Инвеститор извива ръцете на собственици – остави ги два месеца без вода заради такса „поддръжка”
Втори месец собственици на апартаменти в комплекс „Бахами” в Слънчев бряг са без вода, а от 2 дни дори и електричеството е спряно, тъй като инвеститорът на сградата е решил да завиши таксите за поддръжка и „извива ръцете” на хората. Това твърди в сигнал до Флагман.БГ нашата читателка Евгения Димитрова, която е сред потърпевшите и от близо 2 месеца е принудена да живее на квартира, тъй като в собственото й жилище няма вода, а сега вече и ток. Тя се свърза с нас да разаже за случващото се от 22 септември в комплекса и да попита има ли в крайна сметка някоя институция, която да се отнесе сериозно към проблема и да вземе отношение.
Инвеститорът е фирма „Санита ВК” ООД, която е регистрирана в Пловдив от съпрузите Варт и Славка Калайджиян. Според Евгения Димитрова тъкмо те еднолично са спрели водата преди 2 месеца. „В условията на пандемията тази година инвеститорът – Варт Калайджиян – реши да увеличи такса поддръжа от 6 на 8 евро за кв.м. Предвид факта, че в комплекса има само няколко непродадени апартамента, а собствениците са основно от чужбина, за 2020 г. поддръжка бе необходима реално за месец и половина. Въпреки завишенията, тя се изразяваше в това, че през 10 дни идваше чистачка, която с кофа и парцал миеше коридорите. Направихме общо събрание на собствениците за избор на домоуправител и касиер – така, както е по Закона за етажната собственост. От там насетне ситуацията ескалира жестоко”, започва разказа си Евгения Димитрова.
На 22 септември, според нея, водоснабдяването на цялата сграда е било спряно от ВиК след лична молба на Калайджиян. Част от тръбата в двора, както и водомерът, са демонтирани. Собствениците, възмутени, задружно отиват до ВиК-Несебър, откъдето им обясняват, че за да се пуснат индивидуални партиди на всеки един от тях, е нужно 100% присъствие на собствениците. Това обаче е на практика невъзможно, тъй като по-голямата част от тях са чужденци. „Реално се оказа, че строежът на комплекса е въведен в експлоатация с Акт 16 без обаче да има октрити индивидуални партиди нито за ток, нито за вода. За това купувачите не са били информирани по време на сделката. Моето лично мнение е, че въпросният Варт, още при откриването на сградата, не е заплатил необходимата сума за това. Така се оказва, че той все още черпи ток от т.нар. „времянка”, заради което ние плащаме двойно по-скъп ток. В същото време той има пълен монопол и над водоснабядването в сградата”, коментира пред Флагман.БГ Евгения Димитрова.
Според нея в България в крайна сметка не е останала институция, която да спре Калайджиян „да извива ръцете на собствениците по такъв начин, както и да го застави да пусне водата и тока”. Реално потърпевшите са в безизходица, тъй като нито имат вода, нито имат начин, по който да получат индивидуално водоснабдяване, без да минават през централния водомер на комплекса, който е под контрола на Варт.
Флагман.БГ припомня, че водата е специален природен ресурс и няма нито една общинска, национална или международна норма, която да позволява спирането на водоснабдяването за хора. Спирането на водоснабдяването пък нарушава косвено едно от основните човешки права – това на живот.
Какво си се развикал? От такива като теб- бъдещите първокласници и такъв ден няма да имат!
Какви дела? Какво упълномощаване?
Щом инвеститорското предприятие има и спомателна дейност "Комплексно обслужване на сгради", то предприятието е нещо като "Предприятие- домоуправител на сградата" с разпродадените апартаменти в жилищната сграда и съответно представлява собствениците им пред организации, ведомства и др. предприятия.
Тъй, че Верт наетите лица на заплати при винтоВерт може да си докарат някой дерт, ако си превишават служебните права, за които са наети.
А формулите, по които изчисляват таксите за поддръжки на общите части вероятно са резултат от външния вид на персонала, слязъл от подиума на модните ревюта или от бързането на наетите за физическите охрани на работещите.
Па, може и нещо друго да оказва влияние.
Осите с токчета и тях не могат да ги спрат.
"По линия на човешките права" няма да си оставят жилищата.
И като всяко добро - влизат през прозореца и излизат през вратата.
За кого е финансовия риск при следните основни положения:
1. Вода и/или ток не могат да се спират на жилища, по линия на човешки права и т.н.
2. Сметките идват на инвеститора/собственика на партидата за сградата.
Не е ли той с основния риск в случай на правен спор?
Много често поддръжките се осъществяват от външни за инвеститора предприятия със сключени договори и цени на услуги.
При нас по ЗЕС се свиква Общо Събрание на собствениците когато се налага ремонт или нещо различно от текущото поддържане на хигиената в общите части.
?това го пише в абсолютно всеки стандартен и коректен договор за комплексна поддръжка. Това е съвсем нормално.
Ти искаш всичко да скача като цени, само такса поддръжка да си стои същата цял живот ли? Това не е бащиния.
Отделно че се вдига таксата с вдигането на стандарта, тя се вдига и по ред други причини - едното е пандемията - дезинфекцията и почистването и третирането със специални препарати е по-скъпо, отделно не се знае какви ремонти е правил човека в общите части. Всяко нещо се руши, има влага, напуква се, ....стени, тавани, шахти, дограми, врати, асансьор, парапети, уплътнения, хидроизолация, покрив, и много други неща си имат редовна годишна амортизация. На базата на разходите за поддръжка и всички гореописани неща се вдига и таксата.
За откриването на индивидуална партида се заплаща такса от собственика.
За да не изтърват таксите не откриват служебни партиди, които всъщност биха били полезни до толкова, че останалите съсобственици, които обитават многожилищната сграда да могат да си ползват услугите в собствените им жилищни имоти.
Тъй или иначе при незаплащане на ползваните услуги до определен срок- достъпа им се ограничава и няма начин да ползват комуналните услуги.
Иначе ще броим сградите, сградния фонд и населението през 2021г.
Едни анкетни карти с въпроси в тях само въпроси с "Каква марка перилен прах перете?" и "Колко често пускате водата в моноблока?" няма.
За РЗП-та, за полезни площи, за битови уреди и какво ли не?
И после резултати - еди си колко %-та от домакинствата през 2021 г имат автоматични перални машини, съответно данни за всички битови уреди.
Как си ползват автоматичните перални машини тия хора без вода и ел.енергия?
Значи като имаш партида могат служебно да сменят измервателните уреди за отчитането на разходите, но ако нямаш служебно не могат да разкрият партиди.
Не вярвам в тия апартаменти да няма монтирани водомери и електромери за индивидуалните разходи на подобектите и съответно възможност за разкриване на служебни партиди на подобектите в обектите.
А относно годишните такси- те са за поддържане на общите части в сградата и нямат нищо общо с индивидуалните разходи по подобектите.
От много години във "ВиК"ЕАД няма общи сградни партиди за общ разход за питейна вода и за битови нужди- данните от общия водомер се разпределят по партидите на подобектите.
Единствено за разходваната ел.енергия за асансьори и стълбища има общи партиди.
В едно сътрудничество между доставчиците на тези комунални услуги и Общината по местонахождение на обекта, проблема би трябвало да може да се разреши и да се разкрият служебни партиди за тези подобекти които нямат разкрити такива.
Дори и за видимо нормалните, винаги имайте едно наум , че арменското в тях ще се покаже в един момент
Чуати и гледате ли кви ги блещити уе флагман!
Винаги когато има коопериране винаги има риск от някой недоволен, някой който не иска да плаща и т.н.