МОН дава на училищата свобода за мерките срещу COVID-19
"Когато системата работи в условия на по-голяма децентрализация, работи по-добре, но трябва да кажем целта, която трябва да следват, както и основните насоки. През март месец това се видя."
Това коментира пред БНР министърът на образованието Красимир Вълчев във връзка с противоепидемичните мерки, които трябва да бъдат спазвани в училищата през новата учебна година.
Естествено е да предположим, че първият училищен звънец ще отключи хаос и напрежение, в които най-сериозните потърпевши ще са децата. И в случай че сме забравили, макар че всякакви организации и експерти предупреждават, тяхното психично здраве е най-застрашено. И най-важното
Според него, ако само МОН дава насоки, има риск от "предозиране" и да се дадат правила, които не са уместни за всяко училище.
"Не всички препоръки могат да се приложат във всички училища. Ясно сме казали каква е целта - да се осигури максимално невзаимодействие между паралелките. Някои училища избраха модел на смесено обучение или на редуване, което означава, че някои родители трябва да стоят през седмица с децата си вкъщи, или на разреждане, което означава да имаме два пъти повече учители, а ние нямаме. Тези модели създават много повече трудности, отколкото този - на невзаимодействие между паралелките в училище", посочи той.
Вълчев припомни, че този модел на невзаимодействие е приложен и в детските градини.
Ако отново се премине към дистанционно обучение
Министърът на образованието коментира запитването от омбудсмана Диана Ковачева до Министерството на образованието за 70 000 деца, които нямат таблети и достъп до интернет при евентуално онлайн обучение.
"Това са нашите данни от миналата година, но цитирани неправилно. От една страна са децата, които не участваха, от другата - тези, които нямаха електронни устройства. Няма сечение на двете множества. Имаше деца, които без устройства, са участвали по някакъв начин, когато е имало желание, са участвали. И обратно - не участват, защото по принцип са неангажирани с образователния процес. Ние имаме 15% ученици, които нямат редовна посещаемост и които трудно ги ангажираме при присъствено обучение. Една голяма част от децата, които не са участвали в дигиталното обучение, не е заради липса на устройства", контрира Вълчев.
По думите му училищата са преценили как да проведат празничните тържества на 15 септември за откриването на новата учебна година. "Ще се лишим от част от празничната емоция, но не изцяло", отбеляза той.
Мерките срещу COVID-19 в училищата били преувеличени и ненужни
От своя страна главният държавен здравен инспектор и член на Националния оперативен щаб за коронавируса доц. Ангел Кунчев коментира, че "сравнявайки риска от заразяване в училище, където се спазват всички указания за невзаимодействие между класовете, ако всичко това се спазва, училището ще е едно от най-безопасните места в обществото, защото сме на ясно, че детето може да се срещне с вируса навсякъде".
Доц. Кунчев беше категоричен, че не може да се превърнат училищата в остров, където да не се среща коронавируса, но може да се намали рискът до приемлива степен, така че да стане едно от най-безопасните места. Призова за по-голяма отговорност и от родителите на учениците.
Добави Коментар