Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg
Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!
Как да създадете перфектното съобщение за отсъствие от офиса
Молба за отпуск, отсъствие от работа, съобщение до колегите
Ако отивате на почивка или сте болни и или не можете или не искате да отговаряте на имейли, тогава е полезно да използвате автоматичен отговор под формата на съобщение за отсъствие от офиса, така че Вашите неинформирани контакти да не бъдат в очакване на отговор от Вас. Съобщението за отсъствие от офиса е компактен текст, който предава най-важните факти: Колко дълго ще бъдете недостъпни, кога Вашите контакти могат да очакват отговор, (по желание) причина за отсъствието Ви и ако е необходимо - лична бележка. Препратка към друг имейл адрес, напр. на някой от Вашите колеги, често е полезна или дори необходима.
За да сме сигурни: Отговорът за отсъствие от офиса е стандартна част от добрата комуникация по имейл. Той може да се настрои с помощта на функцията за автоматичен отговор на Вашия доставчик на поща или програма - просто не забравяйте да я изключите, когато се върнете!
Това, което принадлежи на текста на съобщение за отсъствие от офиса, зависи от контекста. Докато някои компании очакват официален отговор, другаде е обичайно да олекотите текста с малки лични елементи. По принцип обаче съобщението за отсъствие от офиса не е персонализирано - то е автоматизирано. Както често се случва, не е това, което казвате, а как го казвате. В крайна сметка не искате да дразните или обиждате всеки, който се опитва да се свърже с Вас.
Разбира се, винаги можете да разчитате на шаблони и примери, когато съставяте отговор за отсъствие от офиса. Но как да формулирате перфектното съобщение за отсъствие от офиса?
Съобщение за отсъствие от офиса: Стъпка по стъпка
Заглавие
В заглавието е обичайно просто да пишете „Отговор при отсъствие от офиса“. По този начин всички знаят, че не сте на разположение веднага след като получат автоматичния отговор.
Поздрав
Започнете съобщението си за отсъствие от офиса с поздрав. Можете също така да благодарите за полученото съобщение. Възможна е и комбинация от двете.
Примери:
Уважаеми господине или госпожо, …
Благодаря Ви за съобщението!
Здравейте и благодаря за изпратения имейл!
Разположение
Във втория ред на текста трябва да напишете най-важната информация: кога ще бъдете на разположение отново, както и причината за отсъствието Ви. Ако ще отсъствате за неопределено време, достатъчно е само посочването на причината. Информацията за това кога ще бъдете на разположение отново оставя по-добро впечатление от посочването на времето на Вашето отсъствие.
Примери:
В момента съм извън офиса - на почивка. Ще отговоря на съобщението Ви, когато се върна в понеделник, ММ/ДД/ГГ, чч:мм.
Ще се върна в офиса в понеделник, ММ/ДД/ГГ, чч:мм.
Без препращане
Ако имейлите Ви няма да бъдат препратени или не могат да бъдат прегледани от колега, понякога е важно да споделите тази информация. В зависимост от клиентите може да е полезно да посочите причина или да изразите съжаление.
Примери:
Вашето съобщение няма да бъде препратено автоматично.
От съображения за поверителност съобщението Ви няма да бъде препратено.
Моля, имайте предвид, че Вашето съобщение не може да бъде препратено.
Препращане към колега
Ако Ваш колега Ви представлява, можете да насочите контакта си към неговия имейл адрес и/или телефонен номер. Искането да се използва тази опция само в спешни случаи може да помогне за филтрирането на по-незначителните въпроси.
Примери:
Можете да се свържете с КОЛЕГАТА при всякакви въпроси: colleague@example.com.
При спешни случаи можете да се свържете с моят КОЛЕГА: colleague@example.com.
При спешни случаи позвънете на следния номер: XXXX.
Завършек
Можете да използвате прост завършек, за да приключите съобщението си. В отговор при отсъствие от офиса, обаче, е доста срещана практика завършеците да се пропускат изцяло.