Млади водачи съветват бъдещите си колеги: В колата само с придружител!
85% от всички млади водачи съветват бъдещите си колеги да карат автомобилите си само с придружител в първите месеци от взимането на книжка. Над 50% от тях са направили точно така. Това показват данните от анкета, проведена сред над 2500 участници – водачи на възраст между 18 и 27 г., съобщават от пресцентъра на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата”. (ДАБДП)
В проучването обаче има и притеснителни данни, обяви председателят на ДАБДП – Анжелина Тотева. „Близо 25% от младите водачи са придобили основните си умения зад волана, още преди да започнат шофьорските си курсове. 40% от анкетираните пък обявиха, че са получили основните си умения едва след завършването на курсовете. Всичко това показва още веднъж колко важно е обучението да започва в най-ранна детска възраст и да се работи в посока постоянното му подобрение”, каза тя.
Припомняме, че приблизително 1.35 млн. души загиват в света годишно вследствие на катастрофи, а между 20 и 50 млн. души са ранените, които страдат от тежки и/или трайни увреждания. Статистиката показва, че, за жалост, инцидентите на пътя се нареждат в топ10 на причините за смърт на годишна база. У нас пък около 60% от всички ПТП-та със загинали и ранени се случват в градски условия. Обикновено по тежки обаче са катастрофите извън градовете, тъй като скоростта там е значително по-голяма и дори най-малката грешка или секунда невнимание може да се окаже фатална.
Много от младите шофьори също са склонни да надценяват уменията си зад волана, което допринася драстично за броя катастрофи както в България, така и по света. Сериозен и изглежда неизкореним проблем е и управлението на МПС след употреба на алкохол и/или наркотици, а ежедневната полицейска сводка, която всички медии в страната получават е само доказателство за това – от години няма ден, в който от полицията да не са задържани поне два шофьори, седнали зад волана след тежки запои – престъпление, което освен изключително опасно, остава и напълно скрито, ако служителите на реда не проявяват инициатива да спират подозрително движещи се по пътя автомобили.