

- Какви са предизвикателствата, с които трябва да се справите?

- В отговор на новата реалност пред нас стои предизвикателството да съхраним и да повишим интереса на младите хора към образованието по Туризъм. Това със сигурност изисква:

Първо, съвременни методи и форми на преподаване, включително работа със софтуери от ново поколение; Второ, дигитална трансформация на учебното съдържание и трето, разширяване на практическо обучение в реална среда.

- Вероятно притесненията на кандидат-студентите са насочени предимно в посока на тяхната професионална реализация и ще има ли къде да работят след края на обучението си?

- Обучението по туризъм може да се възприеме като интердисциплинарно. Студентите, които изберат специалностите, свързани с туризма в нашия университет, имат възможност да опознаят работната среда още след първи курс. Водени от стремежа за създаване на възможности за развитие и професионална реализация на младите хора, необходимостта от задоволяване на нуждите на бизнеса от квалифицирани кадри сме установили  партньорства.  Слючили сме  договори с над 40 туристически организации, заинтересовани да привлекат нашите кадри.  Те дават възможност на студентите да влязат в реална бизнес среда и успоредно с образованието си да трупат и опит.

Стратегията ни акцентира върху насърчаване креативността на нашите студенти. Всяка тяхна интересна идея може да се превърне в успешен бизнес с правилен мениджмънт.

С представителите на Бургаската Регионална Туристическа Камара (БРТК) работим заедно за постигане на обща цел: Да създадем професионално креативно мислене.

- Разбирам, че адаптирате дисциплините спрямо сегашните условия, какви резултати очаквате?

- Подготовката на нашите студенти предполага успешна реализация на работни позиции, предоставящи основни и допълнителни туристически услуги в индустрията на гостоприемството, ресторантьорския бизнес, индустрията на свободното време, туроператорската, агентската и транспортната дейност. Нещо повече, съществуват безспорни доказателства, че значителен процент от нашите студенти надграждат своя професионален опит, други развиват собствен бизнес. Недостигът на кадри в Туризма е факт, съпроводен от непрекъснато разкриване на свободни позиции и незаети ниши. Дейностите в туризма се трансформират и следователно са необходими специалисти за новите форми и видове. Например при управление на собственост на апарт хотели, къщи за гости и семейни хотели, чиито брой нараства, изисква специфични компетенции. Дигитализацията в туризма  придобива популярност. За отделите „Маркетинг и продажби в туризма“ също се търсят специалисти.

- Какви са точно специалностите, с вързани с туризма, за които могат да кандидатстват всички желаещи да се развиват в тази посока?

- За туристическата практика са необходими разнообразни кадри от гледна точка на специализирана професионална подготовка. Образованието по туризъм в неговите три форми: Професионален бакалавър , Бакалавър и Магистър в Университет “Проф. д-р Асен Златаров” дава възможност да бъде покрит широк спектър от кадрови нужди в сектора Туризъм. В Колеж по туризъм, специалностите за професионален бакалавър са: ‘’Организация и управление на хотел и ресторант“ и  „Управление на туроператорската и турагентската дейност“. В катедра Маркетинг и Туризъм към Факултет по Обществени науки предлагаме обучение за ОКС Бакалавър – специалност Туризъм и ОКС Магистър – с три магистърски програми: Мениджмънт на туристическата дестинация, Управления на туризма и Международен Туризъм.

- От къде кандидат-студентите могат да получат още информация за специалностите и процеса на обучение?

- Ще проведем онлайн информационни дни с цел презентация на специалностите на 12-ти май и 29-ти май. На сайта на  Университет “Проф. д-р Асен Златаров”  има подробна информация, а в дните преди презентациите ще публикуваме на първа страница в зоната „Последни новини“ линк към предстоящите онлайн срещи.

Какво женско облекло най-често възбужда мъжете Cтoйĸaтa нa eднa жeнa e oт дocтa вaжнo знaчeниe зa цялocтнaтa визия и игpae oгpoмнa poля зa ceĸcaпилa ѝ 11 фрази, които наистина умните хора използват, за да постигнат своето Ето кои са те 
3 зодии, които ще сбъднат своя голяма мечта преди 01.01.2025 Вие сред тях ли сте  Как се приготвят турските сарми с булгур Плънката не е сложна, но изисква внимание към детайла
Пране на японски: Как да възстановите чистотата на кухненските кърпи без пералня Прoцедурaтa ще бъде дългa: ще oтнеме пoне 12 чaсa Трябва да се трошат кревати - жените се нуждаят от 2 до 5 пъти секс седмично Здравето им се уврежда от липсата на ласки, по-бързо се появяват първите признаци на стареене
Ето как дамите от различните зодии пленяват мъжете Представителките, родени под знака на Телец са невероятно сериозни и си знаят цената, което привлича успелите господа и ги кара буквално да се борят за нейното внимание Важна новина за гинекологичните прегледи МЗ предлага в пакета дейности по „Клинична лаборатория“ да бъдат включени и изследванията за оценка на бъбречната функция
Атака с дронове в Запорожие, има ранени Сирените в града бяха задействани в 20:03 ч., атаката с дронове започна към 21.00 ч. Работодателите станаха по-щедри: 74% дават коледни бонуси Размерът на сумите по Коледа като цяло се запазва
Тони Стораро превзема Би Ти Ви, Цеца ще радва зрителите на Нова тв Тази година един исторически телемост ще ни свърже, не просто с друго място, а с друго време Цената на маслото покори нови върхове, европейците пестят от печива Продуктът е средно с 19% по-скъп от преди година