Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Нов закон брани потребителя от злоупотребите с „безкрайни ремонти” на стоки под гаранция

"Законът вече държи наистина за първи път сметка за това, че цифровото съдържание също е потребителска стока и то би могло да бъде също обект на рекламация"
Ключови думи: Димитър Маргаритов, КЗП, Петър Кънев, парламент, депутати, икономическа комисия, Адлен Шевкед, ДПС, БСП за България, Румен Гечев, потребители, търговци

Парламентарната икономическа комисия одобри почти единодушно на първо четене изцяло новия Закон за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги и за продажба на стоки.

Проектът е предложен от Министерския съвет.

19 депутати от Комисията подкрепиха промените, „въздържал се” бе само ДПС в лицето на Адлен Шевкед. Тя имаше претенции към превода на директивите, които се транспонират, и особено към въвеждането на понятието „разумен срок”, което се правело за първи път в българското законодателство, но без да се уточни значението му.

Проектът бе защитен от представители на Министерството на икономиката, както и от председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Той изрази удовлетворение, че на КЗП за първи път не се възлагали нови функции с нов закон.

Конкретният законопроект пък по един нов и добър начин решавал въпроса с гаранцията и рекламацията.

„Първо, удължавайки срока, в който потребителят не е длъжен да доказва, че неговото въздействие върху една вещ - потребителска стока, е довело до някакъв дефект, който не попада в гаранционната отговорност на търговеца. Това беше един важен въпрос, който от години се обсъжда.

И второ, по-скоро аз считам, че понятието „разумен срок” така, както е възприето в момента в закона, дава решение на още един наболял в практиката въпрос, а именно този свързан с безкрайните ремонти на вещи за бърза употреба. Давал съм примери и друг път как ремонтът на един телефон три поредни пъти в разстояние на най-малко един месец обезсмисля изобщо потребността от този телефон по отношение на потребителя”, посочи Димитър Маргаритов.

В контекста на предмета на всеки един потребителски договор, понятието „разумен срок” щяло да даде възможност за една наистина по-бърза и адекватна реакция от страна на търговците, когато трябва да удовлетворят рекламация за подобен тип стоки.

„И телефонът е удачен пример, тъй като става въпрос и за цифрово съдържание. Законът вече държи наистина за първи път сметка за това, че цифровото съдържание също е потребителска стока и то би могло да бъде също обект на рекламация и би могло да бъде обект на всички онези отношения между потребител и търговец, които има по повод на всяка друга потребителска стока от типа хардуер”, заяви Маргаритов.

Според него това било нещо ново и добро.

„Нещо друго много важно, което според мен има голямо бъдеще по отношение бъдещото законодателство не само в областта на потребителската защита, а и изобщо в областта на цифровото съдържание, обмена на данни в интернет и т.н., - е възможността да се подведе под знаменателя на това законодателство и т. нар. безплатен софтуер или т. нар. безплатни цифрови услуги. Защото на пръв поглед те са безплатни, обаче, когато вие заплащате с личните си данни възможността да ги използвате, очевидно би трябвало да имате възможност да се защитите като потребители, ако нещо не съответства на първоначалните условия, при които тези услуги са предоставени”, добави шефът на КЗП.

Депутатът от „БСП за България” Румен Гечев призна, че законопроектът има проблеми с превода на директивите и на понятията в тях. От соцпартията обаче подкрепиха промените с призива на второ четене текстовете да се изчистят.

Председателят на Комисията Петър Кънев – бургаски депутат от „БСП за България”, заяви от своя страна: „Обещавам между първо и второ четене задължително да има работна група, където ще ги прецизираме нещата заедно с колегите от Министерството и от Комисията”.

Депутатите от Икономическата комисия одобриха единодушно и проекта на решение на соцформацията за възлагане на Сметната палата на одит на държавното дружество „Монтажи” ЕАД заради съмнения в корупционни практики.

 

4
Коментара по темата
4.
do 2
21.01.2021 12:11:29
sled tova si plashtash remonta sam i izliza che nqmash gram mozuk v glavata
3.
do 2
21.01.2021 12:10:01
mi to taka az shte si razvalqm telefona vseki put 2 meseca predi da izteche garanciqta da mi davat nov ti ne iskash li napravo da ti vrushtat 3000 lv predi da izteche garanciqta male male ili napravo da ti davat 2 telefona predi da izteche garanciqta ili garanciq do jivot ako iskash
2.
Некоректно
21.01.2021 09:50:51
Ако ти подменят гаранционно уред 2 месеца преди да изтече 2 годишната гаранция, излиза че новият ти уред е само с 2 месеца гаранция. Вярно че получаваш 2 години обща гаранция, но това не е достатъчно за новият уред, който може дапокаже дефект. По-справедливо щеше да е дори и при подмяна на стока, гаранцията да започва отначало. Трябва всяка стока да е с пълна гаранция. Купуваш си примерно телефон за 3000лв, който показва дефект 1 месец преди да му изтече гаранцията. Сменят ти го с нов и след 2 месеца показва друг дефект, който го прави неизползваем, но телефона ти вече не е в гаранция. Излиза че си дал 3000лв за 2 години и след това трябва отново да купуваш.
1.
премахване на синята зона
20.01.2021 21:26:36
Петиция за премахване на синята зона в Бургас
https://www.peticiq.com/307233?u=6736802

Подписка за премахване на синята зона в гр. Бургас. Единствено и най-разумно решение на проблема е синя зона да бъде премахната за всички живущи, за да могат спокойно да паркират в близост до дома си без да нарушават правилата.

Синята зона е скрит общински данък, който се използва за обществени поръчки с неясни правила и безотчетност. Никъде няма отчет колко са взети и колко са дадени за различни дейности!

Този скрит общински данък ощетява наемодатели, собственици на заведения и магазини, тъй като дошлите наематели и купувачи, предпочитат да странят от синята зона, защото им бърка в джоба. В резултат много наематели закриха бизнеса си, наемодателите не получават приходи и икономиката на Бургас в централаната част загива!

Страда и туризма в Бургас, защото хората от вътрешноста на страната избягват централната част, защото няма къде да паркират в близост до наетата квартира, а и трябва да плащат за синя зона.

В Англия са започнали да премахнават синята зона, защото на тези места ИКОНОМИКАТА ЗАМИРА, ние ханим корупцията!
  Добави Коментар
Кметът на Минерални бани остава под домашен арест От прокуратурата коментираха, че разследването продължава, като е възможно и повдигането на нови обвинения Ракетата "Орешник" прелетяла до Днипро за 15 минути Тя е била оборудвана с шест бойни глави: всяка от тях оборудвана с шест суббоеприпаса
Важно за шофьорите: Предлагат промени в регистрацията на коли Има нужда от облекчаване на режима по отношение на предоставяните документи Русия превзе още територия в Източна Украйна Селото е разположено на 12 км северно от Курахово 
"Пия вино от 4 бона и не знам къде се намирам" Това сподели холивудска звезда, разказвайки перипетиите си Авариен ремонт затваря пътя Царево - Резово Движението ще бъде ограничено за 3 часа
Над 1000 бегачи ще мерят сили в първия Полумаратон Бургас 2024 Надпреварата се провежда за първи път Бъдещето на автоматизацията в индустриалните работни пространства
Модерната суперхрана Просото се превърна в последен писък на модата по здравословното хранене Затварят два участъка от ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас Спазвайте временната организация, която ще бъде въведена в района и използвайте обходни маршрути
Филм за героизма и успеха на Цанко Цанков във водите на Тихия океан може да гледате на 8 декември Зрителите ще видят всичко запомнящо се от самия маратон и трудностите, през които премина Цанков Лоша новина за пушачите – цигарите поскъпват сериозно Министерството на финансите изтегли напред графика за увеличаване на акциза