Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Спомени от соца: „Чайката“ беше съветският „Ролс-Ройс“

Ключови думи: Ролс Ройс, чайка, новини, Флагман, Бургас

Едно време за „Лада“ се чакаше с години, а притежанието ѝ вдъхваше на собствениците ѝ самочувствие и лека надменност. Социалният статус на хората до голяма степен се определяше от наличието или липсата на автомобил, пише вестник Ретро.

Според отчети на ДСО „Мототехника“ – държавната компания, която по това време държи монопола върху търговията с коли, в края на 80-те години на миналия век са се продавали по 40-50 хиляди нови автомобила годишно. В това числото влизат 20-30 хиляди лади, около 15 хиляди москвича и по 5000-6000 вартбурга, шкоди и трабанти.
В края на развития социализъм една „Лада“ струва 8500-10 000 лв. в зависимост от модификацията. При това първоначално се правеше вноска от 1500 лв., срещу която се получаваше номер. Парите стояха на безлихвена сметка, а хората чакаха с години „да им излезе номерът“. Традицията повеляваше, когато се роди дете, да му се прави вноска за кола. Чакаше се и за шофьорски курс, чиято цена беше от 190 до 220 лева – колкото и масовата работна заплата.

Жигулата бе един от най-разпространените леки автомобили в СССР и Източния блок и един от символите на съветското и руското автомобилно производство. Беше много популярна в България, а върхът на удоволствието бе да пориш с нея с мощните 90 км/ч по 50 километра магистрала.

Москвичът се славеше като най-здравия автомобил за времето си, с много ламарина. Следователно гордостта на Московския автомобилен завод набираше трудно, много дами, а и не само, не се справяха лесно с тежкия волан, за маневреност изобщо не можеше да става и дума.

Запорожецът – моторът отзад, а багажникът със символичен обем – отпред. Отоплението на салона става с бензинова печка, която харчи около 850 милилитра бензин на час.

Съревнованието на източногерманците със западните им роднини ражда двутактовия двигател и странното купе от дуропласт. Основното преимущество на трабанта е, че по онова време всеки горд притежател на този автомобил може да го разглоби и сглоби собственоръчно. Двигателят е прост, а колата лека. Основен недостатък е гъстият черен дим, който оставя след себе си, резултат от изгарянето на бензин и масло в двигателя.

Чехите от самото начало на производството на автомобили проявяват тънък усет за дизайн и иновации. Най-популярните модели шкода в България по онова време са „Октавия“, 1000 МВ, а впоследствие и 120.

А кои бяха луксозните лимузини на социализма? Чайката беше съветският ролс-ройс. Основно возило на политическия елит по това време. Освен с впечатляващите си габарити и оригинално техническо изпълнение чайката впечатлява с вътрешен дизайн, достоен и за най-претенциозните клиенти.

Волгата е замислена в американски стил, като сред моторите има и осемцилиндров V-образен със 195 конски сили и автоматична трансмисия. При социализма в България колата се използваше масово от ръководителите на държавни учреждения и партийните лидери от средното ниво.

4
Коментара по темата
4.
спомени от Соца
23.05.2021 16:59:37
когато всички селяндури искаха да живечт в града и драпаха като измекяри за жителство и живееха в мазета само и само да са граждани . що ягнета и дамаджани с вино и ракия са дадени ,я за жителство ,я за гарсонерка ,тъпа селяндурщина
и ето вече трето поколение са си същите селяндури в града
може да са напуснали селото ,ама селото няма да ги напусне никога
селения ко да прайш
3.
Коментар
18.04.2021 20:07:10
Поредната тъпа статия от Флагман . Волгата не е замислена в американски стил, а е нагло копирана от Packard Patrician .
2.
ба си кофтия соц
18.04.2021 20:01:46
40 - 50 хиляди нови коли на година се купували тука


а ,сега

само ,, нов внос ,, на по 160 хил км
ми ,те не са разработени още ,бе

ще ви трябват 2 - 3 хиляди лева още да може да ги карате
1.
хептен зле
18.04.2021 18:00:21
Гледам четете разни интересни неща за колите от соца, ама изобщо не чувате петела, щом сте написали в съседната статия, че за такава Чайка и 300лв за скрап нямали да дадат. Първо вижте колко тежи Чайката, после сметнете по цената на желязото и ще видите колко сте далеч от сумата за скраб. След това проверете колко би струвала една такава кола в добро или в отлично състояние и ако случайно е возила Людмила Живкова колко би струвала. Всеки може да преписва от нета, но малко могат да мислят и да правят реални и качествени анализи. А вие с вашите "разбирачи" пък сте хептен зле
  Добави Коментар
Искате бели зъби? Лесни начини да ги постигнете в домашни условия Едва ли има някой, който не би искал да има красива усмивка, на която всеки да се възхищава Огромен проблем пред Южното Черноморие Южното Черноморие е поставено под риск да остане без питейно-битово водоснабдяване през летните месеци
Напрежение на протеста на "Възраждане", има пострадали Какво се случва в София? Костадинов: 10 хиляди българи се борим за свободата на другите 6 490 000 Ето какво твърди политикът
Ранени полицаи и арести на протеста на „Възраждане” "Възраждане" запали чучула с лицата на видни европейски лидери в центъра на София. Това съобщиха от пресцентъра на партията "Погребаха" го Фалшива новина стресна феновете на Захари Бахаров
Масови фалити на производители заради олио от Украйна В момента цените на външните пазари са ниски, на вътрешния също не се наблюдава покачване, въпреки поскъпването има на всички стоки Жали 10-годишна присъда за убийство, бил невинен През 2023 година той уби приятеля си Тони Тоневски
Марин Киров: Ключова задача пред държавата е основен ремонт на пътя Бургас-Созопол-Приморско-Царево Ето какво каза кметът на Царево Почина легендарен музикант В САЩ скърбят
Плевнелиев: Всяка държава, която е влязла в еврозоната, е по-богата от България "Нашите предци ни казваха да бъдем в сърцето на Стария континент", отчита политикът Уникален студ в... Разградско