Дойчин Василев: К2 е като трамвайна линия, но Скатов трябваше да внимава
Трасето на К2 е като трамвайна линия. От първия до последния метър е оборудвано с парапети и ако те са наред, тогава няма проблем хората да се движат нагоре-надолу. Падат обаче камъни и дори едно ново въже, което е поставено вчера, днес може на някои места да е скъсано. Атанас Скатов трябваше много внимателно да изпипва всичко. Това каза в „Денят започва“ по БНТ алпинистът Дойчин Василев.
„Скатов има вече 10 осемхилядника изкачени, това не е шега работа. Не всеки би го направил от раз. Той щеше да е първият българин, изкачил всичките 14 осемхилядника, т.е. щеше да е с Хималайската корона. Това трябваше да е сигнал за него много внимателно да изпипва всичко“, изтъкна легендарният алпинист.
„Техническите трудности са неимоверни на К2 и особено през зимата се увеличават многократно. Този маршрут, който сега се използва, е най-лекият, но все пак е достатъчно труден, за да бъде отличен от останалите осемхилядници“, добави той.
"Човек се стреми винаги към трудното, към неизвестното. Ако прелистим историята на алпинизма, откриването на планините, върховете, пътищата към тях, се върви от по-лесното към по-трудното. За съжаление, сега в тези модерни времена са достигнати отдавна големи височини и става все по-трудно за алпинистите да открият нови цели, още по-трудни, още по-високи върхове, просто трябва да се търсят други хоризонти", коментира легендата в българския алпинизъм.
„При слизане от К2 и използване на въжето, трябва да се проверява, да се направи проверка, годно ли е, или не. С много голямо подозрение трябва да се ползва", добави той.
„Навлизайки в планината, човек отива в малко враждебно пространство и трябва да умее доста неща, за да оцелее. Подготовката е строго индивидуална“, обясни Василев.
„Физическата подготовка е дефинирана от умеещи треньори - кросове, плуване, бързо изкачване на големи височини, бързо преодоляване на денивелации, всеки индивидуално определя“, добави той.