Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

"Спектър": ГЕРБ води с 6 %, Патриотичната коалиция "Воля-НФСБ" влиза в НС след добрата кампания

45-ото Народно събрание се очертава да е най-шареното в новата политическа история на България
Ключови думи: Народно събрание, Бургас, България, новини, Флагман, Спектър, социологическо проучване, 45 Народно събрание, 45 НС

Следващият парламент се очаква да е изключително "шарен", показва социологическото проучване на изследователски център "Спектър". Сигурни за НС изглеждат 7 партии, а 8-мата е на прага.

Ако изборите са днес за ГЕРБ биха гласували 28,4 %, а за БСП 22,5 %. "Има такъв народ" и ДПС са със сравнително близки резултати - 12,2 % и 12,00, а следващите с електорална тежест са "Демократична България" 5,4 %, Патриотичната коалиция "Воля-НФСБ" - 4,5 %, ВМРО - 4 % и "Изправи се! Мутри вън" - 3,8 %.

На този етап се потвърждава хипотезата за по-ниска от обичайното избирателна активност и за голям брой колебаещи се дали да гласуват. Това прави непредвидими прогнозите за крайния резултат от изборите.

Към момента 45% от избирателите декларират, че твърдо са решили да гласуват, което е намаление с 2% в сравнение с проучването ни от първите дни на кампанията. Това са избирателите от твърдите ядра на основните партии, плюс хора, които желаят промяна на статуквото. Продължава да расте и броя на твърдо решилите, че няма са отидат до урните в изборния ден – 23,50%. Основна причина, която води до апатия избирателите е продължаващата скучна и летаргична предизборна кампания, фокусирана върху негативното и „жълтото“.

На партиите им е много трудно да се нагодят в новите условия, създадени от пандемията. Досега те са свикнали с кампании на големи събирания и концерти, но настоящата ситуация налага използването на иновативни подходи. Ключово за достигането на избирателя става присъствието в медиите.

В средата на предизборната кампания отговорилите, че се колебаят дали да гласуват са 23%, а отговорилите с Не знам - 8,0%. Това показва, ясна тенденция да се увеличават колебаещите се, вместо да намаляват. Това е сериозен маркер за това дали политическите послания на кандидатите за новия парламент достигат до имащите право на глас.

ЕЛЕКТОРАЛНИ НАГЛАСИ (в % от твърдо решилите да гласуват)

-ГЕРБ увеличава леко преднината си пред БСП, обаче факторът “Ковид-19” хвърля сянка на неизвестност върху тази моментна снимка.

В настоящето проучване готовност да гласуват за ГЕРБ декларират 28.4 % от респондентите. Това е леко увеличение на преднината им пред втората партия – БСП, която регистрира подкрепа от 22,50% от решилите да гласуват. Над тези моментни нагласи продължава обаче да тегне факторът „Ковид-19“. Въвеждането на нови, по-строги противоепидемични мерки може да размести политическото доверие в края на кампанията.

-ДПС застига “Има такъв народ”.

В битката за третото място ДПС със своите 12% практически се изравнява с “Има такъв народ”, които регистрират подкрепа от 12,20%. Напълно е възможно при ниска избирателна активност ДПС да получи преднина пред партията на Слави Трифонов. ДПС показва позитивен образ, подмладяване на кандидатските листи и енергична кампания. Тактиката на мълчанието, възприета от партията на Слави Трифонов продължава да носи както позитиви, така и много негативи. До самия изборен ден ще е трудно да се измери изборната сила на тази структура

- “Демократична България” успява да мобилизира своя електорат.  Обединението провежда видима и енергична предизборна кампания, независимо от неблагоприятните условия и противоепидемичните ограничения.  Регистрираната подкрепа от 5,4% на този етап от кампанията ги поставя сред най-вероятните участници в следващия парламент измежду по-малките политически сили.

- “Воля и НФСБ” набират скорост, ВМРО се стабилизира. Масираното рекламно и медийно присъствие на Патриотичната коалиция „Воля и НФСБ“ на този етап им дава подкрепа от 4,5%. “Икономическият патриотизъм” на НФСБ и социалните послания на “Воля” за цените на лекарствата и горивата, имат своята чуваемост. Независимо от добрите моментни резултати обаче, “Воля и НФСБ” са изправени пред предизвикателството да мотивират своите избиратели да отидат до урните в изборния ден, доколкото това са избиратели, които гласуват по-скоро прагматично, а не емоционално. Тъкмо обратното е при ВМРО, които като стара и традиционна формация разчитат и на емоционален вот, който не се влияе в такава степен от конюнктурните обстоятелства. “Войводите” стабизират своите резултати около и над 4-процентната бариера. Напълно е възможно, особено при по-ниска избирателна активност, ВМРО да получат и по-добър резултат от настоящата моментна снимка.

- Формацията на Мая Манолова боксува, няколко партии се борят за партийна субсидия. Коалицията “Изправи се! Мутри вън” на Мая Манолова регистрира 3,8% подкрепа.Въпреки, че има своите шансове за парламентарно представителство, липсата на ясен идеологически профил на тази формация, която разчита изцяло на динамичните протестни нагласи, прави влизането им парламента проблематично.

Свое присъствие, макар и значително под изборната бариера, но около и под 1-процентния праг за получаване на партийна субсидия, регистрират АБВ (1.1%), “Възраждане” (0.9%), “Атака” (0.8%), “Републиканци за България“ на Цветанов (0.7%) ГЕРБ-СДС, “Воля и НФСБ”, ВМРО, ДБ – с най-одобрявана кампания.

Интересни са обществените настроения, свързани с мнението на гражданите коя партия прави най-добрата кампания.

Формациите, които регистрират по-висока оценка за кампанията си, отколкото е подкрепата за тях, са ГЕРБ-СДС (28,70%), Патриотична коалиция „Воля и НФСБ“ (6.3%), ВМРО (4,7%) и „Демократична България“ (5.5%) .

По-ниска оценка отколкото е заявената подкрепа получават БСП (19%), ДПС (7%), „Има такъв народ“ (2,5%), „Изправи се! Мутри вън“ (2.2%).

Мнозинството избиратели предпочитат хартиена бюлетина. Повечето избиратели предпочитат да гласуват на парламентарните избори на 4 април по традиционния начин - с хартиена бюлетина (63%). Всеки пети споделя, че ще гласува машинно (21%), докато 14% все още не са решили по какъв начин да упражнят своя вот.

Обществото очаква силни икономически мерки и социално подпомагане заради коронакризата В настоящето проучване на респондентите беше зададен и въпрос за техните очаквания от бъдещото управление с оглед последствията от коронакризата.

Очертава се ясно изразена доминация на очакванията за икономически мерки – 59%, следвани от социално подпомагане - 41%. Всеки трети споделя, че е необходимо да се наблегне на здравеопазване и психичното здраве. Това е сериозен процент и показва, че обществото вижда сериозна нужда от психологическа и здравна подкрепа заради последствията от пандемията.

Изпълнител: Изследователски център „Спектър“ с ръководител Петко Петков, доктор по социология.

Възложител: Институт за модерна политика.

Паспорт на проучването: Извадка на пълнолетното население (18+) с размер 711 лица от цялата страна. Метод на събиране на информацията: CATI, Максимално допустим размер на стохастичната грешка при 50% дялове и 95% гаранционна вероятност – 3,10%. Период на проучването: 12.03. - 18.03.2021 г. Дата на първа публикация: 19 март 2021 г. - фейсбук страница на ИЦ „Спектър“. Изследователски център „Спектър“ носи отговорност за данните и техния анализ във вида, в който са оповестени от нас публично, но не и за превратни, манипулативни или избирателни интерпретации от други лица и организации.

Украйна заменя пехотата с ултрамодерна техника Володимир Дегтярев съобщава за нападение на украинските отбранителни сили срещу позициите на руските войски край Липци, разположено северно от Харков Белгия се готви за война Брюксел издаде насоки към населението си за войни и бедствия
Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг
4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те  Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата
Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си  Иска да се върне при бившия си Русата Златка опитвала да затопли отношенията си с Благо Джизъса
Вместо 13 заплата у нас много работодатели са раздали за празниците бонуси, тематични подаръци и коледни партита Финaнсoвите кoледни бoнуси сa в гoлям диaпaзoн в зaвисимoст oт зaемaнaтa длъжнoст и видa нa кoмпaниятa - от 200 до 750 лв.  Смесете кисело мляко, брашно и захар на равни части и направете тази сочна торта с неустоим крем Вкусът е впечатляващ, презентацията - още повече
Методът 3-6-9 издава има и бъдеще връзката ви Три стъпки тестват колко здрави са любовните ви отношения... Закупуването на жилище става все по-трудно с тези промени в закона Строителите ще калкулират в цената на имота новия данък, обясни адвокат