Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Мигачите на колите: Защо в Европа са жълти, а в САЩ – червени

Ключови думи: мигач, жълт мигач, червен мигач, сащ, европа

Eлектрическите сигнали, включително мигачите, се появяват на автомобилите едва в края на 20-те и началото на 30-те години на миналия век. Освен това в САЩ задните мигачи първоначално се вграждат в една ниша с другите светлини и светят в червено, тъй като използват същия филтър като габаритите и стопа, които според правилата тогава трябва да са червени, пише Automedia.bg.

Любопитното е, че именно американците решават в края на 50-те г. да променят цвета на мигача на жълт. През 1960 г. Комитетът за автомобилното осветление към Американската асоциация на автомобилните производители убеждава европейските експерти в предимствата на жълтите мигачи, тъй като по този начин шофьорите значително по-лесно биха ги различили от стоп светлините и габаритите.

В резултат на това през 1967 г. Икономическата комисия за Европа на ООН нарежда на автомобилите, произведени в Европа, предните мигачи да са жълти или бели, а задните - само жълти.

В САЩ предложението придобива малко по-различна форма: отпред са разрешени само жълти мигачи, а отзад - червени или жълти. При тези условия повечето американски производители оставят отзад червените мигачи, най-малкото поради това, че производството на едноцветни корпуси е по-евтино от многоцветни.

Междувременно се оказва, че червените мигачи са по-малко безопасни. Според изследвания жълтите са с 28% по-ефективни за предотвратяване на инциденти, отколкото червените. По-специално автомобилите с жълти мигачи са с 5,3% по-малко вероятно да бъдат ударени отзад, отколкото колите с червени. Но дори съображенията за безопасност не успяват да променят американската традиция.

Допълнителна причина е, че според американските разпоредби осветената зона на стоп-светлината и задния мигач трябва да бъде поне 50 квадратни сантиметра всяка. А това от дизайнерска гледна точка малко затруднява поставянето на множество светлини отзад, особено на малки автомобили.
През 50-те години това изискване все още е оправдано, тъй като пластмасата не е достатъчно здрава и може да бъде повредена от топлината на лампата. Това вече не е заплаха за съвременните пластмаси.

Дали обаче големите светлини намаляват инцидентите? Също не. Още през 1993 г. американската Национална администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) проучва този проблем и не открива доказателства, че зоните с площ над 50 квадратни сантиметра са по-ефективни за предотвратяване на произшествия. И NHTSA взима Соломоново решение. В заключението на администрацията се казва: "Не намираме убедителни причини за запазване на изискването, но не намираме убедителни причини и за неговата отмяна".

По този начин ограничението за размера на осветената зона на стоп-светлината и задния мигач остава. В резултат на това американските производители и до днес инсталират по една голяма лампова секция от всяка страна, в която мигачът се подава от мигането на стоп светлината. Дори и в САЩ обаче има изключения.
 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Много е чаровна Джорджи обра точките във Фейсбук Феновете на банани трябва да знаят, че... Една от най-честите грешки при съхранение на банани е поставянето им в купа с други плодове 
Путин подписа любопитен указ Руската федерация ще организира... Земетресение до България Природното бедствие стана в Република Северна Македония
Млади мъже занесоха ковчег на... Спортната организация Далас Маверикс Много е ексцентричен Енцо Фернандес с интересно хрумване
Тази котка гази наред в... Сибирският тигър започна да напада често дори... мечки Чудовищен проблем за България Славната родна борба, захранвана мощно от селата, сякаш е туширана
Връхлита ни мощна магнитна буря Астрономите предупреждават за възможно силно слънчево изригване от Х клас Затварят пътя за царевското село Бродилово поради полагане на асфалт Това ще се случи от 5 до 7 февруари
Докараха с белезници в съда майката, обвинена за убийствата на децата ѝ Синът и дъщерята на 32-годишната Ксения бяха убити във Вакарел На ски без да е скъпо: Тази планина задмина Банско и Боровец Едно от най-големите предимства е, че ги няма тълпите и опашките по лифтовете като в големите ни курорти