Държавата отказва да строи обходен път на Ахтопол - депутат обвинява АПИ в безхаберие
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) поля със „студен душ“ граждани от Ахтопол. Те са поискали ускоряване на процедурата за изграждане на обходен път. Такъв път обаче изобщо не се планира, става ясно от отговор на Агенцията, който е разпратен като копие и до депутати и няколко институции.
„Безхаберието в отговора на АПИ е като безхаберието в държавата“, коментира пред „Флагман“ бургаският депутат от „БСП за България“ Петър Кънев.
Гражданите от Ахтопол са изпратили писмо до народните представители от региона относно „Искане за разрешаване на проблема с трафика и тежкото движение през град Ахтопол и центъра на курортното селище“. То е подписано от един от инициаторите на име Владимир Райчев и е заведено в деловодството на парламента на 19 октомври, като е придружено с парафите на 103-ма жители на градчето. Оттам е препратено на АПИ.
„Целият трафик по път I-9 към границата с Република Турция, по протежението на второкласния II-99 и третокласния републикански път III-9901 до Резово, минава през сърцето на град Ахтопол, който, няма нужда да Ви припомняме, е туристически и курортен център. Вие си давате сметка какво представлява туризмът за региона, а повечето от вас сигурно знаят, че Ахтопол, заедно със село Варвара, са единствените населени места на Южното (а може би и на цялото) Черноморие, за които няма обходен път“, пишат гражданите в писмото, с което „Флагман“ разполага.
Според тях Ахтопол през годините е избиран и предпочитан от летовниците именно заради южното му разположение и спокойствието. То обаче било трайно нарушено през последните години не само от лекия, но и от тежкия трафик, който минавал по протежението на целия град и през центъра на селището.
„Тирове, тежки камиони с дървесина (която се товари целогодишно), автобуси на туристически компании, мотористи, рокери и трактори от ранни зори до късна вечер нарушават спокойствието и комфорта на жителите и гостите на Ахтопол. Непрекъснатият трафик вече предизвиква и трудности за бизнеса, като буквално гони туристите от района. Притеснителната тенденция с годините се задълбочава.
Целият този трафик създава също така предпоставки за инциденти и пътно-транспортни произшествия, примери за които имаме ежедневно. Много от преминаващите автомобили не спазват ограниченията на скоростния режим“, жалват се гражданите. Те изразяват опасения, че „тежък инцидент, може би дори с летален изход, е само въпрос на време“.
В искането им са посочени и някои конкретни примери с водачи на ТИР-ове, „които спират насред улиците и без даже да изключват двигателя, отиват да си напазаруват в някой магазин“.
„Запознати сме с планове и проекти, които през годините са предвиждали трафикът да бъде изнесен извън населеното място и по околовръстно шосе. По неизвестни за нас причини обаче тези проекти никога не са били реализирани“, твърдят жителите на Ахтопол.
Затова те търсят спешен отговор на въпроса – какъв е последният вариант на трасето на обиколния маршрут, като са поискали и копие от плана му.
Защо извеждането на трафика се отлага с десетилетия и кога проблемът ще бъде решен, питат още гражданите.
Инициативният комитет предупреждава и че е „в готовност да организира протест на всички представители на местния и туристическия бизнес от Ахтопол и Варвара“.
От АПИ са изпратили отговор на 3 ноември до Владимир Райчев с копие до няколко депутати и институции.
Той е подписан от шефа на Агенцията Георги Терзийски, който посочва следното: „Част от трасето на републиканския път III-9901 Царево – Варвара – Ахтопол – Синеморец – Резово преминава през гр. Ахтопол, като движението не преминава през центъра на града“.
Освен това пътят не осъществявал връзка с граничния пункт към Турция, а бил с туристическо значение и през летния сезон се използвал основно от пътуващите за и от с. Синеморец и с. Резово. Експлоатационното му състояние било добро.
„Трасето, преминаващо през гр. Ахтопол, засяга две защитени зони от мрежата на Натура 2000 – защитена зона „Странджа“ с код BG0001007 за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна и защитена зона „Странджа” с код BG0002040 за опазване на дивите птици“.
В момента в екоминистерството се готвела забрана на промяната на предназначението на определени горски територии в първата горецитирана зона.
„Дългогодишната праткика при проектирането и изграждането на нови пътни обекти категорично е доказала, че строителството през защитени зони е допустимо и приемливо в границите на буфера на зоната, което е невъзможно да бъде реализирано чрез предлагания от Вас обходен път. Дори да бъде вложен голям финансов и експертен ресурс, необходим за провеждане на такъв тип сложни процедури по Оценка на въздействието върху околната среда и Оценка на съвместимост с Натура зони, вероятността за допускане на подобно инвестиционно предложение от компетентния орган е малка.
Във връзка с гореизложеното Ви информираме, че на този етап и предвид сезонното повишаване на транспортния трафик в границите на локалното обслужване, Агенция „Пътна инфраструктура“ няма инвестиционни намерения за изграждане на обход на Ахтопол“, пише Терзийски на Райчев, като в заключение отбелязва: „Относно контрола по спазване на правилата за движение по пътищата следва да уточним, че той се осъществява от съответната ОД на МВР“.
Депутатът Петър Кънев коментира пред „Флагман“ писмото на АПИ така: „Безхаберието в отговора е като безхаберието в държавата. Не съм и очаквал нещо по-различно от това, което получих от АПИ - все пак водя битка вече пет години със същата тази агенция и същото това министерство на тема пътя „Царево – Малко Търново“. Пет регионални министри един след друг обещаваха и лъжеха. Сега поне за обхода на Ахтопол тези юнаци от Агенцията не ни излъгаха, а просто ни казаха, че няма да стане.“
След въпрос как ще коментира аргументите на АПИ, Петър Кънев се изсмя: „Аргументът е, че било в Странджа. А то Странджа е да заобиколиш покрай гробищата и да извадиш пътя на 300 метра по-надолу.“
Кънев каза още: „И като пътят не минава през центъра на Ахтопол, хората да мрат ли? Ами центърът е пешеходна зона и камионите не могат да минат оттам. От АПИ даже това не са си направили труда да проверят – че не може да се мине през центъра.“
Освен това част от проблемния път всъщност пресичал „сърцето“ на града, както се твърди и в писмото на гражданите.
„И това са всички тежки камиони, които се занимават със строителство и дърводобив. Което напомня и за друг голям проблем като цяло за Бургаска област - претоварванията на камионите“, коментира Петър Кънев.
„Инспекцията трябва да си върши сериозно работата. Никой не проверява дали товарните автомобили са в нормата. Обикновено те не са, затова трошат пътищата, а и убиват хора, както се случи наскоро в Айтос, с което драмата става пълна“, добави бургаският народен представител.
103-ма души направли подписка да правят обходен път, ама не казват откъде. Пак прз техните "ниви" ми се струва, че го виждат. Или тунел под морето?!?! А като урбанизирахте периториите на запад от пътя, що не правихте подписка бе?!?! Га ядохте кифтетата ни ривахти!
гранична зона и изискване на открит лист, но все още нямаше бариера. Продължихме, но малко след табелата ни чакаше пост с две граничарчета и вече бариера. Така опита за пътуване до Синеморец свърши в края на Ахтопол. Имахме удоволствието да посетим селото и неговите плажове едва след като сатрапията беше пометена от хората на източна Европа.
А не сега с "чужда пита помен" да правиш. Този си беше разбит още навремето преди 40 години. За последните 10 години се направиха много пътища, но не може всичко да стане сега и веднага. БСП всеки път граби и фалира държавата, а като са опозиция са много хрисими и диброжелателни. Айде стига лицемерни пиар акции!