Пушенето разрешено в първия Правилник на Общински съвет – Бургас
Бургаският градски общински съвет е създаден през 1878 г., но чак на 7 октомври 1896 г. за първи път приема Правилник за вътрешния си ред. Той съдържа 6 глави, състоящи се от 36 члена, като за всеки един от тях е отбелязано съгласно кой член от Закона за градските общини от 1886 г. е създаден. Изключително интересен факт е, че 125 години по-късно основните положения в него намират своите аналози и в сега действащия Правилник на Общински съвет - Бургас.
В глава I тогавашните съветници, председателствани от Димитър Бракалов, уреждат общите въпроси. В нея е установено сесиите на Съвета да се провеждат 4 пъти годишно, като започват всеки първи понеделник на януари, април, юли и октомври. Тяхната продължителност е най-много 15 работни дни, като се допускат и извънредни сесии, ако интересите на Общината го изискват. Редовните заседания започват в 15 ч. след обяд, а при 2 поредни отсъствия съветниците се глобяват по 5 лв. Кметът и помощниците му могат да отсъстват само с разрешение на Съвета, по болест или ако са в командировка. За съветниците има повече свобода – те могат да отсъстват „всякога, когато го изискват частните им интереси и работи”, но след като уведомят председателя 2 дни предварително, като изложат и причините, които ще оправдаят отсъствието им.
Заседанията са публични и само в специални случаи, предвидени в чл.72 от Закона за градските общини, могат да се провеждат при затворени врати. В онези години Съветът и администрацията се помещават в частна сграда, собственост на Хариклия Константинова, за която заплащат 200 лв. месечен наем. Въпреки, че няколко години по-рано общината си построява собствено „градско здание“ /на снимката/, неговите помещения са отдадени на Окръжния съд срещу 4 000 лв. годишен наем, и по този начин Съветът печели по 1 600 лв. на година. За съветниците, които заедно с кмета и помощниците му са общо 14 души, и за гражданите има специално определени места за сядане. Ако в насрочения ден и час отсъстват повече от половината членове на Съвета, се съставя протокол, че заседанието се отменя. В такъв случай, кметът изготвя покана до съветниците за ново заседание, в която ги уведомява, че то ще се проведе, независимо колко от тях присъстват.
Първата задача след откриване на заседанието е да се прочете протокола от предходното, да се приеме и да се подпише. След това се преминава към новия дневен ред и кметът, като председател на Общинския съвет, докладва въпросите, подлежащи на разглеждане.
В тази глава са уточнени и редът за поискване и даване на думата, подготвянето на въпросите за обсъждане и начинът на водене на протоколите.
Глава II от Правилника разглежда задълженията и правата на председателя на Съвета. Те включват откриване и ръководене на заседанията, поставяне на въпросите за обсъждане, записване за изказване и даване на думата на съветниците, както и спазването на реда и благоприличието в залата. Председателят може да налага забележки на изказващ се съветник, а в крайни случаи да му отнема думата, както и да се обръща към Съвета, който може да отстрани свой колега от 1 заседание. При обсъждането на тaзи глава, съветникът Константин Тинтеров /баща на поета Вен Тин/ предлага „забрана да се пуши тютюн по времето, когато Съветът заседава”, но след гласуване предложението му е отхвърлено.
Глава III е посветена на начина на гласуване, което трябва да е явно, с изключение на избирането на председателя и помощниците му. Всички решения се взимат с обикновено мнозинство, а ако гласовете са равни, то определящ е този на председателя, който винаги гласува последен.
Глава IV регламентира начина на дейност на комисиите, които трябва да се създават с цел решаване на определени въпроси. Тук всички са единодушни, че има проблеми, които се нуждаят от „всестранно изучаване и проучване”, преди да се внесат за разглеждане. Определено е, че членовете на комисиите няма да получават допълнително възнаграждение за свършената работа, освен пътни разноски.
Глава V е свързана със запитванията и обясненията, които съветниците могат да искат от постоянното присъствие – т.е. от кмета и помощниците му. Всеки съветник има право да задава въпроси и да иска обяснения по работата на общинското управление, а кметът е длъжен да отговори до 3 дни. Ако запитването постъпи в последния момент, то отговорът остава за следващата сесия на Съвета. В случай, че питащият не е удовлетворен от отговора, то въпросът се подлага на общо обсъждане. Определено е отговорите на запитванията да се дават в края на заседанието на Съвета и в никакъв случай в неговото начало или по средата му.
Последната VI глава касае внасянето на проекти и предложения, които подлежат на решение. Всеки може да прави такива – и постоянното присъствие, и съветниците - стига те да са от компетентността на Съвета. По-важните въпроси, свързани с приемане на бюджет, на различни правилници, взимане на заеми, определяне на такси, отдаване на имоти, възлагане на дейности и пр., трябва да се „отлитографират“ /размножат на хартия/ и да се раздадат поне 3 дни преди заседанието на съветниците, за да могат същите да ги изучат.
След приемането на този Правилник, за един период настъпва промяна при воденето на протоколните книги, при начина на определяне и приемане на различните такси и налози, при провеждането на търговете, дори и при приемането на бюджета. Всички важни въпроси, описани в последната глава, започват да минават на 3 четения, като на първото обикновено ги приемат по принцип, на второто ги разглеждат член по член, заедно с допълненията и забележките към тях, а при третото четене окончателно ги гласуват.
* Авторът е председател на комисиите за изработване на Правилник на Общински съвет – Бургас за мандати 2003 – 2007 г., 2015 – 1019 г. и 2019 – 2023 г.
Това не е р-т Свобода , а старата община.
Благодаря.