Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Хартиеният учебник отива в историята

Ключови думи: Хартиени учебници, ученици, деца, учебници

Хартиеният учебник отива в историята. Това става възможно с прилагането на образователния модел 1:1, който набира скорост у нас.

В момента не са малко учениците, които "изяждат" учебника с кориците само за да изкарат хубави оценки, а след няколко седмици вече са забравили половината от изучените литературни произведения или урока по география и как се борави с карта. Така, след като завършат, гимназистите не са натрупали много знания или пък не могат да ги приложат в практиката. Парадигмата на учене обаче може да се промени с помощта на модел 1:1, при който учителите и ученици разполагат с компютър пред себе си. Той дава възможност на педагозите да се откажат от хартиения учебник и да сложат край на зубренето на уроците, а вместо това учениците сами да разработват проекти по учебната програма, пише вестник Монитор.

Моделът 1:1 съществува от началото на 90-те години в САЩ, а в България е внедрен преди три години. „След като учениците могат да си носят сами учебници и да си четат каквото трябва в библиотеката, няма проблем да го правят от дигитален източник.“,смята Александър Ангелов от Центъра за творческо обучение, който има основна роля за внедряването на 1:1 у нас. Първите български паралелки, които започват да работят по модела през 2018-а, са в 8-и и 9 -и клас в 7 училища – пет в Пловдив и по едно в София и Бургас. Вече такива има и в Благоевград, а броят на класовете, които се пренасят в облака нараства на 50 или около 1500 ученици в четирите града. В 10 от паралелките моделът се прилага и при по-малките ученици от 5-и до 7-и клас. До март ще се очаква облачните технологии да бъдат внедрени в Хасково, Добрич, Варна, Гоце Делчев и Разград. Така работа по модела ще стартират общо 150 паралелки, в които се обучават около 4000 деца

Паралелките по модела 1:1 стават и двигател на цялостната промяна в училищата, служейки за пример на всички останали, коментира Ангелов.

Осмокласниците в Езикова гимназия „Иван Вазов“ в Пловдив са първите, които стартират работа по модела през 2018-а. Хромбуците за тях пък били осигурени от училището. От там търсят нов модел за учене, след като преди 4 години школото прави анкета сред зрелостниците за удовлетвореността им от петте години в гимназията. Тогава в отговорите си учениците споделили, че не искат да зубрят уроци, искат учителите им да бъдат в час във времето, в което живеят, че искат повече практически задачи, тъй като нямали никакви умения, след като завършат. Така от училището си поставят за цел да превърнат учениците от потребители на готово учебно съдържание в създатели на такова.

„Моделът налага трайна и смислена промяна, работя изцяло в облачна среда. Отдавна не работя с учебници. Всички уроци, които преподавам правя сама. Черпя информация от много повече ресурси, за да я споделя с учениците. Учебниците не са им необходими“, сподели Елена Вързилова, учител по български език и литература на първата 1:1 паралелка. Този модел отхвърля помагалата и при подготовката си учениците следват само учебната програма. „Пагубно е да изпитваме ученици на първа и втора точка от урока. Те осъзнават това. Целта е учениците да осъзнаят, че имат свободата и трябва да я използват градивно.“, смята учителката. Тя залага на проекто-базираното обучение и обърната класна стая. Така всеки ученик работи със своето темпо и открива своите силни страни при изпълнението на дадена задача – един рисува, друг прави проучването, а трети неговия анализ.

Задачите и проектите, с които трябва да се справят учениците, са много по-различни от традиционните. За да се справят с тазседмичната проектна задача учениците е трябвало да отговорят на въпроса „Какво знае българинът за Васил Левски”. За целта те се разделят на групи от до 5 души, всеки прави собствено проучва, след това описва в таблицата на групата какво и как е направил, а накрая представят проекта си по оригинален начин. Госпожа Вързилова даде пример с ученичка, която е била в училището, в което преподава майка й и разпитала учителите, учениците и случайни хора на улицата, а накрая обобщила информацията във видео. За да се справят с анализа на одата "Левски" от цикъла "Епопея на забравените" на Вазов, десетокласници е трябвало да разгледат изпратени от учителка точки в Google Earth и да открият какво ги свързва – тя подбира точки, в които Левски е организирал революционни комитети в България.

Миналата година пък разделя два класа на групи, които трябва да изчетат 20 тома от творчеството на Вазов в рамките на два месеца. Всяка група има свой шаблон, в който описва прочетеното. В края на задачата те нанасят маршрути в Google maps с творчеството и живота на Вазов.

По време на дистанционното обучение миналата година зрелостниците пък създават сайт за подготовка за матурата. Вързилова използва и сега ресурсите, поместени в него. Учителката подчерта, че този модел може да работи там, където има целенасочена политика в училището. „Нашият директор организира вътрешна квалификация. Обучените учители обучиха останалите, те започват да споделят опита си на доброволни начала. Стъпка по стъпка екипът внедри платформата.“, обясни тя. Вързилова уточни, че преди през 2018-а да заработи моделът учителите минават през 2-годишна квалификация.

Работиш по задачите по всяко време и място

Предимствата пред паралелките, работещи по модела 1:1 са много. Ресурсите за учене са споделени и всеки от групата работи, когато пожелае и има време. „Всички работят в един файл и оставят коментари в него. Това дава възможност за учене по всяко време и на всяко място.“, обясни Вързилова. Тя даде пример със свой ученик, който ѝ праща снимка от влака, а в същото време кара онлайн уроци. Срещите за консултации пък се уговарят между учител и ученик в календара на Google. Освен това, на педагозите не им се налага да губят всеки път последните 5 минути от края на часа, за да обяснят какво е домашното. Те много бързо могат да го качат онлайн. Домашното пък никога не може да бъде загубено или забравено, защото през акаунта си децата имат достъп до файловете, по които работят от всяко едно устройство.

Хромбуците са с тъчскрийн и това пък дава достъп на учениците до бяла дъска. Всичко, което напишат на екрана може да се види на нея. Така учениците могат да пишат на бялата дъска без да стават от чина си, а по време на пандемията тези, които са вкъщи, ще виждат всичко, което техните съученици виждат в клас без да има камери, които да снимат. Педагозите могат да използват и изображения с добавена реалност.

Хромбуците имат плейстор, но учениците имат достъп само до приложения, за които имат разрешение. Така те няма как да си инсталират сами Нетфликс или игри.

По-добра обратна връзка в „в облака“

Центърът за творческо обучение изследва по какъв начин моделът 1:1 влияе на образователния процес. Те сформират 40 ключови въпроса към ученици, учители и родители и четири ключови сфери - „Аз и моята работа със съдържанието“, „Аз и моята работа с другите хора“, „Аз и продуктите, които произвеждам“ и „Аз и моята самооценка“, за да проследят как се променя работата.

От там стигат до извода, че обратната връзка на учители с учениците се подобрява. „56% от учителите от едно училище, които работят по 1:1 казват, че имат обратна връзка, докато при останалите са под 40%. Те са убедени, че могат да достигнат до всеки ученик, както и че те им пишат, когато имат въпроси.“, посочи Александър Ангелов.

Нагласите към модела също се променят. Първоначално само 22% подкрепят категорично новият начин на обучение на децата им, но след три месеца те вече са 56%. „Родителите разбират, че учителите могат да си свършат работата и могат да бъдат по-добри, те разбират, че не учебникът учи децата, процесът е важен и той зависи както от учителите, така и от учениците.“, сподели Ангелов.

Работата по модела влияе и на адаптацията им при превключването към дистанционно обучение. Според изследването около 65% от учениците, работещи по 1:1 са категорични, че безболезнено и бързо са се адаптирали към условията на обучението от вкъщи. При традиционните паралелки те са значително по-малко – около 40%. Около 60% от родителите също смятат, че децата им са свикнали по-бързо с онлайн уроците благодарение на модела. Елена Вързилова също сподели, че през март учениците ѝ преминават към онлайн уроци без да се стресират. Те вече са свикнали да работят с облачните технологии, разликата, че тогава започват да го правят вкъщи, а не в класната стая.

5
Коментара по темата
5.
az
30.11.2020 16:23:54
Глупости на търкалета. Така се създават глупави и неуки хора, които освен да мажат с пръстче по таблета, друго няма да могат да правят. Няма да могат да се социализират, няма да могат да водят диалог, няма да могат и няма да искат да милсят, при положение, че таблетчето им ще е в джоба. Създават модел на уеднаквавяне и инубатор за прости, безмозъчни, безхарактерни и немислещи хора. Значи госпожата виждала хем на Иванчо снимките от влака, хем знаела, че Иванчо учи. Дрън, дрън, че пляс. Важно е Иванчо да не се изучи, защото Иванчо е по-удобен да е прост, глупав, доверчив, наивен, тъп, немислещ и безперспективен. Иванчо е удобен на новата система, защотп ще зависи само от лапотопа и телефон си. Само че кой Иванчо ще произвежда не ми е ясно, кой Иванчо ще бъде занаятчия, комбайнер дори. Дори и за това се изискват умения, а оня книжния лъв дето уж зубрел, рано или късно ще разбере, че без знания е за никъде и сам ще си потърси учебника. Просто е, така се е създавала и наука, така се създава и практика, така се създават и хора. останалото ще е смет и брак от биороботи без душа.
4.
Сс
30.11.2020 15:25:08
Образование* моя грешка
3.
Сс
30.11.2020 15:23:44
Забавното е, че се споменава САЩ и се дава за пример. Голяма част от американските ученици, не знаят че САЩ се намира в Северна Америка, не знаят континентите, смятат че Европа е държава.... затрудняват се на таблицата за умножение. Голяма част от тях смятат, че Земята е плоска... ако това е стремежа на българското образувание, на път е да го постигне. Честито ни!
2.
Посмали малко
30.11.2020 14:41:20
Пак много бързаме да пращаме нещо в историята.
Да не стане както с вица за японската тоалетна на бай Ганьо. Първо не може да влезе в нея, защото няма ток и не го хваща фотоклетката. После не може да излезе, защото спира водата и не може да си измие ръцете, за да се отвари вратата.
1.
ха ха
30.11.2020 14:41:09
Значи могат да се видят завършените идиоти по новата система с колко са се увеличили.
  Добави Коментар
Любим артист остана завинаги на 39 Участваше в легендарни сериали  Ходи в Дубай на екзотична почивка, но сега му се плаче, защото може да влезе в затвора до 8 години Разкрита е престъпна схема за незаконен добив на подземни богатства за милиони
Ще ремонтират Центъра за психично здраве в Бургас с пари от ПВУ В рамките на инвестицията е предвиден ремонт и модернизиране на сградния фонд, осигуряване на медицинска апаратура и оборудване на психиатричните здравни заведения в страната Фирканият турист катери с джип пистата на Пампорово Мъжът с английски паспорт изпил 16 бири
Пропя и отнесе здрав хейт с първата си песен Той бе критикуван и заради сравнението с успешни артисти като Папи Ханс и групата „Молец“. Според някои слушатели, опитът му да се впише в този стил на музика не е бил особено успешен Любовникът му го накълца с брадва, уби го с 40 удара Въпреки предполагаемата интоксикация с метамфетамин и кокаин в кръвта, съдебният експерт Петер Хофман е стигнал до заключението, че бившият данъчен служител не може да се оправдава с временна невменяемост
Съдът постанови окончателно: Доживотен затвор за убиеца от "Соло" ВКС не възобнови делото срещу него Бомба от ГДБОП: Разбиха престъпна група, ощетила бюджета с милиони Операцията е координирана със Софийската градска прокуратура и включва мащабно претърсване на 6 адреса, свързани с престъпната дейност
Асен Василев носи отговорност за финансовата криза в държавата, обяви Деница Сачева Българските граждани вече разбират какво е довело страната до това положение, но добави, че оттук нататък е по-важно да се съсредоточим върху изхода от кризата, подчерта зам.-председателят на ПГ на ГЕРБ Ето защо Тръмп иска Гренландия Анализ прави проф. Владимир Чуков
Ето защо никога не пие Мога честно да кажа, че никога не съм пил бира през живота си, твърди Тръмп Тошко Йорданов: Финансовото състояние на държавата е много тежко Той беше категоричен, че ИТН са против увеличаване на данъци