Съветът на Европа ни критикува за езиковите права на малцинствата
Организациите с добра кауза ще продължават да функционират със и без пандемия - кризите са тест и повод за празнуване при успехи. Това коментираха в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Елица Баракова, изпълнителен директор на Фондация BCause, и Красимира Величкова, директор на Български дарителски форум.
Страната ни обаче има и редица пропуски, сред които и по отношение на езиковите права на малцинствата. Много малко деца изучават като майчин арменски език, а въобще липсва преподаване на гръцки, румънски и ромски език. Учещите турски език като майчин са намалели наполовина, пише още в доклада.
По отношение на езика на малцинствата не се предлагат административни услуги на езици на малцинствата, липсват и топографски означения. Присъствието на роми и турци в социо-културната среда е минимално на фона на тяхното демографско присъствие.
Ромското малцинство като цяло е сериозно засегнато от липсата на равенство по отношение на образование, заетост и места за живеене. Като цяло броят на ромите в училище расте, намалява и броят на ранно напускащите класните стаи, но от организацията виждат проблеми по отношение на средното образование и като цяло качеството на преподаването.
Не се полагат достатъчно усилия от властите, за да не бъде допусната сегрегация на ромските деца в училище.
Затова и препоръките на Съвета са за още работа в тази насока, както и да се осигурят образователни и здравни медиатори с общността.
Националният съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси не се възприема от организациите на малцинствата като ефективен инструмент за участие в публичната сфера, се посочва още в доклада.
Съветът на Европа препоръчва още гарантиране на правото за самоопределяне, което трябва да бъде стриктно спазено по време на следващото преброяване на населението, планирано за 2021 година.
Пак ще се повторя, ако някой наистина искаше да интегрира ромите, можеше да вземе пример от добрите практики и резултати на Испания и за около 2 десетилетия щеше да постигне голям успех. Нещо, което би било добре и за ромите, и за българите.
Но явно НИКОЙ не иска това да се случи.
Не мисля, че останалите малцинства имат някакви ограничения да изучават майчин език.
Защо например евреите не се оплакват? Защото сами са се постарали децата, АКО ИСКАТ да имат възможност и условия да изучават иврит.