Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Директорът на Софийската филхармония: Ако сега може без изкуството, скъпи колеги, значи винаги ще може  

Онези от вас, които в този момент ще ме нарекат убиец, каквито думи чух по повод други директори, те сега нека прочетат първите четири абзаца на моя пост
Ключови думи: маестро, найден тодоров, софийска филхармония, директор, диригент

Найден Тодоров е виртуозен български тромпетист, пианист, композитор и диригент. От сезон 2004 – 2005 г. е гост-диригент на Софийска филхармония, от 2005 г. е директор на Оперно-филхармоничното дружество в Русе, от 2017 г. е директор на Софийската филхармония.

Понеже знам, че много хора ще ме наскочат заради следващите ми думи, ще започна оттам, че когато излезе заповедта на здравния министър за затваряне в национален мащаб до 21 декември на организациите, осъществяващи концерти и дейност в сферата на музикалното изкуство, аз се подчиних на тази заповед, въпреки тълкуването в медиите на културния министър. Направих го, защото знам, че едно общество се гради преди всичко с признаване на правилата и върховенството на закона, без значение какво е личното ни мнение по въпроса.

Също така, в ръководената от мен Софийска филхармония бяха осъществени няколко проверки (познайте защо), които констатираха изрядността и безопасността в концертен комплекс „България“ (доколкото такава въобще е възможна, след като така или иначе вече сме се родили и живеем на тази планета, на която дори динозаврите са загинали).

Освен това, всеки, който е поискал да бъде освободен от работа в институцията, която ръководя, поради притеснения за здравето си, е получил моето съгласие и одобрение. Дори, когато съм осъзнавал различни мотиви зад съответното искане.

И накрая – надали има българин, който да е минал през толкова PCR- и антигенни тестове, колкото съм правил аз. Последният PCR беше преди 5 дни, следващият е утре сутринта. Не го правя от страх за здравето си, а защото пътувайки и работейки с много хора, бих могъл да се заразя и преди да го разбера, да заразя друг човек. Впрочем, аз съм в рисковата група. Но искам да работя, защото за мен това не е работа, а начин на живот. Това, което е важно за мен, е - ако пострадам аз, да не пострадат и други около мен.

И СЕГА МОЯТ ПРОБЛЕМ:

В целия свят хората на изкуството протестират, че не им се дава възможност да работят заради кризата. Театрите и оркестрите, които могат да си го позволят, работят, макар и без публика – подготвят премиери, осъществяват записи за бъдещи дискове, излъчват концерти на живо без публика. За повечето от тези хора изкуството е начин на живот, а фактът, че получават и заплата, е бонус. Въпреки това, въпросът със заплащането съвсем не е маловажен – живеем във време, когато ако нямаш приходи, няма значение колко си добър, пак ще умреш от глад. Хората са в ужас, че Метрополитън – една от най-големите опери в света – съкратиха своите артисти, с опция да върнат повечето от тях на работа следващата есен – година и половина след съкращението им – ако са оцелели.

Междувременно една трета от оркестъра вече напуснаха Ню Йорк и някои от тях си смениха професиите. Само преди дни музикантите от Ню Йоркската филхармония се съгласиха да намалят тежко заплатите си. Повечето от оркестрите и оперите в САЩ следват примера на тези две най-големи организации, като в повечето състави артистите получават част от заплатите си или просто се водят на работа, без да бъдат заплатени, с надеждата, някога нещата да се оправят. Ако оцелеят дотогава.

В България хората на изкуството пуснаха петиция, че не искат да работят. А можеха да пуснат петиция с искане за максимално безопасни условия на работа. Но те решиха да използват паметта на един голям човек и прекрасен певец, за да привлекат повече съмишленици за идеята си за затваряне на изкуството. Както някои обясниха, защото можело и без него в момента. Ако сега може без него, скъпи колеги, значи винаги ще може без него!

Германия гласува рекорден бюджет за култура от над 2 милиарда евро за 2021 г., заради борбата с Covid-19, Турция откри преди няколко дни нова концертна зала, като откриването беше изместено с няколко месеца по-рано, за да повдигне духа на обществото, да им вдъхне надежда, че нещата отново ще бъдат добре – всичко това при зверски мерки за здравословна безопасност. Виенска филхармония реши да осъществи Новогодишния концерт без публика, но да го осъществи, защото изкуството е последната утеха на хората в беда.

Нормално е да се страхуваме. И ако се чувстваме несигурни, важно е да спрем, за да запазим и физическото си, и психическото си здраве.

Убеден съм, че нито един директор не би задължил артист да работи, ако той се страхува за здравето си и предпочита да остане вкъщи (разбира се, различна е ситуацията, ако решиш да караш карантината на почивка с приятели)!

Но да искаме да спрат другите, които искат да продължат, да пускаме публични лозунги към публиката да си връща билетите, да пускаме сигнал след сигнал до РЗИ (това се случва вече в повече от една институция), да излизаме с призиви за бойкот или да обвиняваме и обиждаме другомислещите, това не е мисъл за здравето, това е онази отвратителна част от миналия строй, който повечето от вас отричат, която бе част от неговия провал. Това което правите сега, ще доведе до дългосрочен отлив на публиката и в крайна сметка може дори да постигнете целта си за затваряне на институции. Само че не за две или три седмици.

Онези от вас, които в този момент ще ме нарекат убиец, каквито думи чух по повод други директори, те сега нека прочетат първите четири абзаца на моя пост.

Отново повтарям – никой няма право да задължи човек, който се страхува, да работи! Никой! И здравето винаги трябва да бъде водещ приоритет!

Но не е нормално да караме и без това обърканото ни общество да гледа с подозрение и негативизъм към гилдията на хората на изкуството!

Винаги съм смятал, че да се занимаваш с изкуство не е "работа", а призвание.

С този пост никого не желая да обвинявам, пирамидата на Маслоу не е изсмукана от пръстите. Но нека не смъкваме обратно долу онези, които се опитват да се катерят по нея.

*пост от Фейсбук профила на маестро Найден Тодоров, директор на Софийската филхармония.

 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Светът е изправен пред глобална катастрофа, питаната вода намалява Bъпpeĸи чe Зeмятa e пoĸpитa cъc 70 % вoдa, caмo 1% oт нeя e гoднa зa пиeнe Забраниха на Роби Уилямс да се състезава за "Оскар" Крал ли е култовият музикант, питат се почитателите на седмото изкуство
Доналд Тръмп с удар по ЛГБТ, обеща да спре „транссексуалния делириум“ Ще сложа край на сексуалното осакатяване на деца и ще изключа транссексуалните от армията и от училищата, закани се той ЦРУ се меси във войната в Украйна Очаква се обаче Бърнс да се оттегли от поста шеф на ЦРУ след встъпването в длъжност на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп
Принцеса Кейт става кралица скоро Тайни знаци я издадоха Украйна заменя пехотата с ултрамодерна техника Володимир Дегтярев съобщава за нападение на украинските отбранителни сили срещу позициите на руските войски край Липци, разположено северно от Харков
Белгия се готви за война Брюксел издаде насоки към населението си за войни и бедствия Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове
Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг 4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те 
Тези вкусни лодки с месо ще ви станат любимо ястие Всеки знае рецептата Банята изглежда мръсна и небрежна: премахнете тези неща от нея Вижте кои са те и подрете банята си